Sve više zemalja razvija svoje avione pete i šeste generacije: Švedski Saab ušao u trku
Šveđani ulaze u trku za razvoj lovca šeste generacije i imaju ambiciozne planove za novi "nevidljivi" borbeni avion koji bi mogao transformisati njihovo vazduhoplovstvo.
Kao novi član NATO-a, Švedska mora obezbediti bezbednost neba od ruskih aviona koji bi mogli narušiti švedski ili saveznički vazdušni prostor. Saab-ov projekat FS 2020 - Fligsistem 2020 (Flygsystem 2020) ima futuristički prizvuk, a ovaj odbrambeni gigant se nada da će novi avion brzo ostvariti dominaciju u vazduhu.
Ovaj lovac sledeće generacije mogao bi jednog dana zameniti pouzdani JAS 39 Gripen, navodi portal 1945.
Fligsistem 2020 će imati mnoge karakteristike koje se očekuju od aviona šeste generacije. To uključuje veštačku inteligenciju u kokpitu za bolju situacionu svest, sposobnost da bude "matični brod" za dronove i napredne stelt sposobnosti.
Cilj ovog sistema nije samo preživljavanje u visokorizičnim okruženjima, već i dominacija u vazdušnim borbama – bilo uništavanjem vojnih ciljeva na zemlji ili eliminisanjem neprijateljskih aviona.
Visok nivo radarske nevidljivosti izdvaja Fligsistem 2020 od JAS 39 Gripena, koji je sam po sebi kvalitetan borbeni avion. Saab želi da novi avion bude jedan od najsuptilnijih, sa smanjenim infracrvenim i akustičnim potpisima.
Šveđani planiraju napredne mogućnosti saradnje između aviona i dronova. Lovac šeste generacije moći će da kontroliše i čitavu eskadrilu dronova koji bi mogli da ispaljuju hiperzvučne rakete, prikupljaju obaveštajne podatke, izvode elektronsko ratovanje i procenjuju štetu nakon bombardovanja.
Ova strategija omogućava avionu o kom nema ni izbliza dovoljno podataka kao o drugim sličnim projektima, da ostane van dometa neprijateljskih PVO sistema, dok dronovi uništavaju raketne baterije i radarske stanice već prvog dana bitke. Ovo bi omogućilo JAS 39 Gripenu, koji nema stelt karakteristike, da izvede kopnene napade drugog ili trećeg dana sukoba.
Veštačka inteligencija će značajno doprineti upravljanju dronovima, ali i olakšati pilotu donošenje odluka. AI će se baviti navigacijom i procenom senzorskih podataka, dok će pilot moći da se fokusira na vazdušne borbe i maneuvre potrebne za preživljavanje u izazovnim situacijama.
Fligsistem 2020 neće biti jeftin. Švedska nije navikla na velike izdatke za lovce, jer je JAS 39 Gripen poznat kao ekonomičan avion. Međutim, program šeste generacije zahteva značajna ulaganja u istraživanje i razvoj, kao i vreme. Ovo će biti prvi stelt avion u švedskoj floti, i inženjeri i dizajneri iz Saab-a moraće da daju sve od sebe kako bi Fligsistem 2020 postao stvarnost.
Ovaj tip aviona verovatno neće biti izvozni avion zbog visokih cena i tehnologije koju Švedska želi da zaštiti. Stoga se ne očekuje da će biti prisutan u flotama drugih vazduhoplovstava.
Švedska bi mogla razmotriti partnerstva sa NATO saveznicima u razvoju tehnologije za FS2020. Slični međunarodni dogovori pomogli su napredak britanskog Tempest aviona sledeće generacije.
Iako je FS2020 još u ranoj fazi razvoja, očekuje se da će ovaj avion postati stvarnost u narednih deset do petnaest godina, pružajući Švedskoj novu dimenziju u vazduhoplovstvu i odbrani.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.