
Leteći mrtvački sanduci: Ovo je pet najgorih borbenih aviona ikada napravljenih
Kada u današnje vreme govorite o modernim borbenim avionima američke proizvodnje, mahom se pomisli na avione proizvedene u stelt tehnologiji - F-35 Lajtning i F-22 Raptor. Na listi se nalaze i stariji F-14 Tomket, F-4 Fantom iz vremena rata u Vijetnamu i legendarni P-51 Mustang, ikona Američkog ratnog vazduhoplovstva iz Drugog svetskog rata.
Naravno, ima onih koji daju prednost A-10 Bradavičastoj svinji, ili nekim od bombardera B-1, B-2, F-117...
Međutim, da li ste se zapitali koji su avioni zaslužili da budu u potpunosti zaboravljeni na stranicama najmoćnijeg ratnog vazduhoplovstva? Prvi od tih aviona osmišljen je pre više od jednog veka, podseća portal 1945, a mi vam pokazujemo koji su to avioni u ovom tekstu.
Cantilever Aero Christmass Bullet
Avion čije se ime prevodi kao Božićni metak je letelica za koji nikada niste čuli, i to s dobrim razlogom. Ovaj avion bio je karikatura – sa užasnim dizajnom i mnoštvom nedostataka. Dr. Vilijam Vitni Božić (William Whitney Christmas) bio je lekar koji je osmislio ovaj avion. Interesantno je da doktor nije imao nikakvo prethodno iskustvo sa avionima, vazduhoplovnim inženjeringom ili dizajnom. Jednostavno je video uspeh braće Rajt i poželeo da i njegovo ime uđe u istoriju.
Osnovao je avio-kompaniju 1909. godine i promenio joj ime u Cantilever Aero 1918, u trenutku kada su Sjedinjene Američke Države ušle u Prvi svetski rat. Tako je nastao Božićni Metak. Prvi pokušaj poletanja završio se tragedijom. Krilo se otkinulo, a pilot je poginuo. Božić je pokušao da zataška nesreću. Napravio je drugi avion, ali je i drugi pilot, Francuz, izgubio život pokušavajući da poleti ovom "krš-letelicom". Na kraju, Božić je američkoj vojsci prodao patent za 100.000 dolara, ali Cantilever Aero nikada nije ugledao nebo.
Bruster F2A Bafalo (Brewster F2A Buffalo)
Jedan od najgorih, ako ne i najgori lovac Drugog svetskog rata, izgledao je bezopasno i majušno, sa zdepastim trupom. Njegov dizajn odisao je lošim inženjeringom i slabim performansama. Nije mogao da se meri sa P-51 Mustangom i brzo je postao zastareo. Bafalo je bio slabije naoružan u poređenju sa japanskim lovcima poput Micubiši Zero, koji je bio opremljen moćnim topovima od 20 mm.
U ratu se loše pokazao. Zero ga je nadmašio u svakom pogledu, a tokom Bitke za Midvej, Bafalo se teško borio. Sjedinjene Države su očajnički trebale pobedu, a slabašni Bafalo gotovo da je ugrozio čitavu operaciju. Nakon katastrofalnih performansi kod Midveja, F2A je trajno povučen iz službe.
Vout F7U Katlas (Vought F7U Cutlass)
Američka mornarica (NAVY) uvela je Vout F7U Katlas u 1950-ima. Imao je moderan dizajn sa dva vertikalna stabilizatora i preklapajućim krilima – ali tu su se njegove prednosti završavale. Avion je imao brojne probleme i brzo se pretvorio u smrtonosnu zamku. Zabeleženo je 55.000 sati leta, ali uz to i 78 nesreća, pri čemu je 25% F7U letelica izgubljeno. Čak i kada je sve bilo u redu, motor mu je bio preslab, zbog čega su ga piloti podrugljivo zvali "Gutless Cutlass" (Katlas bez snage - op. aut).
Mogao je da leti brzinom od 600 milja na sat na visini od 40.000 stopa, ali to mu nije davalo nikakvu prednost u borbi protiv neprijateljskih aviona. Imao je probleme sa prednjim trapom, što je dovodilo do grubih sletanja i ozbiljnih povreda kičme kod pilota. Hidraulična tečnost je često curila, a motori su se gasili u vlažnim uslovima.

Konver F-102 Delta Dager (Convair F-102 Delta Dagger)
Američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) želelo je svestrani lovac za sve vremenske uslove sa delta krilima. Cilj je bio da bude prvi supersonični avion, sposoban da dostigne brzinu Mach 1. Ušao je u službu 1956. godine, ali se odmah pokazao kao neuspeh. Prvobitno nije mogao da probije zvučni zid zbog velikog vazdušnog otpora. Nakon prepravki na trupu, Bodež (Dagger - bodež, op. aut.) je uspeo da dostigne Mach 1.22, ali to nije rešilo sve probleme.
Proizvodni proces bio je nekonzistentan – svaka serija F-102 imala je različite performanse, što je činilo upotrebu aviona nepredvidivom. Osim toga, bio je izuzetno opasan za pilote. Sedamdeset pilota izgubilo je život upravljajući Delta Dagerom, a od 1.000 proizvedenih letelica, čak 259 je uništeno ili teško oštećeno u nesrećama, pa je brzo postao poznat kao "leteći kovčeg".

Konver B-58 Hasler (Convair B-58 Hustler)
Brz, moćan, ali problematičan bombarder imao je sjajno ime (Hustler - prevarant, borac, op. aut.) koje je zvučalo brzo i okretno, ali nikada nije ispunio svoj puni potencijal. Ovo je bio bombarder sa snažnim motorima, delta krilima i obećavajućim ranim testovima koji su pokazivali da bi mogao nadmašiti neke od najboljih bombardera na svetu.
Hustler je bio izuzetno brz – mogao je da dostigne Mach 2 na velikim visinama i imao je domet od 3.500 nautičkih milja. Međutim, njegov najveći problem bio je što nije bio "prijateljski" nastrojen prema pilotima. Letelica je bila teška za upravljanje i zahtevala je visoku preciznost, bez prava na grešku. Poletanja su bila problematična, motori su se gasili na zastrašujuće načine, a bombarder je mogao da uđe u opasno rotirajuće obrušavanje. Od ukupno 116 proizvedenih B-58, čak 26 je izgubljeno u nesrećama.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Srkiboy
Nedostaje F-104 starfighter, the widow maker
Podelite komentar