
Apač o(p)staje u vazduhu: Unapređenja donela novu ulogu legendarnog helikoptera
Boing je jedan od najvećih odbrambenih izvođača u vazduhoplovnoj industriji i proizvođač legendarnog jurišnog helikoptera Apač (AH-64 Apache) za američke oružane snage.
Iako je ovaj helikopter poznat kao lovac na tenkove, njegova budućnost kreće se u drugom pravcu: umesto dosadašnje uloge bliske vazdušne podrške u sukobu sa protivnikom slične snage, vojska je razvila novu doktrinu prema kojoj bi Apač mogao da izvodi duboke napade na ranjivu pozadinu neprijatelja.
Time bi svevremeni helikopter ostao ključna platforma u američkoj vojsci, ali i na izvoznim tržištima, čak i uz pojavu novih pretnji.

Pre pandemije korona virusa, Boing je već osetio poremećaje u lancu snabdevanja ne samo u komercijalnoj, već i odbrambenoj industriji, navodi portal Simpl Flajing (Simple Flying). Kompanija je 2019 godine isporučila 37 novih i 74 obnovljena helikoptera ovog tipa. Pored toga, iste godine je završena isporuka svog poslednjeg strateškog transportnog aviona C-17 Gloubmaster III. Boing je te godine isporučio 231 vojnu letelicu i satelit.
Prve godine pandemije, Boingove isporuke helikoptera Apač su opale: isporučeno 19 novih i 52 "podmlađena" helikoptera, dok je ukupan broj isporučenih vojnih letelica i satelita bio 154. Iako je pad bio značajan, nije bio toliko drastičan kao u komercijalnoj avijaciji, gde su isporuke Boinga pale sa 806 aviona u 2018. na samo 157 u 2020.

Sledeće, 2021. godine, Boing je isporučio 27 novih i 56 remanufakturisanih AH-64, sa ukupno 169 vojnih letelica i satelita isporučenih te godine, da bi 2022. godine, Boing isporučio 165 vojnih letelica i satelita, dok su isporuke Apača pale na 25 novih i 50 obnovljenih primerka.
U 2023. godini, zabeležen je novi pad: isporučeno je 20 novih i 57 remanufakturisana Apača, zajedno sa 11 novih CH-47 Činuk (Chinook) i 9 obnovljenih helikoptera tog tipa (na slici dole).

Prošle godine, Boingova ukupna vojna proizvodnja pala je sa 162 na 112 vojnih letelica i satelita, što predstavlja najniži nivo proizvodnje u poslednjim godinama, čak niži od 154 letelice isporučene tokom najgore pandemijske godine. Boing je u 2024. isporučio svega 16 novih i 34 obnovljena Apača.
Prema pisanju portala The War Zone, američki proizvođač "vidi potrebu za modernizovanom verzijom Apača u periodu od 2032 do 2035 godine i razmatra opciju obnavljanja koja bi bila slična programu kojim se stari AH-64D pretvaraju u nove AH-64E". I američka vojska i inostrani kupci koriste ovaj program za osvežavanje svojih flota.

Koliko će Apača američke vojske biti obnovljeno, još uvek nije jasno. Američka vojska trenutno ima 91 stariji AH-64D Longbou (Longbow - dugi luk) model u službi, a neki od njih prolaze kroz proces modernizacije u verziju AH-64E Apači Gardijan (Apache Guardian - Echo verzija).
Odluka o modernizaciji Apača postala je značajnija nakon što je američka vojska otkazala program FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) 2024. godine, što je značilo da neće biti novog izviđačkog helikoptera koji bi mogao da zameni Apača u toj ulozi.

U 2023. godini, Boing je najavio proizvodnju 184 AH-64E Apača za američku vojsku i međunarodne kupce. Među njima su i prvi Apači za Australiju, koja je postala 18. država sa ovim tipom vazduhoplova, nakon što je povukla svoju problematičnu NH-90 Taipan flotu i planira povlačenje Erbas Tajger ARH helikoptera.
U narednom periodu, Boing mora da isporuči čak 96 AH-64E Poljskoj (od 2028. do 2032.), 36 novih tipova Apača Maroku. Isto toliko potražuje Južna Koreja, dok je za Australiju predviđena isporuka 29 helikoptera AH-64E Apač.
Možda najznačajnija vest u vezi sa ovim helikopterima u poslednjih nekoliko godina bila je ogromna poljska narudžbina vredna 10-12 milijardi dolara za 96 Apača. Poljska trenutno intenzivno modernizuje svoju vojsku i ulaže značajna sredstva u zamenu zastarele sovjetske opreme, posebno nakon pogoršanja bezbednosne situacije u Istočnoj Evropi posle 2022. godine. Dok ne dobije nove helikoptere, Poljska privremeno iznajmljuje osam AH-64D Apača, kako bi unapred obučila posade i bila spremna za uvođenje nove flote.
Od 2024. godine, Boing proizvodi helikoptere AH-64 Apač, CH-47 Činuk, MH-139 Grej Volf, ali i avione F-15EX Strajk Igl II, F/A-18 Super Hornet, KC-46 Pegasus (tanker), P-8 Posejdon (mornarički patrolni avion), T-7A Red Hok (avion za naprednu obuku, sa potencijalnom varijantom za laki lovac).
(Aero.rs)
Video: Obuka na helikopterima Mi-35 na vojnom aerodromu Morava u Lađevcima kod Kraljeva
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.