Kineska mornarička avijacija na korak od prekretnice: Postaju kopija američkih snaga

   
Čitanje: oko 3 min.

Nakon deset godina provedenih u uspostavljanja svojih kapaciteta na moru, mornarička avijacija Kineske narodno-oslobodilačke armije sprovodi novu fazu evolucije. Njeni pripadnici sada se obučavaju za operacije na nosaču aviona Fudžian, prvog kineskog nosača sa katapultom koji se trenutno nalazi u fazi pomorskih ispitivanja.

Prvo planirano raspoređivanje konvencionalno pokretanog Fudžijana sledeće godine biće prilika da se prikaže puna snaga kineske mornaričke avijacije. Prva dva kineska nosača - Liaoning i Šandong, koristili su isključivo borbene avione Šenjang J-15 i J-15D.

Nasuprot tome, Fudžian i novoizgrađeni Tip 004, prvi kineski nuklearni nosač aviona, imaće mnogo raznovrsniju grupu aviona, koja sve više podseća na američku mornaricu.

Shenyang J 35A Foto: Wikipedia

Novi mornarički lovac J-35 (na slici gore) trebalo bi da se pridruži floti kineskog ratnog vazduhoplovstva do kraja decenije.

Opcije za borbene komponente 10. brigade nosača avijacije uključuju osnovnu verziju za takozvane penetracijske udare, ali i avione J-15 – za odbranu flote, J-15D – za elektronsko ratovanje, Ksian (Xian) KJ-600 – za rano upozoravanje iz vazduha.

Sličan sastav može se pronaći u Drugom vingu nosača američke mornarice (Carrier Air Wing 2), gde uloge pomenutih kineskih aviona preuzimaju F-35C, F/A-18E/F, EA-18G Grauler i E-2D Hokaj. U nekim slučajevima sličnost je ne samo funkcionalna, već i vizuelna – J-35 i KJ-600 gotovo su kopije američkih F-35C i E-2D.

Kada nuklearni nosač Tip 004 uđe u upotrebu, Kina bi mogla da postigne pojedinačnu moć uporedivu sa američkom mornaričkom avijacijom, piše portal Aviation Week.

China Aircraft Carrier Pu Haiyang

Napredak kineske mornaričke avijacije dolazi u trenutku značajne reorganizacije vazduhoplovnih snaga. Tokom Foruma o razvoju mornaričke avijacije Kine kojij je održan u septembru 2022, Dong King , direktor Biroa za avijaciju Generalštaba mornarice, najavio je prelazak sa kopnenih na brodske avijacione sposobnosti.

Ovaj pomak primetili su i analitičari američke vojske u godišnjem izveštaju Kongresu o kineskoj vojnoj moći: "U 2023, promena misija kineske mornaričke avijacije dovela je do transfera značajnih delova mornaričkih kopnenih jedinica borbene avijacije, vazdušne odbrane i radarskih jedinica u kinesko ratno vazduhoplovstvo", navodi se u izveštaju.

Nosač aviona Lianoning Foto: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Takođe, analitičari američkog ratnog vazduhoplovstva procenjuju da ova reorganizacija može poboljšati komandu i kontrolu nad integrisanim sistemima vazdušne odbrane i mrežom radara na kineskoj obali. Konkretno, politika je prebacila gotovo svu mornaričku avijaciju sa kopna pod kontrolu vazduhoplovstva, uključujući tri brigade lovaca, dva puka bombardera i pet brigada vazdušne odbrane i radara.

Jedna od posledica ovih promena je smanjenje mornaričke sposobnosti za polaganje mina iz vazduha, jer su bombarderi JH-7 i H-6 prebačeni u vazduhoplovstvo. Ako kinesko ratno vazduhoplovstvo ne integriše miniranje u svoju doktrinu, mornarici će ostati samo Y-9 avioni za borbu protiv podmornica koji su obučeni za ovu misiju.

Međutim, promene su doprinele konsolidaciji kineske obalske vazdušne odbrane. Ranije, kontrola nad protivvazdušnim sistemima bila je podeljena između mornarice i vazduhoplovstva, ali sada su svi kopneni protivvazdušni sistemi i avijacija objedinjeni pod vazduhoplovnim snagama, uz dodatnu podršku raketne vojske koja upravlja balističkim projektilima dugog dometa.

Dok se kineska mornarička avijacija prilagođava svojoj novoj ulozi, piloti vežbaju složene napadne operacije. Tokom nedavne vojne vežbe u februaru, o kojoj je portal Aero.rs pisao, mornarički lovac simulirao je ometanje radara neprijateljskog broda, zatim je nisko leteo iznad mora i lansirao raketu tik iznad površine mora ka cilju.

Shenyang J 20 Foto: Wikimedia/

"U obuci niskog leta na moru, piloti ne samo da moraju da prevaziđu izazove poput nedostatka referentnih tačaka i promena u strujanju vazduha, već i da se nose sa nepredviđenim situacijama u realnom vremenu", objavio je PLA Daily, zvanični list kineske vojske, 14. februara ove godine.

Kina nastavlja ubrzano jačanje svojih mornaričkih avijacionih kapaciteta, približavajući se američkom modelu, dok istovremeno vrši značajne unutrašnje reforme kako bi optimizovala svoju vojnu avijaciju za buduće sukobe.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>