SAD mogu da stave veto na odluku Kanade da odustane od kupovine aviona F-35

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Usred trgovinskog rata sa Amerikom, program razvoja F-35 postao je meta gneva kanadske javnosti. Međutim, dok Kanada preispituje odluku da ostane u programu, kanadski proizvođač aviona Bombardier upozorava na moguće posledice.

Generalni direktor Bombardiera, Erik Martel, upozorio je da bi odluka Kanade da revidira učešće u programu F-35 mogla imati negativne posledice. Kanadske kompanije imaju ugovore sa Pentagonom koji bi mogli biti opozvani ako Otava odustane od programa F-35.

Pored toga, potraga za alternativom F-35 mogla bi biti blokirana od strane SAD, koje isporučuju ključne komponente, poput motora za neke evropske borbene avione, piše Eurasian Times.

Novi kanadski premijer, Mark Karni, naredio je reviziju sporazuma o kupovini F-35, koji je potpisan 2023. godine. Kanada se obavezala da kupi 88 borbenih aviona pete generacije za 19 milijardi kanadskih dolara (13 milijardi američkih dolara). Iako sporazum još nije raskinut, vlada tvrdi da mora „osigurati da ugovor u svom trenutnom obliku bude u najboljem interesu Kanađana i Oružanih snaga Kanade“, o čemu je naš portal ranije pisao. Kanada je već platila prvih 16 aviona, čija isporuka je planirana početkom sledeće godine.

„Otkazivanje nabavke F-35 može izgledati kao dobra ideja, ali moramo pažljivo razmotriti posledice. Imamo ugovore sa Pentagonom. Da li će postojati recipročne mere s njihove strane?“, rekao je Martel, koji je skrenuo pažnju na činjenicu da su zahvaljujući programu prizvodnje aviona pete generacije u Kanadi otvorena brojna dobro plaćena radna mesta u lancu snabdevanja.

Bombardier Global 6500 Raytheon Foto: Bombardier Defense

Bombardier trenutno ima dva ugovora sa američkom vladom—jedan za avione za komunikaciju i drugi za izviđačke avione. Firma iz Montreala je isporučila prvi Bombardier Global 6500 (na slici gore) američkom vojnom programu HADES (High Accuracy Detection and Exploitation System): avion sledeće generacije za obaveštajnu, izviđačku i nadzornu (ISR) upotrebu, ključan za reformu američkog vazdušnog izviđanja i elektronskog ratovanja, jer vojska prelazi sa zastarelih turboprop aviona Gardrejl i priprema se za potencijalni veliki sukob sa Rusijom i Kinom.

U oktobru 2024. godine, Bombardier Difens je isporučio osmi avion Bombardier Global američkom ratnom vazduhoplovstvu za program Betlfild erborn komjunikejšn noud (Battlefield Airborne Communications Node - BACN). Bombardier ima višegodišnji ugovor sa USAF-om o isporuci pouzdanih aviona za komunikaciju u vazduhu.

Oko 60 odsto poslovanja Bombardiera vezano je za SAD, a njegovi avioni se proizvode i isporučuju u okviru sporazuma Kanada-SAD-Meksiko (CUSMA). Lanac snabdevanja Bombardiera u sektoru odbrane uključuje proizvodnju u SAD i Meksiku, a američki dobavljači su raspoređeni u 47 saveznih država. Dajući realnu procenu situacije, Martel je istakao da dve trećine kanadskog izvoza u vazduhoplovnoj industriji zavisi od SAD.

Martel se založio za nastavak partnerstva sa SAD uprkos nedavnom gubitku ugovora vrednog 7 milijardi dolara (4,89 milijardi američkih dolara) za isporuku izviđačkih aviona kanadskim snagama, koji je pripao Boingu.

Ako Kanada odustane od F-35, mogla bi se okrenuti evropskom projektu budućeg borbenog aviona FCAS (Future Combat Air System), koji zajednički razvijaju Francuska, Nemačka i Španija. Kanadski premijer, Mark Karni, potvrdio je 17. marta da je razgovarao sa francuskim i britanskim zvaničnicima o mogućnosti proizvodnje borbenih aviona u Kanadi.

Međutim, bez obzira na to da li se kanadska vlada odluči za Eurofajter Tajfun ili Saab Gripen, suočava se s mogućnošću američkog veta na kupovinu, jer ovi avioni sadrže američke komponente. Na primer, Gripen koristi američki motorF414-GE-39E.

F 35 i Typhoon Foto: Eibner-Pressefoto/Memmler / imago stock&people / Profimedia

Tajfun koji proizvodi konzorcijum Ujedinjenog Kraljevstva, Nemačke, Italije i Španije, ne koristi američki motor, već Eurodžet EJ200, koji uglavnom proizvodi britanski Rols-Rojs. Međutim, i evropski avioni imaju određene američke komponente. Američki proizvođači, kao što su Lokid Martin, Kolins Aerospejs, Hanivel i Nortrop Gruman isporučuju različite sisteme za borbene avione.

Francuski Das0 Rafal takođe koristi američke komponente između ostalih od Hajril Konektorsa, Kolins Aerospejsa, Lija, Lokid Martina i drugih.  SAD su nedavno blokirale prodaju švedskih lovaca Gripen E Kolumbiji, pozivajući se na ograničenja u izvozu motora F414-GE-39E. Ova zabrana je ostavila Kolumbiju u potrazi za alternativama i izazvala zabrinutost da bi slična ograničenja mogla uticati i na Peru, koji takođe razmatra Gripen E kao opciju za modernizaciju svoje ratne avijacije.

(Aero.rs)

Video: Putin leteo u strateškom bombarderu Tu-160

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>