USS Džon F. Kenedi: Hteli ga za muzej, prodali ga u otpad, a sad grade nosač istog imena

   
Čitanje: oko 4 min.

Američka mornarica učinila je pre četiri godine do tada nezammislivu stvar kada je svoj poslednji konvencionalno pogonjen nosač aviona, USS Džon F. Kenedi CV-67, prodala (bukvalno) za samo jedan cent. Četiri godine kasnije, najnoviji supernosač aviona na nuklearni pogon koštaće milijarde dolara, a stupiće u službu do kraja 2025.

Nakon što je povučen iz upotrebe 2007. godine, Kenedi je bio  usidren u Postrojenju za održavanje neaktivnih brodova u Filadelfiji, gde je ostao oko 14 godina pre nego što je njegova sudbina zapečaćena.

Hteli su od njega isprva da naprave muzej, ali su troškovi održavanja i logistički izazovi bili preveliki. Zato je prodat  brodogradilištu za reciklažu 2021. godine, četrnaest godina nakon što je prestao da služi u mornarici.

Od milošte nazvan Veliki Džon (Big John), ovaj nosač aviona krenuo je na svoje poslednje putovanje u januaru 2025. godine, kako bi bio rastavljen u postrojenju International Shipbreaking Limited u Braunsvilu, Teksas. Ovaj događaj označio je kraj jedne ere.

Velika priča Velikog Džona

Poznat kao supernosač u svoje vreme, Kenedi je bio varijanta klase Kiti Hok i poslednji konvencionalno pogonjeni nosač aviona u američkoj mornarici, budući da su svi kasnije izgrađeni nosači koristili nuklearni pogon.

Brod je dobio ime po 35. predsedniku SAD, i ušao je u službu 1968. godine. Prvobitno je klasifikovan kao nosač aviona za napadne misije s fiksnim krilima (CVA), ali je kasnije preklasifikovan u flotni nosač aviona (CV). Nosač je služio u američkoj mornarici oko četrdeset godina pre nego što je povučen iz upotrebe. Tokom svoje službe, učestvovao je u nekoliko ključnih i strateških misija za Sjedinjene Države.

Prvo angažovanje ovog nosača bilo je 1973, kada je Kenedi zajedno sa svojom udarnom grupom poslat na 100 nautičkih milja zapadno od Gibraltara kao potencijalna rezerva u slučaju eskalacije Jom-Kipurskog rata.

Kasnije, dok se nosač kretao ka Haifi, luci na severu Izraela, u junu 1982. godine, preusmeren je ka libanskoj obali kako bi pomogao u evakuaciji američkih civila zbog sukoba između izraelskih snaga i Palestinske oslobodilačke organizacije (PLO). U oktobru 1983, USS Džon Kenedi je zajedno sa USS Indipendensom (CVA-62) imao borbenu misiju i izgubio svog prvog pilota - od 28 aviona koji su učestvovali u borbenim akcijama, pogođena su dva vazduhoplova, a jedan pilot je izgubio život. 

Sledeći veliki poziv za misiju "Big John" dobio je ponovo sa Bliskog istoka 1991. godine, kada je Irak pod predsednikom Sadamom Huseinom izvršio invaziju na Kuvajt. Iako je odmah po početku operacije Dezert šild (Pustinjski štit) Kenedi isplovio na Bliski istok, avioni su korišćeni u trenažnim letovima.  Tek nakon što je pokrentua operacija Pustinjska oluja (Desert Storm)  avioni sa Kenedija su poleteli i izvršili prve udare na teritoriju Iraka. Tokom borbi, USS John F. Kennedy je lansirao 2.895 borbenih misija i izveo 114 udara, ukupno ostvarivši 11.263 sata leta.

Poslednja borbena misija ovog broda bila je 2003. godine, tokom operacije Trajna sloboda (Enduring Freedom i rata u Iraku). Avioni sa ovog legendarnog nosača ispustili su 28 miliona kilograma eksploziva na ciljeve talibana i Al Kaide u operaciji Trajna sloboda.

Nakon povratka sa misije 2004. godine, brod je proveo nekoliko godina učestvujući u vežbama uz istočnu obalu SAD-a i u raznim značajnim medijskim događajima. Konačno,  Kenedi  je zvanično povučen iz upotrebe 2007. godine.

Novi Kenedi - nova zver klase Ford

USS Džon F. Kenedi CVN-79 je drugi nosač aviona u klasi Džerald Ford, najnovijoj generaciji američkih supernosača. Prvi brod ove klase, USS Gerald R. Ford, mnogi smatraju najsavremenijim nosačem aviona na svetu. Takođe je i najveći ratni brod na svetu, sa impresivnih 333 metra dužine i 76 metara visine. Letna paluba je široka 78 metara.

Kenedi CVN-79 bi trebalo da zameni USS Nimic, koji se trenutno nalazi na svojoj poslednjoj misiji. Pored Forda i Kenedija, trenutno su u izgradnji još dva nosača aviona klase Ford – USS Enterprajz (CVN-80) i USS Doris Miler (CVN-81).

Novi Kenedi ima takođe dužinu od 333 metra, težak je 100.000 tona. Opremljen je sa više od 23 nove tehnologije, uključujući napredne sisteme pogona, snabdevanja energijom, rukovanja naoružanjem i lansiranja aviona. Ove inovacije omogućavaju povećanje stope borbenih misija za 33% u odnosu na nosače klase Nimic, uz značajno smanjenje troškova.

Iako je prvobitno bilo planirano da USS Džon F. Kenedi bude isporučen u junu 2024. godine, rok je pomeren kako bi se brodu dodale dodatne sposobnosti tokom gradnje, umesto da budu implementirane nakon testiranja.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Sasa

    26. mart 2025. | 14:55

    Taman da Rusi mogu da vezbaju gadjanje americkih meta kinzalima.cirkonima i ovom novom raketim.a i braca kinezi….

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>