
Ko je kriv za obaranje drugog ukrajinskog F-16: Propust NATO ili prijateljska vatra?
Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo potvrdilo je da je izgubilo avion F-16 tokom borbene misije u istočnoj Ukrajini — što predstavlja drugi potvrđeni gubitak F-16 otkako je ovaj avion operativno uveden u naoružanje ove zemlje u avgustu 2024. O ovom slučaju naš portal je pisao istog dana kada je do nesreće došlo.
Ono što je neuobičajeno jeste da je incident zvanično potvrđen svega nekoliko sati kasnije, nakon prvih izveštaja na društvenim mrežama u subotu, 12. aprila oko 13:00 po kijevskom vremenu. U 14:42, predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski je javno potvrdio gubitak na platformi X.com, objavivši:
„Danas je kapetan Pavlo Ivanov tragično poginuo tokom borbene misije u avionu F-16. Imao je samo 26 godina. Izražavam saučešće njegovoj porodici i svim Pavlovim saborcima. Vojne vlasti su dostavile potrebne izveštaje o situaciji. Utvrđujemo sve okolnosti...“
Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo je formalno objavilo incident kasnije te večeri, u 21:23 po lokalnom vremenu, potvrđujući i gubitak aviona i smrt kapetana Ivanova. Ostaje otvoreno pitanje - šta je izazvalo gubitak?
Ukrajinske vlasti nisu otkrile tačnu lokaciju niti uzrok incidenta u kojem je poginuo kapetan Ivanov (na naslovnoj slici), bivši pilot Su-25 koji je prešao na F-16. Ova tranzicija je neobična, s obzirom na drastično različite generacije i namene ova dva tipa aviona. Najverovatnije se objašnjava nedostatkom borbenih pilota u ratom razorenoj zemlji.

Nakon obaranja, pojavile su se brojne spekulacije o okolnostima gubitka. Jedan od kanala na društvenoj mreži Telegram, koji je poznat po pouzdanim izveštajima citirao je očevica koji je tvrdio: "Ruska raketa bila je veoma blizu F-16 iznad Sumske oblasti", navodi portal Eurasian Times.
To je podstaklo teorije da je avion možda oboren projektilom vazduh-vazduh R-37 (RVV-BD), koji je mogao biti lansiran sa ruskog aviona Su-35, Su-57 ili MiG-31BM. Projektil R-37, lansiran sa visine, može da pogodi ciljeve udaljene i do 300 km. Istovremeno, smatra se da S-400 sistem verovatno nije bio umešan, jer zapadne obaveštajne službe pomno prate njegovo raspoređivanje i operativni status.

Međutim, verodostojnost ovih izveštaja očevica je dovedena u pitanje. Nekoliko njih je tvrdilo da je F-16 „bežao od raketa“ dok se približavao ruskoj granici — scenario koji nije u skladu sa načinom na koji se takvi napadi izvode. Naime, raketa ispaljena iz ruske teritorije najverovatnije bi presrela avion frontalno, a ne sa zadnje strane.
Neizbežno, počele su da kruže teorije o prijateljskoj vatri, s nekim izveštajima koji sugerišu da je F-16 možda greškom oboren od strane ukrajinske PVO.

Spekulacijama je došao kraj 13. aprila, kada je rusko Ministarstvo odbrane objavilo saopštenje u kojem preuzima odgovornost: „Protivvazduhoplovna odbrana je oborila ukrajinski avion F-16, osam vođenih avionskih bombi JDAM, sedam američkih raketa HIMARS i 207 bespilotnih letelica sa fiksnim krilima.“
Iako je saopštenje potvrdilo da je F-16 oboren, nije precizirano kojim oružanim sistemom niti na kojoj tačnoj lokaciji. Postoje dva verovatna objašnjenja: Greška pilota u izračunavanju ili izvođenju profila ispuštanja naoružanja, ili pak - obaveštajni propust — ukrajinske snage možda nisu bile svesne tačne pozicije ruskih PVO sistema u toj oblasti.

Iako je greška pilota uvek moguća, drugi scenario nosi ozbiljnije implikacije. Ako ukrajinske snage nisu bile svesne prisustva sistema S-400, to bi moglo da znači da su SAD/NATO možda uskratili ažurirane podatke iz oblasti ISR (obaveštajnog izviđanja, nadzora i osmatranja).
U tom slučaju, neuobičajeno brzo javno priznanje gubitka F-16 od strane Zelenskog — čak i pre nego što je Ratno vazduhoplovstvo zvanično potvrdilo incident — moglo bi se tumačiti kao svesni politički signal, možda s namerom da se ukaže na posledice takvih obaveštajnih propusta. Šire gledano, ovaj incident ističe stratešku krhkost male ukrajinske flote F-16 aviona.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.