Ko će obezbediti nove trenažne avione za mornaricu SAD: Borba titana i autsajdera

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Malo poznata start-ap kompanija u oblasti vazduhoplovstva, Stavati Aerospejs (Stavatti Aerospace) ušla je u već prenatrpanu konkurenciju za izgradnju novog trenažnog aviona američke mornarice.

Kompanija sa sedištem u Niagara Folsu u zapadnom delu savezne države Njujork, odgovorila je 30. aprila na poziv za učešće u programu Sistem za osnovnu obuku pilota na mlaznim avionima (Undergraduate Jet Training System - UJTS). Prema elektronskoj prepisci na koju se poziva portal Flight Global, Mornarica je 1. maja potvrdila prijem prijave.

Program UJTS ima za cilj da zameni zastarelu flotu od 189 mlaznih trenažnih aviona Boing T-45 Gošak (Boeing T-45 Goshawk - na slici gore). U martu je mornarica objavila najnoviji u nizu neobavezujućih zahteva za informacijama, u kojima su navedeni preliminarni uslovi za naslednika ovog modela.

Stavati planira da za UJTS ponudi svoj koncept SM-31 Stiletto. Kompanija opisuje ovaj dizajn kao platformu sa jednim motorom, sposobnu za nadzvučne brzine, dostupnu u verziji SM-31S – laka borbena varijanta sa jednim sedištem – i SM-31T – dvosed namenjen obuci. Model SM-31 bi koristio Honeywell F125-GA-100 turboventilatorski motor, navodi Stavatti.

Kompanijske objave na društvenim mrežama prikazuju avion Stiletto sa trapezoidnim krilima, vertikalnim stabilizatorima u obliku slova V i izduvnim otvorom na gornjoj strani – osobinama koje se češće viđaju kod lovaca sa smanjenom radarskom vidljivošću nego kod trenažnih aviona.

Kompanija navodi da će predstaviti SM-31T kao rešenje za UJTS na Samitu koji organizuje Institut za unapređenje odbrane i državne uprave u Las Vegasu ovog meseca. 

Međutim, kandidatura Stavatija deluje kao nerealna. Iako na sajtu ima brojne futurističke i detaljno razrađene koncepte borbenih aviona, Stavati zapravo nikada nije proizveo nijedan od svojih dizajna.

U martu 2024. godine, lokalne novine Bafalo Njuz (Buffalo News) objavile su da je lokalna agencija za ekonomski razvoj povukla poreske olakšice koje su kompaniji odobrene 2020. godine, zbog neostvarivanja plana o sklapanju vojnih i civilnih aviona u hangaru na aerodromu Niagara Falls International.

Uredništvo Bafalo Njuza je nazvalo Stavati neuspešnim projektom opterećenim dugovima, uprkos znatnoj finansijskoj i institucionalnoj podršci od strane države Njujork i lokalne samouprave. List je osnivača i izvršnog direktora kompanije, Kristofera Biskara, opisao kao "entuzijastu" čiji planovi se "nisu ostvarili u ništa konkretno".

Hangar na aerodromu koji je iznajmljen Stavatiju je, prema pisanju tog medija,  trenutno prazan i neaktivan. Kompanija je, navodno, u decembru iseljena iz dela tog prostora od strane lokalne vlasti. Stavati je ranije bezuspešno konkurisao i na programu zamene trenažnog aviona T-X za američko ratno vazduhoplovstvo, koji je na kraju dobio Boing sa svojim modelom T-7A Red Hok (Red Hawk).

Leonardo M 346 Master Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Među ozbiljnijim kandidatima za UJTS ugovor nalaze se tim kompanija Textron i Leonardo, koje će ponuditi Leonardov dvomotorni model M-346 Master, trenutno u upotrebi u Italiji, Poljskoj, Singapuru, Izraelu, Grčkoj i Kataru.

Drugi konkurentski tim, sastavljen od Lockheed Martin-a i Korea Aerospace Industries, planira da ponudi mornaričku verziju KAI-jevog jednosedog trenažnog aviona T-50, koji je već u upotrebi u sedam zemalja.

KAI T 50 Golden Eagle Foto: Shutterstock

Očekuje se i da će Boeing konkurisati mornaričkom verzijom T-7A, razvijenog za američko ratno vazduhoplovstvo, koji je trenutno u fazi testiranja i finalnih dorada sa probnim pilotima.

Čitav postupak ima za cilj potpisivanje ugovora za novi trenažni avion do 2028. godine - što predstavlja kašnjenje od dve godine u odnosu na prethodni raspored. Taj vremenski okvir je ambiciozan, imajući u vidu veliki broj konkurenata i činjenicu da još nije objavljen zvaničan zahtev za ponude. Značajno je i to da novi trenažni avion neće morati da bude sposoban za sletanje uz pomoć kabla na nosače aviona američke mornarice, što znatno pojednostavljuje dizajnerski zadatak.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>