
Erbas i turski koncern TUSAS prave trenažne avione za Ratno vazduhoplovstvo Španije
Erbas (Airbus) i Turkiš Erspejs Indastriz (Turkish Aerospace Industries - Türk Havacılık ve Uzay Sanayi poznat kao TAI ili TUSAS) dodatno su formalizovali svoje partnerstvo i potpisali novi memorandum o razumevanju koji je posvećen razvvoju naprednog trenažnog mlaznog aviona i integrisanog sistema obuke za Ratno vazduhoplovstvo Španije.
Ovim programom Španija bi zamenila svoju zastarelu flotu aviona za obuku Nortrop F-5M (Northrop), koji su u upotrebi već više od pola veka.
Najava Erbasa i TUSAS-a dolazi nakon što su predstavnici vlada Španije i Turske postigli krajem prošle godine sporazum o zajedničkom istraživanju razvoja trenažnog aviona baziranog na modelu Hurjet. Portal Aero.rs u to vreme je objavio i vest da će Španija kupiti Hurjet za potrebe obuke svojih pilota.
U skladu sa uslovima memoranduma, Erbas će u projekat uneti svoje iskustvo u dizajnu, proizvodnji, sistemima obuke i podršci u eksploataciji, sarađujući sa proizvođačem aviona Hurjet, piše Aerotime.
Ovaj mlazni trenažni avion sa jednim motorom, koji može da dostigne nadzvučne brzine, prvi put je poleteo 2023. godine, a očekuje se da će ući u upotrebu u turskom ratnom vazduhoplovstvu 2026. godine.

Španska industrija, predvođena Erbasom, imala bi aktivnu ulogu u potencijalnoj adaptaciji i zajedničkoj proizvodnji aviona, što bi moglo uključivati i završnu montažu u Španiji.
Saradnja ima za cilj da podrži odbrambeni suverenitet Španije kroz nacionalizaciju ključnih elemenata integrisanog sistema obuke, kao i da ojača strateške odbrambene veze između Madrida i Ankare.

Španija trenutno koristi 19 aviona F-5M, poslednje operativne primerke originalne flote od 70 aviona nabavljenih krajem šezdesetih godina prošlog veka. Ovi avioni imaju ključnu ulogu u obuci pilota španskog ratnog vazduhoplovstva, služeći kao prelazna faza između turboprop trenažnih aviona i borbenih aviona kao što su Eurofajter Tajfun (Eurofighter Typhoon) i F/A-18 Hornet.
Uprkos velikoj modernizaciji sprovedenoj 2008. godine, avioni F-5M se približavaju kraju svog radnog veka. Njihovo povlačenje iz upotrebe planirano je pre kraja ove decenije, zbog čega Španija treba da nabavi do 24 nova trenažna aviona. Hurjet se izdvojio kao snažan kandidat u najnovijim procenama, takmičeći se sa platformama kao što su T-7A Red Hok Boinga i Saaba i M-346 Master (Leonardo).
(Aero.rs)
Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.