Tramp najavio razvoj dvomotornog F-35 i unapređenje F-22: Stručnjaci sumnjaju u realnost projekta
Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp iznenadio je avio-industriju najavom o razvoju dvomotornog borbenog aviona pod oznakom F-55, koji bi predstavljao značajno unapređenje postojećeg modela F-35. Ova izjava data je tokom konferencije za medije u Kataru, povodom potpisivanja ugovora o prodaji Boingovih aviona i motora kompanije GE Aerospace katarskoj avio-kompaniji Katar Ervejz (Qatar Airways). Tramp je tom prilikom takođe spomenuo unapređenu verziju F-22 Raptora, nazvanu „F-22 Super“.

Najava novog F-55 borbenog aviona
Tramp je tokom obraćanja rekao da je zatražio od američke vojske da „razmotri F-35“ i da se radi na „jednostavnom unapređenju“, koje bi dobilo naziv F-55. „To će biti dvomotorni model sa super unapređenjem na F-35,“ izjavio je Tramp. Predsednik je dodatno istakao da ne voli avione sa jednim motorom jer, kako kaže, „ako jedan motor otkaže, lepo je imati još jedan.“
Ova izjava je odmah pokrenula kontroverze među stručnjacima i analitičarima, koji su ukazali na inženjerske i finansijske prepreke realizacije dvomotorne verzije F-35. Prema njihovim rečima, dodavanje drugog motora ne bi bilo jednostavno unapređenje već bi zahtevalo praktično potpuno novi projekat aviona, što bi značilo višegodišnji razvoj i troškove u desetinama milijardi dolara.
Koliko je realan razvoj dvomotornog F-35?
Razvoj unapređenja F-35 Block 4 je već u toku, a jedan od ključnih koraka je Tech Refresh 3 – paket novih računarskih sistema i softverskih poboljšanja koji se trenutno testira kako bi avion dobio naprednije mogućnosti. Ovaj plan, međutim, ne predviđa dodavanje drugog motora. Uvođenje dodatnog pogona značilo bi redizajn čitavog trupa kako bi avion zadržao manevarske sposobnosti i stealth karakteristike. Analitičari ističu da bi dvomotorna konfiguracija značajno povećala težinu, smanjila dolet i upravljivost, čime bi se narušila osnovna ideja F-35 kao višenamenskog i agilnog lovca.
Dodavanje drugog motora bi, prema rečima stručnjaka, praktično značilo projektovanje potpuno novog borbenog aviona. Na taj način, F-55 bi direktno konkurisao Boingovom F-47, borbenom avionu šeste generacije, koji je nedavno pobedio na konkursu za sledeću generaciju borbenih aviona američkog Ratnog vazduhoplovstva (NGAD).
Razvoj adaptivnih motora
GE Aerospace i Pratt & Whitney su tokom protekle decenije razvijali nove generacije adaptivnih motora kao deo programa AETP (Adaptive Engine Transition Program). Adaptivni motori poput XA-100 i X-101 su osmišljeni da povećaju dolet F-35 za 30% i poboljšaju ubrzanje za 20%, uz smanjenje zavisnosti od vazdušnog punjenja gorivom. Ipak, Pentagon je 2023. godine odlučio da odustane od ovih naprednih pogonskih jedinica, zbog visokih troškova i ograničenja u upotrebi kod različitih varijanti F-35.
Umesto toga, izabrana je nadogradnja postojećeg F135 motora kroz program ECU (Engine Core Upgrade), kao isplativija opcija za dalju eksploataciju F-35 flote. Istovremeno, GE i Pratt razvijaju nove motore za F-47, koristeći iskustva sa prethodnim AETP tehnologijama.
Skepsa stručnjaka
Mnogi stručnjaci smatraju da je Trampova izjava o dvomotornom F-35 više politička poruka nego realan plan. Ričard Abulafija, analitičar iz AeroDynamic Advisory-ja, izjavio je da bi pretvaranje F-35 u dvomotorni avion značilo potpuno novi koncept, koji se ne može izvesti bez drastičnih promena u strukturi i aerodinamici. „To više ne bi bio F-35,“ kaže Abulafija.
Džej Džej Gertler iz Teal Grupe ocenjuje da ideja o F-55 može imati smisla samo ako predstavlja Lockheedovu ponudu za drugu fazu NGAD programa, što bi značilo potpuno novi projekat. „Kada dodate drugi motor, ceo avion mora da bude veći i jači, uz potpuno nove usisnike i krila,“ kaže Gertler.

Unapređenje F-22
Tramp je tokom obraćanja naglasio i da je F-22 „najlepši borbeni avion na svetu“ i najavio njegovu unapređenu verziju pod nazivom „F-22 Super“. Iako nije izneo konkretne tehničke detalje, poznato je da trenutni program modernizacije F-22 obuhvata integraciju naprednih raketa, infracrvenih nišanskih sistema, rezervoara sa smanjenom uočljivošću i unapređenih elektronskih komponenti.
Tramp je takođe kritikovao kineske borbene avione pete generacije, tvrdeći da su „kopirali“ F-22, ali da neće moći da „kopiraju naše motore tako brzo“.
Kompanija Lockheed Martin, proizvođač oba aviona, saopštila je da se zahvaljuje Trampu na podršci i da će nastaviti blisku saradnju sa administracijom na realizaciji strategije vazdušne dominacije. Međutim, stručnjaci upozoravaju da bi bilo kakva realizacija projekta F-55 zahtevala ogromna sredstva i verovatno višegodišnji razvoj, što postavlja pitanje opravdanosti takvog poduhvata.

Iako Trampova najava o dvomotornom F-35 zvuči atraktivno iz perspektive tehnološkog napretka, mnogi analitičari smatraju da je reč o izuzetno zahtevnom i skupom projektu, čija bi realizacija zahtevala višegodišnji razvoj i ogromne finansijske resurse. Uz postojeći razvoj F-47 kao sledeće generacije borbenih aviona, pitanje je da li će Pentagon podržati ideju o još jednom složenom projektu, posebno u kontekstu budžetskih ograničenja i već započetih modernizacija postojećih modela.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.