Koliko će koštati besplatan predsednički avion dobijen od Katara poreske obveznike SAD?

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Američki poreski obveznici mogu da odahnu: prilagođavanje Boinga 747 koji je Donald Tramp (pardon, Sjedinjene Američke Države) dobio na poklon od katarskog emira neće koštati koliko su predviđali pojedini političari iz američke opozicije i njima naklonjeni mediji u SAD.

Ovu vest je saopštio ni manje ni više nego Sekretar Vazduhoplovstva Troj Majnk (Troy Meink), koji je slavodobitno zaključio da je prema procenama Kongresmena i Senatora iz redova Demokratske partije "renoviranje" novog predsedničkog aviona trebalo da košta čitavih milijardu dolara, dok će stvarna cena biti "tričavih" 400 miliona dolara, ako ne i manje!

Da pojasnimo - za one koji se ne razumeju - Sekretar Vazduhoplovstva je civilna, politička funkcija u okviru američkog Ministarstva odbrane (Department of Defense): osoba koja je na tom položaju nije vojno lice/oficir, već civil koji nadgleda sve aspekte američkog Ratnog vazduhoplovstva (USAF) i Ratnih svemirskih snaga (USSF).

Majnk je članovima Odbora za oružane snage Predstavničkog doma američkog Kongresa rekao da su ranije procene koje su izneli neki izabrani zvaničnici i mediji bile preuveličane. „Verujemo da će stvarni trošak preuređenja tog aviona verovatno biti manji od 400 miliona dolara“, rekao je Majnk, prenosi CNN.

Kongresmen Džo Kortni (Joe Courtney), demokrata iz Konektikata, zatražio je detalje o radovima koji će transformisati avion Boeing 747-8i  koji je ranije bio u vlasništvu Šeika Tamima bin Hamada Al Tanija i njegove porodice koja vlada Katarom - u novi Air Force One. Međutim, sekretar je rekao da ne može da iznosi detalje iz bezbednosnih razloga.

Donald Tramp i Melanija Tramp krenuli na papinu sahranu u Rim Foto: Tanjug/AP

Kortni je rekao da ne može da zamisli da bi konverzija mogla da košta manje od milijardu dolara, s obzirom na to da je Boingov ugovor za izgradnju dva nova predsednička aviona vredan 3,9 milijardi dolara.

„Ne možete preurediti avion koji je napravljen za drugu svrhu i očekivati da to bude besplatan predsednički avion“, rekao je. „Morate ugraditi tehnologiju za šifrovanu komunikaciju, ojačati odbrambene sisteme, ugraditi protivmere... To je leteća Soba za krizne situacije“, rekao je Kortni i dodao, kako navodi Flyingmag, da će novi avion biti „opterećenje za budžet Vazduhoplovstva“.

Ministarstvo odbrane je formalno preuzelo avion od vlade Katara u maju, a Demokrate su pokušale pre toga da zaustave dostavljanje ovog vazduhoplova posebnim zakonom, o čemu je portal Aero.rs već pisao. Avion je trenutno "parkiran" u San Antoniju i čeka na modernizaciju, a Vazduhoplovstvo je prošlog meseca izjavilo za CNN da se, „po nalogu sekretara odbrane, Vazduhoplovstvo priprema da dodeli ugovor za modifikaciju aviona Boeing 747 za potrebe prevoza najviših državnih zvaničnika. Detalji u vezi sa tim ugovorom su poverljivi.“

Preuređenje i ugradnja neophodne bezbednosne i komunikacione opreme u polovni avion koji dolazi od druge vlade - čak i savezničke - ogroman je zadatak, izvestio je CNN. Američke obaveštajne i bezbednosne agencije, koje su zadužene za ovu nadogradnju, moraće praktično da rastave avion do okvira i iznova ga izgrade sa potrebnom opremom: naprednim, tajni komunikacionim sistemima i sistemima za zaštitu od prisluškivanja. Cela modernizacija mogla bi da potraje godinama.

Još uvek postoji neslaganje u vezi s tim kako je avion uopšte ponuđen Beloj kući. Tramp tvrdi da mu je vlada Katara ponudila avion bez prethodnog zahteva, kao gest dobre volje, dok katarski zvaničnici tvrde da su se članovi Trampove administracije prvi obratili njima nakon što je predsednik izrazio nezadovoljstvo zbog kašnjenja u Boingovom radu na novom Air Force One avionu.

Ovaj dogovor izazvao je kritike demokrata, ali i pojedinih republikanaca, koji u tome vide sukob interesa i bezbednosni rizik. Stručnjaci za odbranu i avijaciju upozorili su da postoji mogućnost da su Katar ili neka druga strana u avion ugradili prislušni uređaj kako bi špijunirali Trampa i njegov najuži krug saradnika.

(Aero.rs)

Video: Povratak supersoničnih putovanja: XB-1 otvara put ka brzinama kakve nismo imali od Konkorda

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>