
Leonardo i Bajkar u Parizu najavili osnivanje zajedničke firme za proizvodnju dronova
Prvog dana 55. Sajma avijacije u Parizu koji se održava na aerodromu Le Burže, italijanska vazduhoplovna grupacija Leonardo i turski proizvođač dronova Bajkar (Baykar Technologies) objavili su osnivanje zajedničkog preduzeća LBA Systems, koje će biti posvećeno razvoju bespilotnih letelica nove generacije (UAS).
Sa sedištem u Italiji i jednakim udelom obe strane, LBA Sistems će objediniti platforme kompanije Bajkar i Leonardovo bogato iskustvo u evropskoj sertifikaciji, nosivim sistemima i integrisanim tehnologijama. Novo preduzeće će pokrivati čitav životni ciklus UAS-a — od dizajna i razvoja, preko proizvodnje, do održavanja.

Osnivanje nove kompanije dolazi u trenutku kada Evropa i dalje zaostaje za SAD, Kinom i Turskom u domenu taktičkih i strateških besposadnih sistema. Zajedničko preduzeće se vidi kao način da se taj jaz smanji kroz razvoj sertifikovanih platformi sa visokim performansama koje ispunjavaju NATO i EU standarde.

Umesto da rizikuju fragmentaciju tržišta ili direktnu konkurenciju, obe strane su se rano složile, kako piše portal Aerotime, da model zajedničkog preduzeća donosi više koristi nego međusobno nadmetanje.
U pozadini, saradnja između dve strane se intenzivirala još od prvog kontakta u oktobru 2024. godine. Memorandum o razumevanju (MoU) potpisan je u Rimu u martu 2025, o čemu je naš portal izveštavao, a definisanje zajedničkog plana usledilo je u aprilu. Najava na Sajmu predstavlja zvaničan početak operativnog partnerstva.

Bajkar, koji je razvio i izvozio uspešne platforme poput TB2, Akinči i nadolazećeg TB3, vodiće dizajn i razvoj trupova letelica. Leonardo će obezbediti napredne elektronske sisteme, senzore, tehnologije saradnje između pilotiranih i bespilotnih letelica, kao i sposobnosti letenja u roju. Ključnu ulogu igraće i u procesu kvalifikacije i sertifikacije, pomažući u prilagođavanju turskih platformi evropskim regulatornim okvirima.
Model TB2 će u budućnosti koristiti Bajkarov motor BM100, dok će se TB3 oslanjati na motore turske kompanije TUSAS (engl. TAI - Turkish Aerospace Industries). Učešće kompanije Leonardo moglo bi da otvori mogućnosti za zajednički evropski razvoj ili integraciju pogonskih sistema, posebno kako proizvodnja bude rasla da bi se zadovoljile potrebe kupaca koji su usklađeni sa NATO-om.
(Aero.rs)
Video: Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk izviđačka bespilotna letilica
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.