JetZero: Razvijan kao civilni avion, USAF ga uzeo pod svoje, 2027. će biti na nebu

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Dve godine nakon što je predstavila ambiciozan plan za razvoj putničkog aviona sa takozvanim blended wing body (BWB) dizajnom (letelica u kojoj su trup i krilo maksimalno integrisani), američka kompanija JetZero ostaje na putu da svoj prototip u punoj veličini pošalje na prvi let do kraja 2027. godine.

Projekat o kom je portal Aero.rs ranije pisao razvija se u saradnji sa američkim Ratnim vazduhoplovstvom (USAF), u okviru ugovora vrednog 235 miliona dolara, potpisanog 2023. godine. Cilj je razvoj aviona sa dvostrukom namenom – za vojnu upotrebu kao leteća cisterna i transportni avion, ali i kao efikasni putnički avion srednjeg dometa, namenjen segmentu tržišta koji trenutno zanemaruju i Boing i Erbas.

JetZero je saopštio da je završio dizajnerski pregled demonstratora (prototipa), a za serijsku proizvodnju odabrana je lokacija u Grinsborou, Severna Karolina, nakon izbora u kojem su učestvovale 24 lokacije iz 13 američkih saveznih država. Tamo će biti investirano čak 4,7 milijardi dolara, uz otvaranje 14.500 radnih mesta u avio-industriji.

Iako su se mnogi u industriji pitali kako mala kompanija može da se nosi sa globalnim duopolom, izvršni direktor i suosnivač JetZero-a, Tom O'Liri, veruje da su skeptici razuvereni.

„Pitali su nas: ‘Ko ste vi, osam ljudi? Znate li da postoji globalni duopol?’“, priseća se O'Liri. „Ali mi smo otišli u Ratno azduhoplovstvo: NASA nas je uvela unutra. USAF traži avion 21. veka za izazove 21. veka – posebno za ogromna rastojanja na Pacifiku. Njima je potreban avion koji može da bude prekretnica.“

Pored početne podrške Delta i Alaska Airlinesa, projekat je u aprilu 2024. godine dobio podršku i od United Airlinesa, čime je dodatno učvršćen kredibilitet JetZero-a. Kompanija navodi da je do sada obezbeđeno više od 300 miliona dolara finansiranja, od čega je većina još uvek na raspolaganju za nastavak razvoja.

„Ušli smo u novu rundu finansiranja (Series B), i stvari teku odlično jer postoji jaka i jasna potražnja“, rekao je O'Liri. JetZero je od 2020. do 2023. poslovao u tajnosti, a danas radi iz kompleksa u Long Biču, Kalifornija, koji obuhvata sedam zgrada i više od 26.000 kvadratnih metara prostora. U tom prostoru nalaze se laboratorije, proizvodni pogoni, razvojni centar, i postrojenja za testiranje.

Izgradnja demonstratora već je počela u postrojenju Skejld kompozits (Scaled Composites - u vlasništvu Nortrop Grumana) u Mohaveu. Istovremeno, tim inženjera predvođen Florentinom Viskoci, bivšom rukovoditeljkom Airbus A220 biznis programa, radi na ključnim komponentama aviona.

„Mnogo smo dalje nego što javnost misli“, izjavila je Viskoci. „Kompozitna struktura kokpita je u izradi, rezervoari za gorivo su već gotovi, a prvi testni primerak krila je završen. Sada radimo na finalnoj proizvodnoj formi.“ Prvi let demonstratora 2027. godine mogao bi označiti početak nove ere u vazdušnom saobraćaju - i možda prvi pravi pomak ka rušenju Erbas -Boing monopola.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation Cessna Citation 525: Brišući let na aeromitingu u Vršcu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>