JetZero: Razvijan kao civilni avion, USAF ga uzeo pod svoje, 2027. će biti na nebu
Dve godine nakon što je predstavila ambiciozan plan za razvoj putničkog aviona sa takozvanim blended wing body (BWB) dizajnom (letelica u kojoj su trup i krilo maksimalno integrisani), američka kompanija JetZero ostaje na putu da svoj prototip u punoj veličini pošalje na prvi let do kraja 2027. godine.
Projekat o kom je portal Aero.rs ranije pisao razvija se u saradnji sa američkim Ratnim vazduhoplovstvom (USAF), u okviru ugovora vrednog 235 miliona dolara, potpisanog 2023. godine. Cilj je razvoj aviona sa dvostrukom namenom – za vojnu upotrebu kao leteća cisterna i transportni avion, ali i kao efikasni putnički avion srednjeg dometa, namenjen segmentu tržišta koji trenutno zanemaruju i Boing i Erbas.
JetZero je saopštio da je završio dizajnerski pregled demonstratora (prototipa), a za serijsku proizvodnju odabrana je lokacija u Grinsborou, Severna Karolina, nakon izbora u kojem su učestvovale 24 lokacije iz 13 američkih saveznih država. Tamo će biti investirano čak 4,7 milijardi dolara, uz otvaranje 14.500 radnih mesta u avio-industriji.
Iako su se mnogi u industriji pitali kako mala kompanija može da se nosi sa globalnim duopolom, izvršni direktor i suosnivač JetZero-a, Tom O'Liri, veruje da su skeptici razuvereni.
„Pitali su nas: ‘Ko ste vi, osam ljudi? Znate li da postoji globalni duopol?’“, priseća se O'Liri. „Ali mi smo otišli u Ratno azduhoplovstvo: NASA nas je uvela unutra. USAF traži avion 21. veka za izazove 21. veka – posebno za ogromna rastojanja na Pacifiku. Njima je potreban avion koji može da bude prekretnica.“
Pored početne podrške Delta i Alaska Airlinesa, projekat je u aprilu 2024. godine dobio podršku i od United Airlinesa, čime je dodatno učvršćen kredibilitet JetZero-a. Kompanija navodi da je do sada obezbeđeno više od 300 miliona dolara finansiranja, od čega je većina još uvek na raspolaganju za nastavak razvoja.
„Ušli smo u novu rundu finansiranja (Series B), i stvari teku odlično jer postoji jaka i jasna potražnja“, rekao je O'Liri. JetZero je od 2020. do 2023. poslovao u tajnosti, a danas radi iz kompleksa u Long Biču, Kalifornija, koji obuhvata sedam zgrada i više od 26.000 kvadratnih metara prostora. U tom prostoru nalaze se laboratorije, proizvodni pogoni, razvojni centar, i postrojenja za testiranje.
Izgradnja demonstratora već je počela u postrojenju Skejld kompozits (Scaled Composites - u vlasništvu Nortrop Grumana) u Mohaveu. Istovremeno, tim inženjera predvođen Florentinom Viskoci, bivšom rukovoditeljkom Airbus A220 biznis programa, radi na ključnim komponentama aviona.
„Mnogo smo dalje nego što javnost misli“, izjavila je Viskoci. „Kompozitna struktura kokpita je u izradi, rezervoari za gorivo su već gotovi, a prvi testni primerak krila je završen. Sada radimo na finalnoj proizvodnoj formi.“ Prvi let demonstratora 2027. godine mogao bi označiti početak nove ere u vazdušnom saobraćaju - i možda prvi pravi pomak ka rušenju Erbas -Boing monopola.
(Aero.rs)
Video: Prince Aviation Cessna Citation 525: Brišući let na aeromitingu u Vršcu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.