
Nemci skinuli zabranu: Dok ne stigne KAAN, Turska kupuje avione Eurofajter Tajfun
Nemačka je odobrila izvoz borbenih aviona Eurofajter Tajfun (Eurofighter Typhoon) Turskoj, čime je prekinuta višegodišnja politička blokada zvaničnog Berlina. Ovu odluku, koju je još u novembru 2024. najavio turski ministar nacionalne odbrane Jašar Guler u intervjuu za TV100, sada je potvrdio dnevni list Handelsblat nakon bilateralnog sastanka nemačkog kancelara Merca i turskog predsednika Erdogana na NATO samitu u Hagu.
Potez nemačkog Bundestaga predstavlja odlučan zaokret u nemačkoj politici izvoza oružja i istovremeno važan korak u turskoj modernizaciji ratnog vazduhoplovstva. Odluka dolazi nakon formiranja nove nemačke vlade (Deutche Regierung) na čelu sa kancelarom Fridrihom Mercom, koja je zauzela znatno liberalniji stav prema izvozu naoružanja u poređenju s prethodnom koalicijom. Odluka je koordinisana između svih članica konzorcijuma Eurofajtera - Nemačke, Velike Britanije, Italije i Španije - i oživljava zamrznutu vojnu saradnju između dva važna NATO saveznika.
Od kada je Tajfun ušao u upotrebu početkom 2000-ih, isporučeno je više od 600 aviona raznim državama, uz kontinuirana unapređenja koja uključuju novi radar, softver i pakete naoružanja. Turska je sada najnovija zemlja koja usvaja ovu platformu, sa planiranom nabavkom 40 aviona - 20 potvrđenih i 20 opcionalnih - nakon formalne ponude koju je Velika Britanija iznela u martu 2025.

Nakon potpunog povlačenja flote F-4 Fantom i sve veće zastarelosti dela F-16 flote, Turska se, navodi Global Defense News suočava s kratkoročnim i srednjoročnim deficitom borbenih kapaciteta dok čeka da se krene u serijsku proizvodnju stelt lovca KAAN. Istovremeno, geopolitičko okruženje - od Egeja do Sirije - zahteva sredstva za brzi odgovor, višefunkcionalne sposobnosti i snažan faktor odvraćanja.
Iako Eurofajter nije stelt avion, nudi integraciju po NATO standardima, mogućnosti za dalekometne napade i tehnološku ravnotežu sa konkurentskim vazduhoplovstvima. Ključno je i to što će Turska po prvi put uvesti AESA radarske sisteme u svoje vazduhoplovstvo, čime će značajno unaprediti osmatranje, ciljanje i elektronsko ratovanje.

Iz perspektive Berlina, odobrenje ima i političku i industrijsku dimenziju. Prethodna koalicija SPD-Zeleni-FDP bila je protiv ovog sporazuma zbog zabrinutosti u vezi sa ljudskim pravima i regionalnim vojnim operacijama Turske. Međutim, nova CDU-vođena crno-crvena koalicija ima pragmatičniji pristup izvozu naoružanja. Za kancelara Merca, bliže odbrambene veze s Turskom predstavljaju strateški potez za jačanje jugoistočnog krila NATO-a i istovremeno podupiranje evropske autonomije u oblasti odbrane.
Ugovor je takođe od presudnog značaja za sam program Eurofajtera: iako su Nemačka, Italija i Španija naručile manji broj dodatnih aviona, te količine nisu dovoljne za održavanje proizvodnje i ciklusa unapređenja. Izvozni poslovi poput ovog sa Turskom stoga su ključni za očuvanje evropskih sposobnosti u razvoju borbenih aviona.
Finansijski, očekuje se da vrednost ugovora iznosi više od milijardu evra, iako konačni detalji još nisu objavljeni. Konzorcijum obično isporučuje avione u roku od četiri do šest godina, u zavisnosti od konfiguracije i potreba za podrškom. Za Tursku, ova nabavka dopunjuje nedavni ugovor s SAD vredan 20 milijardi dolara za 40 aviona F-16 Block 70 i setove za modernizaciju.

Poslednji veliki izvozni ugovor za Tajfun potpisan je sa Katarom 2017. za 24 aviona, vredan više od 5 milijardi funti, a uključivao je i sveobuhvatnu logističku i obučnu podršku – što nagoveštava da bi i za Tursku mogao biti sklopljen sličan veliki i strateški okvirni sporazum.
Za Tursku, ova nabavka predstavlja ključni prelazni kapacitet koji jača njen status u vazdušnoj nadmoći dok čeka da se tamošnje vazduhoplovstvo "popuni" avionima KAAN koje rasvija TUSAS.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.