
Novi posao Boinga: Amerika u 2026. izdvaja 3,6 milijardi za razvoj aviona 6. generacije
Ministarstvo odbrane SAD potvrdilo je da će u budžetu za odbranu u 2026. biti izdvojeno 3,5 milijarde dolara za platformu Next Generation Air Dominance (NGAD) i lovac F-47. Ova značajna investicija uključuje 2,6 milijardi dolara iz diskrecionih sredstava, kao i dodatnih 900 miliona dolara koji čekaju odobrenje kroz zakon o usklađivanju budžeta.
Ministar odbrane SAD Pit Hegset potvrdio je ovu cifrutokom svedočenja pred Pododborom za odbranu Predstavničkog doma, naglašavajući da će F-47 biti osnovni stub buduće američke vazdušne sile i globalne projektovane moći.
F-47, koji razvija Boeing, projektovan je kao višenamenska borbena platforma šeste generacije, namenjena da zameni F-22 Raptor i postane centralni element novog sistema vazdušne borbe. Uključuje dizajn koji poboljšava nevidljivost, adaptivni pogon, naprednu avioniku i besprekornu komandno-kontrolnu povezanost sa bespilotnim letelicama (Collaborative Combat Aircraft – CCA).

Strategijska potreba za ovim razvojem potiče iz brzog kineskog napretka u razvoju sopstvenih lovaca šeste generacije, Chengdu J-36 i Shenyang J-50 o kojima je portal Aero.rs više puta pisao. Najnovije obaveštajne i vizuelne potvrde ukazuju da su prototipovi oba aviona već u fazama intenzivnog testiranja na zemlji i u vazduhu od kraja 2024. godine.
J-36 koristi tri mlazna motora i telo bez repa sa dvostrukim delta krilima, optimizovano za nevidljivost, dug domet i komandovanje bespilotnim letelicama. Veruje se da uključuje napredne elektronske sisteme i potencijalno laserske odbrambene tehnologije.
J-50 ima lambdasta krila bez repa, dva motora sa vektorizacijom potiska i kompaktni dizajn kompatibilan sa nosačima aviona, što ukazuje na kinesku nameru da rasporedi ove letelice na budućim nosačima, čime bi se drastično povećao domet kineskih pomorskih udara.

Ovi događaji izazvali su stratešku promenu u Ministarstvu odbrane SAD, pri čemu je F-47 zamišljen kao direktan odgovor na kineske platforme. Od početka je dizajniran za delovanje unutar A2/AD okruženja (anti-access/area-denial), gde će koristiti poboljšane stealth karakteristike i sposobnost dubokog prodora kako bi se suprotstavio kineskoj vazdušnoj nadmoći u indo-pacifičkom regionu. Tehnologija fuzionog motora omogućiće veći domet, bolje termalno upravljanje i veću brzinu, čime se šire granice delovanja u odnosu na lovce pete generacije.
Za razliku od još uvek neproverene interoperabilnosti kineskih J-36 i J-50, F-47 se razvija za potpunu integraciju sa NATO sistemima i savezničkim snagama, što mu daje značajnu prednost u koalicionom ratovanju.
Jednako važna je i uloga F-47 u očuvanju američke slobode delovanja. U svakom budućem sukobu koji bi uključivao Tajvan ili sporne delove Južnokineskog mora, sposobnost da se uspostavi i zadrži vazdušna nadmoć biće od presudnog značaja. Kako se Kina približava potpunom operativnom statusu svojih platformi šeste generacije, bilo kakav pad američkih sposobnosti mogao bi značiti gubitak pristupa ključnim naprednim bazama. Stoga, uvođenje F-47 nije samo tehnološki iskorak – već strateška nužnost, piše Global Defense News.
(Aero.rs)
Video: Povratak supersoničnih putovanja: XB-1 otvara put ka brzinama kakve nismo imali od Konkorda
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.