
Boing suočen s novim štrajkom: Više od 3.200 radnika u vojnom sektoru obustavilo rad
Više od 3.200 radnika američkog proizvođača aviona Boing (Boeing) stupilo je u štrajk u ponedeljak, 4. avgusta, nakon što su odbili revidirani četvorogodišnji kolektivni ugovor. Obustava rada zahvatila je tri važna pogona kompanije za proizvodnju vojne opreme: u Sent Luisu i Sent Čarlsu (država Misuri) i u Maskutahu (država Ilinois), koji proizvode najvažnije borbene i bespilotne letelice u arsenalu američkog Ratnog vazduhoplovstva i Mornarice.
Štrajk je usledio nakon glasanja članova sindikata Međunarodnog udruženja mehaničara i vazduhoplovnih radnika (IAM), koji su ocenili da Boingova ponuda „ne odražava dovoljno vrednost i žrtve koje podnose radnici“. Revidirani predlog uključivao je prosečno povećanje plata od 40% tokom četiri godine i uklanjanje spornog smenskog rasporeda, ali nije predvideo dodatni rast osnovnih plata.

Sindikat je odbacio i prethodnu verziju ugovora, koja je predviđala povećanje plata od 20% i bonus od 5.000 dolara, ali bez promene u strukturi radne sedmice.
Boing je izrazio razočaranje ishodom glasanja. „Ponudili smo najkonkurentniji paket ikada za naše radnike u Sent Luisu, uključujući značajan rast plata i rešenje pitanja radnog vremena“, izjavio je Dan Gilijan, direktor Boingovog pogona u Sent Luisu. Kompanija je saopštila da je spremna na štrajk i da je aktivirala plan za kontinuitet proizvodnje uz pomoć osoblja koje ne učestvuje u obustavi rada.
Vojni programi pogođeni štrajkom
Obustava rada direktno utiče na proizvodnju niza strateški važnih platformi, uključujući:
- borbene avione F-15EX i F/A-18E/F Super Hornet,
- školske mlaznjake T-7A Red Hawk,
- bespilotni tankerski avion MQ-25 Stingray,
- kao i razvoj nove generacije stelt lovca F-47, koji je deo Pentagonskog programa Next Generation Air Dominance (NGAD).
Ovo je drugi veliki štrajk koji potresa Boing u manje od dve godine. Tokom 2024. godine, 33.000 radnika iz civilnog sektora kompanije u saveznoj državi Vašington obustavilo je rad na sedam nedelja, što je zaustavilo proizvodnju aviona 737 MAX, 767 i 777. Taj štrajk okončan je dogovorom koji je uključivao povećanje plata od 38% tokom četiri godine.

Boing pod pritiskom i u civilnom i u vojnom sektoru
Finansijski položaj Boinga dodatno je ugrožen ovim štrajkom. Kompanija je od sredine 2019. godine zabeležila osnovne operativne gubitke od oko 42 milijarde dolara, od čega se 11 milijardi odnosi na sektor Odbrane, svemira i bezbednosti. Veći deo tih gubitaka povezan je sa fiksnim vojnim ugovorima, među kojima se izdvaja problematični predsednički avion VC-25B Air Force One, koji je višestruko premašio budžet i značajno kasni.
Iako je izvršni direktor Boinga Keli Ortberg umanjio značaj ovog štrajka u poređenju s prethodnim, navodeći da je njegov uticaj „upravljiv“, jasno je da novo radničko nezadovoljstvo dodatno komplikuje ionako teško razdoblje za američkog giganta avio-industrije.
(Avio.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.