
Vojna parada moći u Pekingu: Dron Tip B u centru pažnje - lovac bez pilota brži od zvuka
Velika vojna parada održana u Pekingu 3. septembra, povodom 80. godišnjice pobede nad Japanom u Drugom svetskom ratu, kojoj je portal Aero.rs posvetio poseban tekst, poslužila je Kini da predstavi nekoliko novih bespilotnih letelica, među kojima se posebno izdvaja Tip B.
Reč je o stelt dronu bez repa, približno iste veličine kao lovac J-10, što ga čini najvećim i najnaprednijim među prikazanim. Njegov futuristički dizajn ukazuje na to da je reč o letelici visokih performansi, sposobnoj za nadzvučne brzine i verovatno već spremnoj za probne letove.
Zvanična oznaka novog drona za sada nije poznata, iako postoje tvrdnje da je privremeno nazvan Bespilotni lovac za postizanje prevlasti u vazduhu. Radi lakšeg razlikovanja, analitičari koji prate Kinu počeli su da ga označavaju kao Tip B.
Dron je prikazan među drugim bespilotnim letelicama na platformi kamiona, bez pokrivki i znatno je veći od drugih do sada nepoznatih modela koji su primećeni pre parade, na satelitskim snimcima ili pod ceradama tokom proba.
U celini posmatrano, više novih dronova - najmanje pet različitih tipova - mogu se posmatrati kao kineski pandan američkom programu Collaborative Combat Aircraft (CCA), o kojima smo već pisali na našem portalu. Ipak, Tip B se izdvaja po svim karakteristikama koje ukazuju na višenamensku bespilotnu borbenu letelicu (UCAV) visokih performansi, kakvu američko vazduhoplovstvo za sada ne razvija - bar ne u javno dostupnim programima.
Novi UCAV Tip B je bez repa, sa modifikovanim delta-krilom. Krilo ima oblik dijamanta sa skraćenim vrhovima, a na zadnjoj ivici svakog krila nalaze se po dve velike upravljačke površine.
Na nosu se jasno vidi izražen takozvani "chine" prelaz, koji se proteže unazad do bočnih usisnika motora i spaja sa prednjom ivicom krila, navodi portal TWZ u svojoj analizi. Za razliku od nekih drugih novih kineskih dronova sa usisnicima na gornjoj strani trupa, tip B ima bočne usisnike nagnute unapred, bez klasičnih pregradnih ploča, kakvi se sreću na modernim lovcima i koji jasno ukazuju na sposobnost dostizanja nadzvučnih brzina.
Usisnici dovode vazduh do jednog motora, sa mlaznicom promenljive geometrije (verovatno sa dopunskim sagorevanjem), koja izlazi iza zadnje ivice krila. Sama mlaznica je nazubljena, kao i kod F-35 i novih kineskih lovaca. Sa obe strane mlaznice nalaze se oštri produžeci zadnje ivice, što dodatno podseća na F-35.
Sve u svemu, tip B vrlo verovatno ima sposobnost letenja nadzvučnim brzinama, ali i veliki dolet za letelicu visokih performansi, zahvaljujući elegantnom dizajnu bez repa i izostanku potrebe za kabinom pilota i pratećim sistemima.
Pored performansi, ključni faktor je i smanjena uočljivost. Iako okrugla mlaznica motora umanjuje stelt sposobnosti, posebno pri pogledu od pozadi, ovo je poznat kompromis i kod stelt lovaca, balans između performansi, složenosti, mase, cene i smanjene radarske uočljivosti. Nazubljenja na mlaznici pomažu smanjenju odraza u određenim radarskim frekvencijama. Takođe je moguće da je ovo rana verzija, a da će u kasnijim varijantama biti primenjena naprednija mlaznica sa potencijalno ugrađenim sistemom za skretanje potiska. Takav razvoj bio bi sličan ruskom UCAV-u S-70 Okhotnik o kom smo ranije pisali, kao i kineskom GJ-11 poznatom i po "nadimku" Oštra sablja, koji je takođe pretrpeo redizajn radi unapređenja stelt karakteristika.
Da bi očuvao stelt sposobnosti, tip B očigledno ima značajan unutrašnji prostor za naoružanje. Snimci odozdo sugerišu postojanje velikih unutrašnjih odeljaka za naoružanje ispod trupa.
Na inače vrlo glatkoj silueti, primećuje se i izražen elektro-optički senzor u prednjem delu ispod nosa. Slična rešenja nalaze se i na kineskim stelt lovcima J-20 i J-35, što dodatno potvrđuje da je ovaj dron projektovan za zadatke karakteristične za lovce.
Pored njega, Kina je prikazala i drugi UCAV, sličnog koncepta ali manjih dimenzija, označen kao Tip A (na slici gore levo). Takođe bez repa, ovaj model se razlikuje po krilima u obliku grčkog slova lambda i po usisnicima u obliku trapeza. Nema elektro-optički senzor ispod nosa, ali izgleda da koristi sličan jedinstveni turboventilatorski motor. U poređenju sa tipom B, deluje uži i elegantniji, sa znatno manjim profilom nosa.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.