Evo zašto je Lokid Martinov F-35 jeftiniji od Rafala i zašto ne može svako da ga kupi

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Sjedinjene Američke Države sklopile su ugovor sa korporacijom Lokid Martin oko isporuke 296 aviona F-35 u proizvodnim serijama 18 i 19 (po 148 vazduhoplova u svakoj seriji), sa ukupnom cenom od 24,29 milijardi dolara.

Prema dostupnim informacijama, prosečna cena po avionu iznosi 82,4 miliona dolara, što je nešto više nego u prethodnim ugovorima. Ipak, ovaj avion i je jeftiniji od mnogih konkurenata 4+ generacije, što ističe prednosti masovne proizvodnje.

Važno je napomenuti da ova cifra predstavlja prosek za sve varijante i kupce. To znači da uključuje i kompleksniji i skuplji F-35B sa mogućnostima kratkog poletanja i vertikalnog sletanja, kao i varijantu F-35C namenjenu nosačima aviona, ali i jeftiniju F-35A, standardnu, konvencionalnu verziju.

Masovnost kao ključ 

Lockheed Martin F-35 Factory Foto: Lockheed Martin

U 18. seriji, čiji primerci počinju da se isporučuju sledeće godine (kraj isporuke predviđen je za decembar 2028.), Američko ratno vazduhoplovstvo - USAF - dobiće 48 aviona F-35A, dok će Marinci dobiti 16 primeraka verzije F-35B i pet primeraka verzije F-35C. Mornarica - NAVY će primiti 14 aviona F-35C. 

Strani kupci iz programa Joint Strike Fighter dobijaju 16 aviona, od čega je 15 iz osnovne serije, a jedan iz serije F-35B. Na kraju, kroz program prodaje vojne efektive - Foreign Military Sales, biće plasirano 39 aviona F-35A i sedam vazduhoplova iz serije B.

U 19. seriji 40 aviona F-35A namenjeno je za USAF, dok će 12 F-35B i osam F-35C biti isporučeno Marinskom korpusu. Tu je i devet aviona F-35C koji će nositi oznake NAVY.

Partneri programa Joint Strike Fighter dobiće 13 F-35A i 2 F-35B aviona, dok će međunarodni kupci u okviru programa FMS - Foreign Military Sales dobiti 52 F-35A i 12 F-35B aviona.

Poređenje sa Rafalom

Lockheed Martin F 35 Lightning Foto: Rodger Mallison / Newscom / Profimedia

Treba napomenuti i da su ugovori za strane kupce obično skuplji u odnosu na cene za SAD ili zemlje-partnere JSF programa. To je uobičajena praksa u svetu i nije iznenađujuća, jer podrazumeva avione, rezervne delove, obuku, logistiku, infrastrukturu, naoružanje...

Tako je Češka odvojila 208,3 miliona dolara po avionu u okviru ugovora koji je težak pet milijardi dolara, dok Rumunija plaća 7,2 milijarde dolara za 32 aviona (225 miliona dolara po avionu).

Lockheed Martin F 35 Israel Foto: Shutterstock

Upravo zbog masovne serijske proizvodnje i velikog broja stranih kupaca F-35 košta manje Ameriku nego što, recimo, Rafal košta Francusku, piše Defense Expess. Ovaj avion 4++ generacije koji je često bio tema tekstova na portalu Aero.rs i zato što ga Srbija kupuje, Francusko ratno vazduhoplovstvo košta skoro 131 milion dolara po letelici (119 miliona evra).

Zašto ne može svako da kupi 

SAD pažljivo kontrolišu kome se prodaju avioni F-35 bez obzira na varijantu, jer postoji rizik da osetljive tehnologije završe u rukama potencijalnih neprijatelja.

Zbog toga postoji stroga kontrola izvoza kroz američke zakone i State Department koji mora da odobri svaku prodaju trećim zemljama - čak i kad su članice FMS programa.

SAD mogu da odbiju prodaju aviona zemljama koje ne dele strateške interese ili koje su neprijateljski nastrojene prema saveznicima SAD. Tako je svojevremeno Turska (u kojoj se dobar deo ovog aviona zapravo sklapao, o čemu smo pisali u posebnom tekstu na našem portalu) izbačena iz programa i uskraćeno joj je pravo da kupuje F-35.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>