Bugarska primila još dva F-16 Block 70, flota sada broji četiri aviona

   ≫   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Bugarska je primila još dva lovca F-16 Block 70, čime je broj aviona ovog tipa u sastavu njenog ratnog vazduhoplovstva porastao na četiri. Nove letelice — jedan jednosed F-16C i jedan dvosed F-16D — sletela su 3. oktobra u vazduhoplovnu bazu Graf Ignatievo, u okviru višegodišnjeg programa modernizacije bugarskog ratnog vazduhoplovstva koji se realizuje kroz ugovor vredan 2,4 milijarde dolara sa Sjedinjenim Državama.

Ceremonija u Graf Ignatievu

Avioni su dopremljeni iz Sjedinjenih Država u pratnji američkih pilota i stigli sa oznakama ratnog vazduhoplovstva SAD, koje će naknadno biti zamenjene bugarskim. Svečanom prijemu prisustvovali su načelnik Generalštaba admiral Emil Eftimov, komandant vazduhoplovstva general-major Nikolaj Rusev, predstavnici američke misije u Bugarskoj i osoblje baze.

Bugarski F16 Foto: Tanjug/AP

„Pozdravljamo dolazak još dva F-16 aviona. Čestitam Bugarskoj, bugarskoj vojsci i ratnom vazduhoplovstvu,“ rekao je admiral Eftimov. „Do kraja godine, ovakve aktivnosti trebalo bi da postanu uobičajene za naše vazduhoplovstvo. Cilj je da do kraja 2025. imamo osam aviona F-16 Block 70.“

Planirana eskadrila od 16 aviona

Ovim isporukama Bugarska je do sada preuzela četiri od ukupno osam F-16 Block 70 predviđenih prvim ugovorom. Drugi kontingent, koji obuhvata još osam aviona, trebalo bi da stigne do 2027. godine, čime će zemlja raspolagati kompletnom eskadrilom od 16 lovaca F-16 Block 70.

Bugarski F16 Foto: Tanjug/AP

Avioni su proizvedeni u fabrici Lockheed Martin u Grinvilu (Južna Karolina), a reč je o najsavremenijoj verziji F-16, opremljenoj radarom AN/APG-83 SABR AESA koji može da detektuje ciljeve na udaljenosti do 130 kilometara i sprovodi izviđanje do 170 kilometara. F-16 Block 70 kompatibilan je sa raketama AIM-120D vazduh-vazduh dugog dometa.

Tehnički problemi i obustava operacija

Iako su prve isporuke obeležile važan korak u prelasku sa sovjetskih MiG-29 na zapadnu tehnologiju, proces uvođenja novih aviona nije protekao bez teškoća. Ministar odbrane Atanas Zaprjanov potvrdio je da je kod jednog od ranije isporučenih aviona — F-16D Block 70 — otkriveno curenje goriva u unutrašnjem rezervoaru tokom testiranja.

Bugarski F16 Foto: Tanjug/AP

„Problem je identifikovan tokom inspekcije. Inženjeri baze Graf Ignatievo, zajedno sa američkim predstavnicima, pripremili su izveštaj, a kompanija Lokid Martin će poslati stručnjaka u Bugarsku radi popravke“, rekao je Zaprjanov.

Prvi isporučeni avion bio je privremeno prizemljen još u maju zbog odstupanja u sistemima registrovanih tokom tehničkog prijema. Zbog ovih okolnosti, avioni još ne učestvuju u redovnim misijama zaštite vazdušnog prostora, ali se očekuje da Bugarska u narednim mesecima započne obuku pilota i tehničkog osoblja na novoj platformi.

Program F-16 Block 70 označava najznačajniju modernizaciju bugarskog vazduhoplovstva od pristupanja NATO savezu. Novi avioni trebalo bi da zamene zastarele MiG-29, čiji je resurs praktično iscrpljen. Prelazak na zapadnu tehnologiju predstavlja i logistički izazov, jer podrazumeva potpuno novi sistem održavanja, obuke i interoperabilnosti sa NATO partnerima.

Bugarska planira da postigne početnu operativnu sposobnost do kraja 2026. godine, dok bi kompletna eskadrila od 16 aviona trebalo da bude potpuno operativna do 2027.

(Aero.rs)

Video: LOT Embraer E190

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>