
Ovo je prvih pet mlaznih aviona: Letelice koje su zauvek promenile vazduhoplovstvo
Malo je mašina koje su toliko zaokupile ljudsku maštu kao lovački avioni. Od presudnih bitaka u Drugom svetskom ratu do današnje borbe za dominaciju u vazduhu, moć aviona je oblikovala tok ratova i tehnološkog napretka.
Pojava lovačkih aviona na mlazni pogon označila je prekretnicu u istoriji avijacije, pretvorivši vazdušne borbe s propelerima u sukobe pri velikim brzinama i visinama.
Prvi operativni mlazni avioni pojavili su se tokom i neposredno posle Drugog svetskog rata, čime su trajno promenili odnos snaga u svetu. Upoznajte se sa prvih pet operativnih mlaznih aviona i prvih pet zemalja koje su uvele lovce na mlazni pogon i tako zakoračile u novo doba vojne avijacije.
Nemačka - Messerschmitt Me 262

Nemačka je bila prva zemlja koja je uvela operativni lovački avion na mlazni pogon: Messerschmitt Me 262. Ušao je u upotrebu 1944. godine, pokretan sa dva turbo-mlazna motora, i mogao je da dostigne brzine daleko veće od bilo kog aviona s klipnim motorom.
Iako je uveden prekasno da bi uticao na ishod rata, Me 262 je svojim revolucionarnim dizajnom postao prvi pravi lovački avion na mlazni pogon na svetu i snažno je uticao na razvoj posleratne avijacije širom sveta.
Ujedinjeno Kraljevstvo - Gloster Meteor
Ubrzo nakon Nemačke, Britanija je predstavila sopstveni mlazni lovac – Gloster Meteor. Ušao je u sastav Kraljevskog vazduhoplovstva u julu 1944. godine i postao prvi saveznički operativni mlazni avion.
Iako nije bio toliko brz kao Me 262, pokazao se izuzetno pouzdanim i korišćen je uspešno protiv nemačkih letećih bombi V-1. Uspeh Meteora učvrstio je Britaniju kao jednog od lidera u razvoju mlazne avijacije i postavio temelje njenoj snažnoj posleratnoj vazduhoplovnoj industriji.
SAD - Lockheed P-80 Shooting Star

SAD su zakoračile u eru mlaznih aviona modelom Lockheed P-80 Shooting Star, koji je poleteo 1945. godine. Iako je stigao prekasno da bi učestvovao u Drugom svetskom ratu, P-80 je postao prvi operativni mlazni lovac američkih vazduhoplovnih snaga.
Njegov napredni dizajn i performanse postavili su temelje za kasnije američke mlazne lovce, uključujući F-86 Sabre, koji će dominirati nebom tokom Korejskog rata, piše Wionews.
Sovjetski Savez - Mikojan-Gurevič MiG-9
Prvi sovjetski operativni mlazni lovac bio je Mikojan-Gurevič MiG-9, uveden u službu 1946. godine. Nastao je iz ratnih istraživanja i delimično iz nemačke tehnologije zarobljene posle rata.
Ubrzo ga je nasledio MiG-15, jedan od najuspešnijih ranih mlaznih aviona. MiG-9 je označio ulazak SSSR-a u eru mlaznog vazduhoplovstva i početak žestokog tehnološkog nadmetanja sa Zapadom tokom Hladnog rata.
Francuska - Dassault Ouragan
Francuska je postala mlazna sila sa avionom Dassault Ouragan MD.450, koji je prvi put poleteo 1949. godine, a ušao u upotrebu početkom pedesetih. Bio je to prvi francuski lovački avion proizveden u većem broju i simbol nacionalnog oporavka nakon rata.
Ouragan je ujedno označio i uspon kompanije Dassault Aviation kao svetskog proizvođača borbenih aviona, koja će kasnije stvoriti čuvene serije Mystère, Mirage i Rafale.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.