Ovo je prvih pet mlaznih aviona: Letelice koje su zauvek promenile vazduhoplovstvo
Malo je mašina koje su toliko zaokupile ljudsku maštu kao lovački avioni. Od presudnih bitaka u Drugom svetskom ratu do današnje borbe za dominaciju u vazduhu, moć aviona je oblikovala tok ratova i tehnološkog napretka.
Pojava lovačkih aviona na mlazni pogon označila je prekretnicu u istoriji avijacije, pretvorivši vazdušne borbe s propelerima u sukobe pri velikim brzinama i visinama.
Prvi operativni mlazni avioni pojavili su se tokom i neposredno posle Drugog svetskog rata, čime su trajno promenili odnos snaga u svetu. Upoznajte se sa prvih pet operativnih mlaznih aviona i prvih pet zemalja koje su uvele lovce na mlazni pogon i tako zakoračile u novo doba vojne avijacije.
Nemačka - Messerschmitt Me 262
Nemačka je bila prva zemlja koja je uvela operativni lovački avion na mlazni pogon: Messerschmitt Me 262. Ušao je u upotrebu 1944. godine, pokretan sa dva turbo-mlazna motora, i mogao je da dostigne brzine daleko veće od bilo kog aviona s klipnim motorom.
Iako je uveden prekasno da bi uticao na ishod rata, Me 262 je svojim revolucionarnim dizajnom postao prvi pravi lovački avion na mlazni pogon na svetu i snažno je uticao na razvoj posleratne avijacije širom sveta.
Ujedinjeno Kraljevstvo - Gloster Meteor
Ubrzo nakon Nemačke, Britanija je predstavila sopstveni mlazni lovac – Gloster Meteor. Ušao je u sastav Kraljevskog vazduhoplovstva u julu 1944. godine i postao prvi saveznički operativni mlazni avion.
Iako nije bio toliko brz kao Me 262, pokazao se izuzetno pouzdanim i korišćen je uspešno protiv nemačkih letećih bombi V-1. Uspeh Meteora učvrstio je Britaniju kao jednog od lidera u razvoju mlazne avijacije i postavio temelje njenoj snažnoj posleratnoj vazduhoplovnoj industriji.
SAD - Lockheed P-80 Shooting Star
SAD su zakoračile u eru mlaznih aviona modelom Lockheed P-80 Shooting Star, koji je poleteo 1945. godine. Iako je stigao prekasno da bi učestvovao u Drugom svetskom ratu, P-80 je postao prvi operativni mlazni lovac američkih vazduhoplovnih snaga.
Njegov napredni dizajn i performanse postavili su temelje za kasnije američke mlazne lovce, uključujući F-86 Sabre, koji će dominirati nebom tokom Korejskog rata, piše Wionews.
Sovjetski Savez - Mikojan-Gurevič MiG-9
Prvi sovjetski operativni mlazni lovac bio je Mikojan-Gurevič MiG-9, uveden u službu 1946. godine. Nastao je iz ratnih istraživanja i delimično iz nemačke tehnologije zarobljene posle rata.
Ubrzo ga je nasledio MiG-15, jedan od najuspešnijih ranih mlaznih aviona. MiG-9 je označio ulazak SSSR-a u eru mlaznog vazduhoplovstva i početak žestokog tehnološkog nadmetanja sa Zapadom tokom Hladnog rata.
Francuska - Dassault Ouragan
Francuska je postala mlazna sila sa avionom Dassault Ouragan MD.450, koji je prvi put poleteo 1949. godine, a ušao u upotrebu početkom pedesetih. Bio je to prvi francuski lovački avion proizveden u većem broju i simbol nacionalnog oporavka nakon rata.
Ouragan je ujedno označio i uspon kompanije Dassault Aviation kao svetskog proizvođača borbenih aviona, koja će kasnije stvoriti čuvene serije Mystère, Mirage i Rafale.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Tt
Pedesetih godina, posle Drugog rata, SAD su Titovoj Jugoslaviji isporučili preko 350 mlaznih aviona,, F84 i F 86.
Podelite komentar
Mile
Znamo da lovačke puške koriste lovci. Da li lovačke avione voze takođe lovci kad krenu u lov ?
Podelite komentar