
Ukrajina hoće 150 novih borbenih aviona Gripen: Potpisano pismo o namerama, ruska zamrznuta sredstva u igri?
Da Ukrajina želi da nabavi švedski višenamenski borbeni avion Saab Gripen poznato je već neko vreme, o čemu je pisao i portal Aero.rs. Uostalom, kada je rat, nabavlja se (skoro) sve što je dostupno.
Do sada su to bili polovni F-16 i Mirage 2000, koji su uvedeni u upotrebu Ukrajinskog vazduhoplovstva i već korišćeni u borbenim operacijama, kao i savremeno naoružanje, pre svega rakete vazduh-zemlja dugog dometa Storm Shadow / SCALP i protivradarske AGM-88 HARM, koje su integrisane i na avione sovjetske proizvodnje.
Pismo o namerama za kupovinu Gripena
Priča o mogućoj isporuci Ukrajini švedskih borbenih aviona Gripen dobila je juče prilično dramatičan obrt: premijer Švedske Ulf Kristerson i predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski potpisali su pismo o nameri (Letter of Intent – LOI) kojim se "otvara put za prodaju" između 100 i 150 Gripena Ukrajini.

Ako dogovor bude realizovan, to bi bio prvi put da Ukrajina dobije novoproizvedene borbene avione od sticanja nezavisnosti 1991. godine, kao i najveća pojedinačna isporuka aviona Gripen od kada se proizvodi.
Potpisivanje pisma o namerama dolazi u trenutku (ne)izvesnosti kraja rata u Ukrajini, i ono što se može primetiti jeste da ovaj LOI ima mnogo više elemenata mirnodopske nabavke nego "ratne i urgentne". Iako nema težinu konačnog ugovora, ovaj potez može da se posmatra i kao indikacija željenog smera razvoja budućeg ukrajinskog vazduhoplovstva po okončanju ratnog sukoba.
Ceremonija potpisivanja održana je u Linkopingu, u fabrici kompanije Saab, gde se Gripen proizvodi, sasvim prigodno ispred jednog aviona ovog tipa, tokom posete ukrajinskog predsednika Švedskoj. Švedska vlada navela je da sporazum ima cilj "produbljivanje saradnje u oblasti ratnog vazduhoplovstva", kroz razmenu iskustava u borbenim i odbrambenim operacijama, kao i kroz zajednički razvoj naprednih sistema.
Kristerson je izjavio da potpisani dokument predstavlja "korak ka potencijalno velikom izvoznom ugovoru", istakavši da će Stokholm od sada "istražiti sve mogućnosti za isporuku većeg broja Gripen lovaca Ukrajini". On je dodao da je reč o dugoročnom procesu, ali da postoji politička volja da se plan sprovede.
Ukrajina cilja na prve isporuke do 2026.
Zelenski je tokom posete Švedskoj naglasio da su Gripeni prioritet za ukrajinsku vojsku: "Započeli smo rad na nabavci Gripena i očekujemo da ugovor obuhvati najmanje 100 aviona", rekao je predsednik Ukrajine.
Švedski premijer procenio je da bi proizvodnja i isporuka prvih novih Gripen E mogla da potraje oko tri godine, ali nije isključio mogućnost da Ukrajina ranije dobije polovne Gripen C/D modele, čime bi obuka pilota i prelazni period bili znatno olakšani.

Već tokom 2023. godine, ukrajinski piloti su u Švedskoj imali priliku da lete na Gripenu C/D i da se upoznaju sa njegovim karakteristikama.
Najveći izvozni posao u istoriji Švedske
Ako Ukrajina zaista dobije planiranih sto ili više aviona, to bi predstavljalo najveći izvozni ugovor u istoriji švedske vojne industrije, kao i najveću narudžbinu za tip Gripen. Do sada su Brazil naručio 36 primeraka, Tajland četiri, a Kolumbija između 15 i 24. Švedska sama planira da do 2030. ima 120 aktivnih Gripena, od čega polovinu u novoj E varijanti.
U skladu s tim planom, Švedska bi mogla da oslobodi deo starijih C/D modela – okvirno do 37 primeraka – koji bi mogli biti privremeno rešenje za Ukrajinu, iako će tačan broj zavisiti od tehničkog stanja i zamora konstrukcije.
Prednosti Gripena za ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo
Model Gripen E/F, koji Ukrajina želi da nabavi, predstavlja potpuno novu generaciju u odnosu na starije C/D varijante. Iako spolja izgledaju gotovo isto, Gripen E ima moderniji radar, napredne elektronske sisteme zaštite, kao i mogućnost korišćenja raketa Meteor dugog dometa.
Zapadni mediji listom hvale Gripen kao takoreći idealno rešenje za Ukrajinu, pre svega ističući njegovu relativnu jednostavnost upotrebe: projektovan je za rad u tehnički i logistički ograničenim uslovima i iz rasutih baza, uključujući civilne puteve, što je pogodno za ukrajinsku taktiku disperzovanog rasporeda aviona, kojom se smanjuje rizik od ruskih napada na aerodrome.
Britanski Guardian naziva Gripen "robustan i relativno jeftin izbor u poređenju sa letelicama poput američkog F-35".
Švedska donirala Ukrajini avione za rano upozorenje
Švedska je Ukrajini već donirala dva Saab 340 AWACS Erieye aviona za rano upozorenje i kontrolu vazdušnog prostora. Oni bi omogućili praćenje ciljeva na velikim udaljenostima i rad u sadejstvu sa Gripenima u budućim angažovanjima.

Ruska sredstva kao garant nabavke?
Konkretni rokovi eventualne isporuke i način finansiranja još nisu definisani. Švedski premijer Ulf Kristerson izjavio je da bi finansiranje nabavke moglo doći iz zamrznutih ruskih sredstava koja se nalaze u zapadnim zemljama, kao i od savezničkih država u okviru "koalicije voljnih".

Finansijski analitičari smatraju da je mala verovatnoća da bi zamrznuta ruska sredstva mogla poslužiti kao direktan izvor glavnice za nabavku aviona – jer bi tome morala da prethodi konfiskacija i pravni osnov za istu – ali bi mogla da budu iskorišćena kao garant za kredit.
Procene ukazuju da Evropska unija drži zamrznuto oko 200 milijardi evra ruskih sredstava od početka vojne agresije na Ukrajinu.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.