Zašto padaju američke letelice: Pentagon ćuti, Kongres traži hitnu i ozbiljnu istragu

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Broj ozbiljnih nesreća u kojima učestvuju američki vojni avioni oštro je porastao 2024. godine, pokazuju interni podaci Pentagona, dok niz teških incidenata sa smrtnim ishodom i gubitkom letelica u 2025. ukazuje da se zabrinjavajući trend nastavlja.

U okviru celokupne vojske, stopa najtežih udesam klasifikovanih kao „Klasa A“, koji uključuju smrt ili trajni invaliditet, porasla je 55% u fiskalnoj 2024. u odnosu na period pre četiri godine. Napomenimo da se fiskalna godina "računa" malo drugačije od zemlje do zemlje, pa je u SAD fiskalna 2024. trajala od 1. oktobra 2023. do 30. septembra 2024. Najveći skok beleži Marinski korpus, koji je gotovo utrostručio broj ozbiljnih nesreća.

Ovi podaci, koje je Pentagon dostavio Kongresu, a koje je ekskluzivno dobila agencija AP, na koju se poziva Defense News izazvali su dodatne sumnje i pitanja među zakonodavcima. Stručnjaci upozoravaju da porast broja nesreća najverovatnije nije rezultat jednog uzroka, već kombinacije više manjih faktora koji zajedno stvaraju „nebezbednu kulturu“. Među tim faktorima su sve veće operativne potrebe, upotreba rizičnijih letelica poput V-22 Ospreyja, kao i posledice pandemije COVID-19, kada je broj letova širom američke vojske drastično smanjen.

Kongres alarmiran, traže se izmene zakona

Podaci su dostavljeni kancelariji senatorke Elizabet Voren u januaru ove godine, nakon niza nesreća Ospreyja koje su odnele ljudske živote. Voren je podatke prosledila agenciji AP, koja ih je nezavisno proverila.

Statistika obuhvata fiskalne godine 2020-2023, kao i prvih 10 meseci fiskalne 2024. godine, do 31. jula. U tom periodu, poginulo je 25 pripadnika vojske i zaposlenih civila, dok je 14 vazduhoplova uništeno.

„Ove stope nesreća su izuzetno zabrinjavajuće i zahtevaju hitnu akciju“, navela je Voren. Prema njenim rečima, potrebne su izmene zakona koje bi Kongresu omogućile bolji uvid u uzroke nesreća i sprečavanje novih tragedija.

Apache AH 64E Foto: Shutterstock

Najproblematičnije letelice: Osprey, Apač i C-130

Tilt-rotor letelica V-22 Osprey, koja poletanje i sletanje obavlja kao helikopter, a leti kao avion, već godinama važi za jednu od najopasnijih letelica američke vojske.

Novi podaci Pentagona otkrivaju i da je helikopter AH-64 Apache u 2024. imao čak 4,5 puta veću stopu nesreća klase A nego četiri godine ranije. Transportni avion C-130, jedna od ključnih „radnih mašina“ američkih oružanih snaga, gotovo je udvostručio stopu u istom periodu. Pentagon nije odgovorio na zahteve AP-a za komentar.

Podaci američke mornarice pokazuju sličan trend: dok je 2024. zabeleženo osam najtežih udesa, 2025. ih je do sada već bilo 14.

Francuski vojnici, povlačenje iz Nigera Foto: Tanjug/AP

Stručnjaci: Piloti preopterećeni, misije sve zahtevnije

Bivši vojni pilot i avijacijski ekspert Džon Nans smatra da su povećani operativni zahtevi ključni faktor:

„Bilo da govorimo o završetku misija u Avganistanu, o raspoređivanju u Džibutiju, ili o letovima preko Saudijske Arabije ka Emiratima.č kako se tempo operacija povećava, tako se povećava i broj nesreća“, kaže on.

Iako analizirani podaci ne obuhvataju 2025. godinu, niz incidenata u ovoj godini potvrđuje zabrinjavajući trend:

  • sudar iznad Vašingtona u januaru, sa 67 poginulih o čemu je Aero izveštavao 
  • tri F/A-18 Super Horneta izgubljena sa nosača aviona USS Harry S. Truman u razmaku od samo nekoliko nedelja, o kojima smo izveštavali više puta,  
  • pogibija četvorice pripadnika elitne jedinice vojske SAD u padu Black Hawk helikoptera tokom vežbe u državi Vašington
  • pad borbenog aviona i helikoptera američke mornarice u Južnom kineskom moru, u razmaku od 30 minuta

U više slučajeva istrage još nisu objavljene.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>