Ruski piloti se katapultirali iz aviona u hangaru: "Zakucali se u betonski plafon"
Dva člana posade borbenog aviona ruske bombarderske avijacije smrtno su stradala - ili su teško povređena, zavisi od interpretacije - nakon slučajnog aktiviranja sistema za katapultiranje sedišta na vojnom avionu.
Incident se dogodio 7. decembra 2025. u jednom od ruskih bombarderskih avijacijskih pukova, prema navodima veoma popularnog kanala Fighterbomber na Telegramu, koji vodi osoba koja se najčešće opisuje kao povezana sa ruskim Vazduhoplovno-kosmičkim snagama (Воздушно-космические силы - VKS)
Sistem za katapultiranje sedišta na letelici se aktivirao navodno dok je bila "parkirana u zaklonu" (misli se verovatno na ono što se u domaćoj terminologiji naziva ABS - armirano-betonsko sklonište).
Pilot i navigator, koji su se u tom trenutku nalazili u kabini, zadobili su "povrede nekompatibilne sa životom" - što je tehnički eufemizam za pogibiju. Na lice mesta upućena je državna komisija koja utvrđuje okolnosti događaja, navodi ovaj izvor.
Na ovakvu formulaciju sarkastično je reagovao načelnik Uprave za komunikacije komande ukrajinskog vazduhoplovstva Jurij Ignat: "Nadam da su piro-patroni oba katapulta, koji su se zabila u plafon armirano-betonskog zaklona, izazvali ‘malo samozapaljenje letelice’, ili neke druge razloge ‘nekompatibilne’ sa njenom eksploatacijom!", prenosi ukrajinski portav NV.ua.
Iako ruske vlasti nisu ni potvrdile incident ni objavile o kojem je avionu reč, činjenica da su u kabini bila samo dva člana posade ukazuje na dvosede taktičke bombardere. U ruskoj službi to najverovatnije znači Suhoj Su-24 ili Sukoj Su-34, koji se nalaze u naoružanju bombarderskih pukova i imaju individualna katapultna sedišta.
Veći bombarderi, poput Tupolev Tu-22M3 ili Tupolev Tu-160, uobičajeno imaju četvoročlanu posadu.
Katapultna sedišta su konstruisana da spasu posadu u vanrednim situacijama u letu, ali se oslanjaju na eksplozivne patrone i raketne potisnike koji mogu izazvati teške ili smrtonosne povrede ukoliko se aktiviraju na maloj visini ili na zemlji, posebno ako je otvaranje padobrana onemogućeno ili nepotpuno.
Ovaj događaj podseća na smrtonosan incident iz 2021. godine na bombarderu Tu-22M3, kada je nenamerno aktiviranje sistema tokom priprema za let dovelo do sekvencijalnog izbacivanja sedišta i smrti trojice članova posade, podseća Aerotime.
Nenamerna katapultiranja na zemlji nisu jedinstvena za rusku avijaciju. U novembru 2024. godine, putnik u zadnjem sedištu američkog F-15D Eagle iz sastava vazduhoplovstva Nacionalne garde nenamerno je katapultiran tokom procedura na zemlji u Masačusetsu. Pilot britanske akrobatske grupe Red Arrows poginuo je kada se aktiviralo sedište dok je bio u kabini na zemlji. U Sloveniji je zabeležen slučaj da je kadet-pilot tokom tzv. informativnog leta nenamerno aktivirao izbacivo sedište i iskočio, ali je pilot ipak uspešno prizemio avion.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.