Novi detalji o padu ruskog transportnog džina An-22: Priča o jednom od najređih aviona na svetu

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Pad ruskog vojnog transportnog aviona Antonov An-22 u Ivanovskoj oblasti, koji se desio danas 9. decembra 2025. godine otvorio je niz pitanja o tehničkom stanju flote ovog retkog tipa i mogućim uzrocima nesreće. Prema dosadašnjim informacijama, avion je poleteo nakon obavljenih tehničkih radova, a svih sedam članova posade je poginulo.

Šta je poznato o toku leta

Rasuta olupina ukazuje da je do fragmentacije došlo u završnoj fazi leta, neposredno pre ili pri samom udaru o tlo. Avion je poleteo sa vojnog aerodroma na kojem je obavljen tehnički pregled i potom ušao u koridor koji se često koristi za probne letove. Za sada nema potvrđenih detalja o tome kada je posada prvi put uočila problem niti da li je upućen poziv za pomoć.

Komisija Ministarstva odbrane Rusije započela je tehničku analizu. Prema nezvaničnim podacima iz izvora bliskih vojnoj avijaciji, pažnja je usmerena na rad motora NK-12, hidraulične sklopove i upravljačke površine, posebno u režimima povećanog opterećenja koji su tipični za probne letove posle servisa.

An-22: avion koji je obeležio jednu epohu

An-22, poznat i pod imenom Antej, prvi put je poleteo sredinom šezdesetih godina. Bio je to prvi širokotrupni transportni avion na svetu i ujedno najveći turboprop transportni avion koji je ikada ušao u operativnu službu.

Konstrukcija Anteja i danas deluje impresivno. Pokreću ga četiri turboprop motora NK-12MA sa kontrarotirajućim elisama, među najsnažnijim turboprop motorima ikada proizvedenim, svaki snage oko 15.000 konjskih snaga. Zahvaljujući toj konfiguraciji, An-22 je u svoje vreme obezbeđivao performanse koje su premašivale mogućnosti mnogih mlađih transportnih aviona.

Tovarni prostor dužine oko 33 metra i zapremine dovoljne za prevoz tenkova, oklopnih vozila i kabaste opreme omogućava nosivost do približno 80 tona, što ga je činilo važnim sredstvom za strateški transport. Robusni trap sa dvanaest točkova projektovan je za operacije na lošije pripremljenim poletno-sletnim stazama, uključujući zemljane i travnate površine, što je bila značajna prednost u vojnim misijama.

Uprkos ovim karakteristikama, u operativnoj upotrebi ostala je samo nekolicina primeraka. Većina aviona proizvedena je sedamdesetih godina, a starost konstrukcije, ograničena dostupnost rezervnih delova i zahtevni postupci održavanja ozbiljno utiču na mogućnost njihove današnje eksploatacije. Preostali An-22 koriste se pre svega u specijalizovanim zadacima gde je potrebna velika nosivost, ali njihov radni vek se očigledno bliži kraju.

Zašto je An-22 danas toliko redak

Glavni razlog je starost. Većina aviona proizvedena je sedamdesetih godina, a dostupnost rezervnih delova ograničena je i zavisi od kapaciteta preostalih remontnih zavoda. Motori NK-12, iako izuzetno snažni, zahtevaju kompleksne postupke održavanja. Struktura aviona, izložena višedecenijskom zamoru materijala, zahteva detaljne preglede pre svakog ozbiljnijeg angažovanja.

Zbog toga se svaki let An-22, naročito probni, smatra zahtevnim. Posade na ovom tipu prolaze dodatnu obuku zbog specifičnosti sistema i starije konstrukcije, a kontrolne procedure pred let znatno su obimnije nego kod novijih transportnih aviona.

Pitanja na koja će istraga pokušati da odgovori

Istraga će se najverovatnije usmeriti na ponašanje motora u režimima visokog broja obrtaja, eventualne nepravilnosti u radu hidrauličnog sistema i odziv upravljačkih površina u završnoj fazi leta. Biće analizirani i komunikacioni i navigacioni zapisi, koji bi mogli pokazati da li je posada prijavila probleme pre gubitka kontrole.

Konačni nalazi trebalo bi da razjasne da li je nesreća posledica tehničkog kvara, proceduralne greške ili spleta okolnosti koji je doveo do gubitka upravljivosti. Gubitak ovog An-22 dodatno smanjuje već skroman broj primeraka koji su još u aktivnoj službi.

Ruska vojna avijacija već godinama balansira između modernizacije i održavanja stare flote, dok je tempo uvođenja novih modela sporiji od planiranog. An-22 je, uprkos godinama, i dalje imao svoju nišu u transportu kabaste opreme, ali je njegov operativni vek objektivno pri kraju.

Zvanični nalazi istražne komisije očekuju se nakon analize svih tehničkih parametara. Oni će biti ključni za procenu da li preostali An-22 mogu bezbedno da nastave letove.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>