
Verovali ili ne: Aerodrom Dubai se gasi, sav saobraćaj prelazi na aerodrom Al Maktum
Međunarodni aerodrom u Dubaiju (DXB), najprometniji aerodrom u međunarodnom saobraćaju na svetu, priprema se za istorijsku tranziciju. Glavno vazdušno čvorište UAE, koje je u 2024. godini opslužilo rekordnih 92,3 miliona putnika, će do 2050. obustaviti svoje operacije.
Sve usluge sa DXB-a biće prebačene na Al Maktoum međunarodni aerodrom (DWC), koji se nalazi u oblasti Dubai World Central, u sklopu ogromnog plana proširenja vrednog 36 milijardi dolara sa ciljem da se godišnje opsluži do 260 miliona putnika.
DXB je decenijama bio stub globalnog avio-saobraćaja, posebno na dugolinijskim rutama. Otvoren 1960. godine, aerodrom je brzo izrastao u najprometnije međunarodno vazdušno čvorište na svetu, zahvaljujući velikom broju putnika tokom cele godine i snažnoj mreži linija koju održava avio-kompanija Emirates (EK).
Međutim, njegova lokacija, okružena autoputevima i stambenim zonama, ostavlja vrlo malo prostora za značajnije proširenje.

Odluka da se sve operacije prenesu na Al Maktoum označava novo poglavlje u avio-strategiji Dubaija. DWC, koji se nalazi oko 61 km od aerodroma Dubai i 35 km od centra grada, otvoren je 2010. godine sa ograničenim kapacitetima, fokusiranim na kargo saobraćaj i nekoliko niskotarifnih putničkih linija, uključujući i neke letove kompanije iziDžet (U2), navodi portal aviationa2z.
Iako je u početku bio slabo korišćen, DWC je sada pozicioniran da postane najveći aerodrom na svetu. Prema pisanju Daily Maila, na koje se poziva portal Aviation Week, DXB još uvek prednjači po međunarodnom putničkom saobraćaju, ali se očekuje da će postepeno prestati s radom do 2050. godine, kako se nova infrastruktura na DWC-u bude razvijala.

Pol Grifits (Paul Griffiths), generalni direktor Dubai Airports, izjavio je da upravljanje dvema velikim aerodromima u blizini nije dugoročno održivo. „Do tada će svi resursi na DXB-u biti pri kraju svog korisnog veka,” rekao je Grifits tokom konferencije Arabian Travel Market.
Projekat DWC-a stavlja naglasak na efikasnost i iskustvo putnika. Aerodrom će se prostirati na 70 kvadratnih kilometara i funkcionisati kao klaster od osam manjih terminala, sa hodnicima koji se šire poput „par ruku“ kako bi se obezbedio kapacitet za budući rast.

Podzemna železnica omogućiće brzo i efikasno kretanje u okviru aerodromskog kompleksa, uz vreme tranzita od 15 do 20 minuta – što je uporedivo sa sistemima gradske železnice u velikim metropolama. Tehnologije poput beskontaktnog čekiranja, automatske obrade prtljaga i biometrijske kontrole pasoša, prema navodima kompanije Dubai Airports, učiniće DWC pravim ‘tehnološkim čudom’.
Blizina planiranog grada Dubai South dodatno će podstaći otvaranje novih radnih mesta i obezbediti stambeni prostor za do milion ljudi, uz jačanje sektora kao što su građevinarstvo, turizam i logistika.

Projekat proširenja DWC-a predstavlja jedan od najambicioznijih u istoriji avijacije. Kada bude završen, aerodrom će imati pet paralelnih pista i do 400 izlaza za avione. Njegov planirani kapacitet od 260 miliona putnika godišnje biće bez premca na globalnom nivou.
Proširenje DWC-a odvijaće se fazno. Novi glavni terminal očekuje se da bude otvoren do 2032. godine, dok će celokupan razvoj trajati do 2050-ih. Ova ogromna investicija pokazuje da Dubai namerava da učvrsti svoju poziciju globalnog čvorišta za avio-saobraćaj i logistiku za decenije koje dolaze.

Prelazak na DWC biće postepen, a prekidi u saobraćaju ne očekuju se u narednoj deceniji. Ipak, ova promena će uticati na globalne prevoznike koji koriste DXB kao glavni tranzitni centar, potencijalno stvarajući konkurenciju velikim aerodromima u Istanbulu, Dohi i Singapuru.
Putnici iz Evrope, koji čine značajan deo od 6,2 miliona dnevnih posetilaca Dubaija, moraće da se prilagode novoj lokaciji DWC-a, 45 kilometara južno od grada, ali se očekuje da unapređena infrastruktura osigura dobru povezanost i dostupnost.
(Aero.rs)
Video: Aerodrom Beograd Nikola Tesla Terminal 2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.