
Stigao 18 sekundi ranije, zabranjeno mu sletanje u Frankfurt: Putnički avion iz Japana morao da pravi krug
Širokotrupni putnički avion Boing 787 Drimlajner japanske avio-kompanije Ol nipon ervejz (All Nippon Airways - ANA), koji je pristizao iz Tokija (HND) u Frankfurt (FRA) 3. jula, bio je primoran da izvrši go-around jer je pristigao nepunih 20 sekundi pre dozvoljenog termina – i time tehnički prekršio zabranu sletanja i poletanja u noćnim satima, koja na frankfurtskom aerodromu važi do 05:00 časova.
U trenutku kada je Boing 787 (Boeing 787-9 Dreamliner, registarske oznake JA894A) bio na visini od oko 120 metara, sa spuštenim točkovima i u završnoj fazi prilaza, kontrola letenja je izdala instrukciju: ALLNIPPON 203, GO AROUND!
Vreme je bilo 04:59:42 – samo 18 sekundi prerano.

Drimlajner je više od 14 sati ranije poleteo u 21:40 po lokalnom vremenu, sa planiranim sletanjem u Frankfurt u 05:20 narednog jutra, nakon predviđenog trajanja leta od oko 14 sati i 40 minuta – a u trenutku kada je poslat u go-around, avion je već bio više od 14 sati u vazduhu.
Iako je prilaz bio potpuno bezbedan, kontrolori nisu imali prostora za diskreciju: Pravila frankfurtskog aerodroma su izuzetno stroga: nema sletanja pre 05:00, bez obzira na okolnosti. Zabrana je uvedena da bi se smanjio štetni uticaj buke na ljude i životnu sredinu. Takva politika primenjuje se širom Evrope, gde aerodromi i avio-kompanije mogu biti kažnjeni za kršenje zabrane noćnih letova – čak i za nekoliko sekundi.
Slična situacija dogodila se prošlog meseca kada je avion-kompanije Condor bio udaljen samo oko 640 metara od piste kada je ponoćna zabrana stupila na snagu. Iako je kašnjenje iznosilo svega 30 sekundi, sletanje nije bilo dozvoljeno, podseća Flightaradr24.

U slučaju ANA leta, kazna je izostala, ali ne i posledice. Dreamliner je morao da izvede još jedan krug iznad Frankfurta i sleteo je tek u 05:15, što je ukupno dodalo 16 minuta leta.
Prema dostupnim podacima, tom prilikom je potrošeno dodatnih 1,9 tona goriva, a letelica je proizvela znatno više buke nego što bi to bio slučaj sa standardnim sletanjem.
Jedan pilot, koji je u tom trenutku pratio toranjsku radio-komunikaciju, istakao je na mrežama da je procedura tehnički ispoštovana, ali da je sistem – u ovom obliku – neefikasan i kontraproduktivan, prenosi sajt One Mile at the Time. S njim su se složili i drugi profesionalci iz industrije, navodeći da bi fleksibilnost od nekoliko sekundi mogla da spreči nepotrebne ekološke i operativne posledice.
Let NH203 redovno je među prvim dolascima ujutru na frankfurtskom aerodromu, često slećući odmah posle 05:00, čim zabrana istekne. Nije poznato zbog čega je ovaj let stigao nešto ranije od proseka – moguće je da je putanja leta u nekom segmentu bila neznatno kraća ili, verovatnije, da su vetrovi na visini bili povoljniji. Ipak, razlika od 1,89 kilometara i oko pola minuta bila je dovoljna da se promeni tok čitavog sletanja.

Pravila su pisana da bi se poštovala, i bar u vazduhoplovstvu - izlizana je ali vema istinita fraza - "pisana su krvlju i postoje da bi bilo što manje krvi".
Ipak, ovaj slučaj ilustruje kako striktnom primenom – bez ikakvog prostora za procenu trenutne situacije – može doći do rezultata koji su u direktnoj suprotnosti sa ciljevima propisa. Umesto tišeg i efikasnog sletanja, dobili smo jaču buku, veće emisije i dodatno opterećenje posade – sve zbog osamnaest sekundi.

Nešto stariji čitaoci i oni koji su slušali grupu Riblja čorba verovatno pamte da je još početkom osamdesetig godina tada buntovni tekstopisac i vokalno-instrumentalni izvođač Bora Đorđević u pesmi Pravila sa albuma Mrtva priroda napisao - i pevao - ove stihove:
"Postoje pravila, pravila da bi me udavila
Ili kičmu savila i skroz ošašavila"
(Aero.rs)
Video: Air Bulgaria Embraer E190 na aerodromu "Nikola Tesla"
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.