Stigao 18 sekundi ranije, zabranjeno mu sletanje u Frankfurt: Putnički avion iz Japana morao da pravi krug

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Širokotrupni putnički avion Boing 787 Drimlajner japanske avio-kompanije Ol nipon ervejz (All Nippon Airways - ANA), koji je pristizao iz Tokija (HND) u Frankfurt (FRA) 3. jula, bio je primoran da izvrši go-around jer je pristigao nepunih 20 sekundi pre dozvoljenog termina – i time tehnički prekršio zabranu sletanja i poletanja u noćnim satima, koja na frankfurtskom aerodromu važi do 05:00 časova.

U trenutku kada je Boing 787 (Boeing 787-9 Dreamliner, registarske oznake JA894A) bio na visini od oko 120 metara, sa spuštenim točkovima i u završnoj fazi prilaza, kontrola letenja je izdala instrukciju: ALLNIPPON 203, GO AROUND!

Vreme je bilo 04:59:42 – samo 18 sekundi prerano.

Boeing 787 ANA Foto: Shutterstock

Drimlajner je više od 14 sati ranije poleteo u 21:40 po lokalnom vremenu, sa planiranim sletanjem u Frankfurt u 05:20 narednog jutra, nakon predviđenog trajanja leta od oko 14 sati i 40 minuta – a u trenutku kada je poslat u go-around, avion je već bio više od 14 sati u vazduhu.

Iako je prilaz bio potpuno bezbedan, kontrolori nisu imali prostora za diskreciju: Pravila frankfurtskog aerodroma su izuzetno stroga: nema sletanja pre 05:00, bez obzira na okolnosti. Zabrana je uvedena da bi se smanjio štetni uticaj buke na ljude i životnu sredinu. Takva politika primenjuje se širom Evrope, gde aerodromi i avio-kompanije mogu biti kažnjeni za kršenje zabrane noćnih letova – čak i za nekoliko sekundi.

Slična situacija dogodila se prošlog meseca kada je avion-kompanije Condor bio udaljen samo oko 640 metara od piste kada je ponoćna zabrana stupila na snagu. Iako je kašnjenje iznosilo svega 30 sekundi, sletanje nije bilo dozvoljeno, podseća Flightaradr24.

NH203 FRA Foto: Flightradar24.com

U slučaju ANA leta, kazna je izostala, ali ne i posledice. Dreamliner je morao da izvede još jedan krug iznad Frankfurta i sleteo je tek u 05:15, što je ukupno dodalo 16 minuta leta.

Prema dostupnim podacima, tom prilikom je potrošeno dodatnih 1,9 tona goriva, a letelica je proizvela znatno više buke nego što bi to bio slučaj sa standardnim sletanjem.

Jedan pilot, koji je u tom trenutku pratio toranjsku radio-komunikaciju, istakao je na mrežama da je procedura tehnički ispoštovana, ali da je sistem – u ovom obliku – neefikasan i kontraproduktivan, prenosi sajt One Mile at the Time.  S njim su se složili i drugi profesionalci iz industrije, navodeći da bi fleksibilnost od nekoliko sekundi mogla da spreči nepotrebne ekološke i operativne posledice.

Let NH203 redovno je među prvim dolascima ujutru na frankfurtskom aerodromu, često slećući odmah posle 05:00, čim zabrana istekne. Nije poznato zbog čega je ovaj let stigao nešto ranije od proseka – moguće je da je putanja leta u nekom segmentu bila neznatno kraća ili, verovatnije, da su vetrovi na visini bili povoljniji. Ipak, razlika od 1,89 kilometara i oko pola minuta bila je dovoljna da se promeni tok čitavog sletanja.

Germany Foto: Tanjug/AP

Pravila su pisana da bi se poštovala, i bar u vazduhoplovstvu - izlizana je ali vema istinita fraza - "pisana su krvlju i postoje da bi bilo što manje krvi".

Ipak, ovaj slučaj ilustruje kako striktnom primenom – bez ikakvog prostora za procenu trenutne situacije – može doći do rezultata koji su u direktnoj suprotnosti sa ciljevima propisa. Umesto tišeg i efikasnog sletanja, dobili smo jaču buku, veće emisije i dodatno opterećenje posade – sve zbog osamnaest sekundi.

Nemačka aerodrom štrajk Foto: Tanjug/AP

Nešto stariji čitaoci i oni koji su slušali grupu Riblja čorba verovatno pamte da je još početkom osamdesetig godina tada buntovni tekstopisac i vokalno-instrumentalni izvođač Bora Đorđević u pesmi Pravila sa albuma Mrtva priroda napisao - i pevao - ove stihove:

"Postoje pravila, pravila da bi me udavila

Ili kičmu savila i skroz ošašavila"

(Aero.rs)

Video: Air Bulgaria Embraer E190 na aerodromu "Nikola Tesla"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>