Hotel Džambo Stej - Boing 747 kod aerodroma Arlanda: Nekada san zaljubljenika u vazduhoplovstvo, danas otpad
Kada je u januaru 2009. otvoren za goste, hotel Džambo Stej (Jumbo Stay) sa 33 sobe i 76 kreveta postao je gotovo preko noći meta svih zaljubljenika u vazduhoplovstvo koji su u nekim situacijama samo zbog njega putovali do aerodroma Arlanda kraj Stokholma.
Danas je tome - kraj: 17. marta ove godine njegov vlasnik, Oskar Dijos, podneo je zahtev za bankrot posle nekoliko pokušaja da pronađe novog kupca.
S obzirom na to da niko nije bio spreman da uloži novac u ovaj projekat, a u stečajnoj masi nije bilo para za uklanjanje aviona, državna kompanija koja upravlja aerodromima u Švedskoj, Svedavia (Swedavia) dužna je da ga ukloni sa zemljišta kojim zakonski upravlja, zato što se sada nekadašnja atrakcija smatra - napuštenom olupinom.

Ovaj širokotrupni Boing 747 je prvobitno leteo za Singapur Erlajns (Singapore Airlines) pod registracijom 9V-SQE. Leteo je za tu kompaniju nekoliko godina pre nego što je 1983. vraćen Boingu. Nakon toga je prelazio kroz ruke više operatera, u okviru različitih lizing aranžmana.
Pan Am je 1984. iznajmio ovaj vazduhoplov pod registracijom N727P. Početkom 1990-ih, koristila ga je sada ugašena kanadska avio-kompanija Nejšner (Nationair), koja ga je dalje iznajmljivala kompanijama Garudi Indonezija i Kataj Pacifiku tokom 1992. - piše Simple Flying.
Nakon isteka tih kratkoročnih ugovora, avion se vratio kanadskoj kompaniji, da bi potom prešao u upravljanje firme Potomak Kapital, koja je zadržala vlasništvo nad njim tokom većeg dela preostalog radnog veka.
U periodu od 1993. do 2007. avion je bio iznajmljivan brojnim kompanijama (Tauer, Er Klab, Transdžet, Nortist, Džet Midvest) - koje više ne postoje. Na kraju je Boing 747 povučen iz komercijalne upotrebe i premešten na svoju konačnu lokaciju pored aerodroma Arlanda.

U decembru 2007. godine, opština Sigtuna izdala je građevinsku dozvolu vlasniku za uspostavljanje hostela unutar aviona, na ulazu u aerodrom. Nakon restauracije koja je započela u januaru 2008. i koštala više od 3.000.000 američkih dolara, avion je u leto 2008. premešten na svoju novu, stalnu lokaciju – na humku prekrivenu travom, izvan ograde aerodroma. Dodatno su instalirane metalne stepenice i lift na glavnom ulazu.
Unutrašnjost aviona je gotovo u potpunosti izmenjena, uključujući i uklanjanje 450 sedišta. Ipak, određeni elementi su sačuvani, poput komandi leta, kao i nekih originalnih sedišta i prozora.

Vlasnik je počeo da prima rezervacije krajem 2008. godine, a zvanično je otvorio preuređeni avion kao Džambo Hostel 15. januara 2009. Posle nekoliko godina uspešnog poslovanja, prihodi su se urušili nakon 2019, a hotel je izgubio pravo na reklamiranje na licu mesta. U poslednjih šest godina prihodi su konstantno i drastično padali: Interesantno je da je u 2019. kada je hostel (što podrazumeva niske cene smeštaja) preimenovan i otvoren za goste kao hotel Džambo Stej ostvario 820.670 dolara prihoda. Međutim, ovaj prihod se bukvalno prepolovio četiri godine kasnije: 2023. ostvareno je samo 410.250 dolara prihoda.
Danas - danas je to samo 160 tona predviđenih za otpad. Svedavia je potvrdila da neće izdavati lokaciju za novi hotel, što ostavlja avion bez ikakve buduće namene. Najverovatnije će biti rastavljen i prodat u delovima.
(Aero.rs)
Video: Challenge Air Boeing 747 Cargo Jumbo jet
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.