
Na Aerodrom Morava sleteo Boing 737-300, najveći avion do sada
Aerodrom Morava (KVO) kod Kraljeva danas je zabeležio istorijski trenutak: prvi put je opslužen avion tipa Boing 737-300, najveći putnički avion koji je ikada sleteo na ovaj aerodrom.
Radi se o avionu jordanske čarter avio-kompanije Jordan Aviation, registrovanom kao JY-JAX, starom čak 37 godina. Avion je poleteo iz Amana, a prevezao je košarkašku ekipu kluba AlUla iz Saudijske Arabije, koja je preko Aerodroma Morava stigla na Zlatibor, radi priprema.
Pista na Moravi i tehnička ograničenja
Aerodrom Morava raspolaže pistom dužine 2.265 metara i širine 30 metara, što je dovoljno za sletanje uskotrupnih mlaznih aviona poput Boinga 737 ili Erbasa A320. Ipak, dimenzije piste i njena nosivost, nameću određena ograničenja.
Za sletanje Boinga 737-300 u normalnim uslovima potrebno je približno 1.800 metara, što znači da je pista u Kraljevu dovoljno duga za ovu operaciju.
Za poletanje ovog aviona, pri maksimalnoj težini, potrebna je dužina od 2.200–2.300 metara, što je na samoj granici mogućnosti na Moravi. Zato je u ovakvim prilikama avion ograničen na manju masu – manje goriva i putnika, što je uobičajeno za VIP ili čarter letove.
Širina piste od 30 metara takođe je minimalna dozvoljena širina za avione kategorije „C“ (B737/A320), što znači da posade moraju biti posebno pažljive prilikom rulanja i sletanja.

Drugim rečima, pista u Lađevcima jeste dovoljna, ali ne pruža komfor kakav imaju veći aerodromi sa širim i dužim pistama.
Ovaj let pokazuje da Aerodrom Morava, iako zamišljen prvenstveno za regionalne linije i turboprop avione poput ATR-a, može da opsluži i letelice srednje kategorije. Time se otvaraju vrata za potencijalne sportske, turističke i VIP čartere, što bi u budućnosti moglo da doprinese većem značaju aerodroma za zapadnu i centralnu Srbiju.
Da bi letovi poput ovog današnjeg postali rutinski, a Aerodrom Morava prerastao u regionalno čvorište za zapadnu i centralnu Srbiju, potrebna je nova pista o kojoj se već dugo govori. Ona bi morala da bude ne samo duža i šira, već i da ima veću nosivost kako bi mogla bez ograničenja da prihvati avione tipa Boing 737, Erbas A320 i veće. Jednako važno je i obezbeđivanje stalnog snabdevanja gorivom, što je preduslov da aerodrom postane privlačan za čartere i redovne linije ka turističkim centrima poput Zlatibora i Kopaonika, bez oslanjanja na Beograd ili Niš.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.