
Boing 737-300 ponovo na Aerodromu Morava: Saudijske košarkašice se vratile kući
Aerodrom Morava kod Kraljeva zabeležio je još jedan nesvakidašnji prizor – putnički avion tipa Boing 737-300 ponovo je sleteo na pistu u Lađevcima. Ovoga puta radilo se o povratnom letu, kada su košarkašice kluba AlUla iz Saudijske Arabije poletele nazad kući nakon završetka priprema na Zlatiboru.
Radi se o avionu jordanske čarter avio-kompanije Jordan Aviation, registrovanom kao JY-JAX, starom čak 37 godina. Isti ovaj avion je 25. avgusta prvi put sleteo na Moravu, prevezavši ekipu iz Amana na Zlatibor. Time je Aerodrom Morava upisan na listu odredišta na koja je ikada sleteo avion ove kategorije – najveći putnički avion do sada opslužen u Kraljevu.

Zašto su ovakvi letovi retkost?
Aerodrom Morava ima pistu dužine 2.265 metara i širine 30 metara, što jeste dovoljno za operacije uskotrupnih mlaznih aviona poput Boinga 737 ili Erbasa A320, ali uz određena ograničenja.
Za sletanje B733 u normalnim uslovima potrebno je oko 1.800 metara, što pista u Kraljevu omogućava.

Za poletanje punog aviona iste kategorije, potrebno je između 2.200 i 2.300 metara, što je praktično granica kapaciteta piste na Moravi. Zbog toga se u ovakvim prilikama avion opterećuje sa manje goriva i putnika, što je uobičajeno kod čarter i VIP letova.
Širina piste od 30 metara predstavlja minimalnu dozvoljenu vrednost za avione kategorije „C“, pa posade moraju biti dodatno obazrive tokom rulanja i sletanja.
Drugim rečima, aerodrom je tehnički sposoban da opsluži avione poput Boinga 737 ili A320, ali ne pruža komfor kakav imaju veći aerodromi poput beogradskog ili niškog.

Šta ovaj let znači za budućnost Aerodroma Morava?
Dva sletanja Boinga 737-300 u razmaku od nekoliko dana pokazuju da Aerodrom Morava, iako prvobitno zamišljen za regionalne linije i turboprop avione tipa ATR, može da opsluži i avione srednje kategorije. To otvara mogućnost da se aerodrom češće koristi za sportske, turističke i VIP čartere, posebno zbog blizine Zlatibora i Kopaonika.

Da bi ovakvi letovi postali rutina, neophodna je izgradnja nove piste – duže, šire i sa većom nosivošću. Jednako važno je i stalno snabdevanje gorivom, što bi omogućilo da Morava postane atraktivna alternativa Beogradu i Nišu za međunarodne čartere i potencijalne redovne linije.
Za sada, ostaje da se pamti prizor Boinga 737-300 na pisti kod Kraljeva – najvećeg putničkog aviona koji je ikada služen na Aerodromu Morava.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.