Vlada Srbije: Uskoro tender za avio-linije od javnog značaja

Vreme čitanja: oko 2 min.

Postojeće linije od javnog značaja pozitivno su se odrazile na brojke niškog aerodroma koji je do sada opslužio rekordan broj putnika

Salinger Igor

Vlada Republike Srbije usvojila je na sednici u četvrtak 12. septembra izmenjenu Odluku o proglašenju linija u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju (Public Service Obligation - PSO), koja se odnosi na aerodrom Konstantin Veliki u Nišu (INI) i Morave u Kraljevu (KVO).

Donošenjem ove odluke stekli su se uslovi da se pokrene postupak za izbor najpovoljnijeg ponuđača koji će u periodu do četiri godine obavljati redovan avio-prevoz ka ukupno deset destinacija.

Na ovaj je način biće omogućeno "obavljanje redovnog avio-prevoza na linijama koje nisu komercijalno isplative, a koje su od značaja za privredni i društveni razvoj Republike Srbije", navodi se u saopštenju Vlade Srbije.

Trenutni PSO aranžman sa Air Serbiom ističe poslednjeg dana 2023. godine, a kompanija ne prodaje karte za letove nakon 31. decembra. Kako bi se obezbedio kontinuitet u avio-operacijama, vlada će od pobednika tendera zahtevati da već 1. januara započne operacije sa Morave i Konstantina Velikog.

Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture poručuju da se trenutno priprema tenderska dokumentacija kao i da će ugovor biti dodeljen tek nakon što vlada usvoji budžet za 2024. godinu, prenosi Ex Yu Aviation News.

Ono što komplikuje celu situaciju su i nadolazeći izbori u Srbiji zbog kojih bi budžet za narednu godinu trebao da bude usvojen već u novembru. Kao i pre dve godine, očekuje se da će tenderski proces biti brz i da će nakon dodele ugovora, avio-kompanija imati svega deset dana da pusti karte u prodaju.

Vlada Srbije je krajem 2021. godine posle završetka tenderskog procesa prilično očekivano PSO ugovore dodelilo srpskoj nacionalnoj avio-kompaniju.

Air Serbia je pokrenula letove iz Niša ka Beogradu, Kelnu, Hanu, Istanbulu i Ljubljani dok je u letnjoj sezoni letela i za Atinu i Tivat.

Kraljevo je sa druge strane dobilo samo liniju za najveći grad u Turskoj kao i sezonske linije za Tivat i Solun.

Salinger Igor
Vrednost prethodnog tendera bila je 23,8 miliona evra ali bi novi PSO za razliku od prvog mogao da bude znatno "jeftiniji". Nacrt Zakona o budžetu za 2024. godinu predviđa samo 5,2 miliona evra za subvencije u vazdušnom saobraćaju što bi moglo da znači da će Niš i Kraljevo imati manji broj ovakvih letova i linija.

Air Serbia je trenutno jedini avio-prevoznik koji leti za Kraljevo dok u Nišu ima konkurenciju evropskih niskotarifnih prevoznika - Ryanaira i Wizz Aira.

Linije od javnog značaja pozitivno su se odrazile na brojke niškog aerodroma koji je u prva tri kvartala opslužio rekordnih 355.518 putnika.

Sa druge strane, Kraljevo je u istom periodu ove godine opslužilo nešto manje od 12.000 putnika.

(Aero.rs/AŠ)