Ometanje GPS signala putničkih aviona: Na hiljadama letova prijavljene smetnje sa navigacionim uređajima
Period kada smetnje mogu predstavljati veću opasnost po bezbednost jeste faza poletanja ili sletanja vazduhoplova
Posade putničkih aviona u Evropi su u prethodnih nekoliko meseci imale velikih problema sa ometanjem GPS signala. Zabeleženo je nekoliko hiljada slučajeva blokiranja i drugih smetnji, a većina njih dogodila se u Istočnoj Evropi - u blizini Ukrajine i Rusije.
Na više od 2.300 letova Ryanaira i 1.400 letova Wizz Aira od avgusta prošle godine zabeležene su smetnje sa GPS sistemom.
Problem je najizraženiji iznad Baltičkog mora gde je od osmog meseca 2023. pa sve do marta 2024. godine čak 46.000 letova imalo problema sa uređajem za navigaciju, preneo je The Guardian pozivajući se na podatke GPSJAM.
Smetnji nisu bili pošteđeni ni vojni vazduhoplovi.
Britanska vlada saopštila je prošlog meseca da su u avionu kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF) koji je prevozio ministra odbrane Granta Šapsa takođe zabeležene smetnje GPS signala. Letelica RAF navodno je letela u blizini Kalinjingrada, ruske eksklave na obali Baltika.
GPS je skraćenica za Global Positioning System, odnosno globalni pozicioni sistem uz pomoć kojeg se može odrediti tačna lokacija aviona. Sistem zavisi od komunikacije vazduhoplova i satelita, a onoga trenutka kada dođe do ometanja signala, posada aviona nema informaciju o poziciji letelice.
Britanska Uprava za civilno vazduhoplovstvo (Civil Aviation Authority - CAA) navodi da je blokiranje signala često povezano sa vojnim aktivnostima što ne znači da su putnički avioni uvek namerno ometani, piše The Guardian.
Mada predstavlja sigurnosni rizik i otežava posao pilotima, posada je obučena da u slučaju smetnji sa GPS navigacijom koristi druge, alternativne sisteme. Iz Ryanair i easyJet navode da se avioni opremljeni različitim uređajima za navigaciju i da ne zavise isključivo od GPS signala.
The Times prenosi da ometači imaju limitirani domet te kada se avioni udalje od njih konekcija sa satelitom se ponovo uspostavlja. Period kada smetnje mogu predstavljati veću opasnost po bezbednost jeste faza poletanja ili sletanja vazduhoplova.
Pored Baltičkog mora, registruju se ometanja iznad Crnog mora, jugoistočnog Mediterana kao i na Bliskom istoku.
Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz (International Air Transport Association - IATA) preporučuje pilotima i avio-kompanijama da izbegavaju oblasti gde je zabeležena učestala aktivnost ometača.
(Aero.rs)