Počeo Vazduhoplovni sajam u Parizu: Na Le Buržeu će biti poručeno čak 800 aviona
Više od 2.500 izlagača okupilo se na ovogodišnjem Pariskom sajmu vazduhoplovstva, koje se održava u glavnom gradu Francuske do 22. juna. Analitičari očekuju da ove godine kroz Sajam prođe oko 300.000 posetilaca, ali je za avio-industriju mnogo važnija njihova procena da će na Le Buržeu biti poručeno između 700 i 800 vazduhoplova od raznih proizvođača.
Na prošlom "izdanju" Sajma 2023. postignuti su neverovatni rezultati: potpisani su ugovori, pisma o nameri i memorandumi o razumevanju za porudžinu ukupno 1.303 aviona. Od toga, ogromnu većinu činile su takozvane "čvrste porudžbine" za neverovatnih 1.160 letelica, što je apsolutni rekord za Sajam u Parizu.
Prva četiri dana ovogodišnjeg sajma na Le Buržeu rezervisana su za profesionalne posetioce, dok je sajam otvoren za širu javnost u petak i tokom vikenda. Sajam koji se tradicionalno održava na aerodromu Le Burže (LBG) - nedaleko od "glavnog" francuskog aerodroma - Šarl de Gol (CDG) je - uz onaj koji se održava u Velikoj Britaniji, u Farnborou - najveći događaj ove vrste koji se odvija "na smenu" sa britanskim, svake druge godine.
Portal Simple Flying osvrnuo se na predviđanja objavljena na platformi za analizu vazduhoplovnih podataka IBA koji kazuju da će ove godine rezultati biti nešto slabiji: Glavni ekonomista IBA, dr Stjuart Hačer, navodi da će narudžbine dolaziti iz svih krajeva sveta, posebno sa Bliskog istoka, iz Azijsko-pacifičkog regiona i Evrope. Takođe se očekuje doprinos iz Amerike i Severne Afrike. Za Južnu Ameriku i Okeaniju - nisu date prognoze ni podaci.
Naravno, očekuje se da glavni "dobitnici" budu Boing (Boeing) i Erbas (Airbus), vodeći proizvođači komercijalnih aviona u svetu. Nedavna poseta Donalda Trampa Bliskom istoku ocenjena je kao veoma korisna za Boingovu knjigu narudžbina. Tokom trodnevne posete, ostvareno je čak 268 porudžbina (u proseku 89 dnevno). Sve te narudžbine su najverovatnije bile dogovorene mesecima ranije, ali su sačekale Trampovu posetu da budu objavljene. U svakom slučaju, to je bio značajan uspeh za Boing.
Zbog protekcionističkih tendencija Trampove administracije, tržište je poljuljano početkom godine, ali je potrošačko poverenje počelo da se oporavlja u maju, a i sama industrija nije toliko vezana za kratkoročna dešavanja na političkom planu, koliko na dugoročne operacije.
Ni Erbas nije sedeo skrštenih ruku kada je reč o njegovim partnerima na Bliskom istoku. Pojavile su se glasine o mogućim narudžbinama od više aviokompanija, uključujući i one koje su već potpisale ugovore s Boingom u maju.
Prema još uvek nepotvrđenim glasinama, na ovogodišnjem Sajmu u Parizu, bliskoistočne kompanije mogle bi da potpišu velike, možda i rekordne ugovore sa Erbasom i Boingom: AviLiz (AviLease) bi trebalo da potpiše ugovore za 20 Boinga 737 MAX uz dodatnih 10 opciono. Kompanija bi prema pisanju Rojtersa koje citira Simple Flying trebalo da poruči i 40 Erbas aviona (10 A350F i 30 iz porodice A320neo).
Katarska nacionalna kompanija (Qatar Airways) u Parizu će ozvaničiti ugovore za 130 aviona Boing 787 i 30 Boing 777X, uz dodatnih 50 opcija. Iako u analizi objavljenoj na Bloomberg TV-u nije precizirano, moguće su i porudžbine za Erbas A350. Etihad Ervejs (Etihad Airways) poručiće 28 Boinga 777X i 787, dok će Rijad Er (Riyadh Air) poručiti 25 aviona Erbas A350-1000. Najmanju porudžbinu trebalo bi da potpišu predstavnici egipatske nacionnalne kompanije (EgyptAir) sa predstavnicima Erbasa - za šest aviona A350.
Poljski LOT (LOT Polish Airlines) će verovatno već prvog dana Sajma poručiti 40 aviona Erbas A220, dok će afrička marokanska kraljevska kompanija (Royal Air Maroc) osim 12 Boinga 787 i 50 Boinga 737MAX prvi put poručiti 20 aviona od Erbasa - A220. Boingova narudžbina možda neće biti objavljena u Parizu, već tokom susreta Trampa i kralja Maroka, Muhameda VI. Druga afrička kompanija - Etiopian Erlajns (Ethiopian Airlines) još se premišlja između ponuda za 20 aviona Boing 737MAX7, Embraer E2 i Erbas A220.
Azijske kompanije VietDžet i ErAzia trebalo bi da poruče po 100 aviona od Erbasa: AirAsia - 100 A220, a VietDžet - A321neo. Niskotarifni IndiGo razmatra opciju za nabavku između 30 i 50 aviona ATR 72-600. Na ovogodišnjem sajmu trebalo je da bude potpisan i ugovor između Er Indije (Air India) i Boinga za nabavku Boinga 777X. Međutim - direktori obe kompanije su otkazale dolazak u Pariz zbog velike tragedije sa Boingom Er Indije o kojoj je Aero pisao u proteklih nekoliko dana. Moguće je da se zbog ove tragedije Er Indija okrene više ka Erbasu i avionu A350, zaključuje Simple Flying.
(Aero.rs)