Anonimni kupac poručio 50 poslovnih aviona za 1,7 milijardi dolara: Ugovor predviđa i nabavku 70 dodatnih!
Kanadski proizvođač aviona Bombardier – široj javnosti poznat po protivpožarnim avionima iz familije Kanader – saopštio je da je dobio sigurnu narudžbinu za 50 poslovnih aviona iz svojih Čelindžer (Challenger) i Global serija, u okviru ugovora ukupne vrednosti 1,7 milijardi američkih dolara. Isporuke su planirane da počnu 2027. godine.
Pored naručenih aviona, kupac — koji za sada ostaje anoniman — ima i opciju za kupovinu dodatnih 70 letelica, čime bi ukupna vrednost ugovora, uključujući i povezane usluge održavanja, mogla premašiti 4 milijarde dolara, ukoliko sve opcije budu iskorišćene.
Ugovor obuhvata i dugoročni servisni paket, koji će, prema navodima kompanije, omogućiti kontinuiranu tehničku podršku i održavanje aviona tokom celog upotrebnog ciklusa. Bombardier ističe da je ovo prva saradnja sa ovim klijentom, što donekle sužava selekciju kompanija koje bi mogle biti u pitanju.
Najveći korisnici velikih flota poslovnih aviona su NetJets sa oko 700 aviona, VistaGlobal i Flexjet sa po oko 300 aviona, prema podacima sa početka godine. Jedan od najzastupljenijih modela poslovanja u ovom segmentu jeste parcijalno vlasništvo (tzv. fractional ownership), gde avio-kompanije upravljaju flotom za potrebe svojih klijenata koji su vlasnici aviona u manjem ili većem procentu.
Challenger i Global modeli spadaju među najpoznatije poslovne avione na svetu, i koriste se u poslovnoj, državnoj i privatnoj avijaciji. Više od 5.000 ovih aviona trenutno je u upotrebi širom sveta.
Challenger porodica obuhvata širokotrupne poslovne avione, izvedene iz modela Challenger 600, koji su koncipirani da kombinuju performanse biznis-džetova sa mogućnošću sletanja na kraće piste. Karakterišu ih superkritično krilo i prostrana kabina kojom se može šetati. Uglavnom se koriste za letove srednje dužine.
Model Challenger 650 spada u large klasu i ima jednu od najprostranijih putničkih kabina u segmentu – visine 1,83 m i širine 2,41 m, sa kapacitetom do 12 putnika. Domet od 7.408 km omogućava direktne letove poput Njujork–London ili Dubai–Singapur. Pogone ga dva GE CF34-3B motora, a maksimalna brzina iznosi 0,85 M.
Global serija pripada segmentu poslovnih aviona veoma dugog doleta, a sve je počelo sa modelom Global Express, koji je prvi put poleteo 1996. godine, a ušao u proizvodnju 1998. godine. Ovaj model je otvorio put za čitavu porodicu letelica, uključujući 5000, 5500, 6000, 6500, i najnovije Global 7500 i Global 8000.
Svi modeli iz serije dele karakteristike velike kabine i izuzetno dugog dometa – prvi Global Express ima dolet od preko 11.000 km, a razvoj je kulminirao sa modelima koji donose poboljšane performanse i dodatni komfor.
Najnoviji Global 8000, čije su prve isporuke predviđene za 2025. godinu, biće najdugometniji i najbrži poslovni avion na tržištu.
Ima dolet od preko 14.800 km i maksimalnu brzinu od Mach 0,94. Pogone ga dva GE Passport motora, a u konstrukciji je primenjen tzv. smooth flex dizajn krila, koji obezbeđuje stabilniji i udobniji let.
(Aero.rs)