Erbas beleži rast profita, Boing i dalje u gubicima: Uporedni rezultati za prvih šest meseci 2025. godine
Dva najveća svetska proizvođača aviona – evropski Erbas (Airbus) i američki Boing (Boeing) – objavili su finansijske izveštaje za prvu polovinu 2025. godine, koji jasno ukazuju na različite trendove u poslovanju: dok je Erbas zabeležio rast profita i stabilne prihode uprkos blagom padu isporuka, Boing je nastavio da posluje s gubitkom, ali uz značajno poboljšanje operativnih rezultata i porast broja isporučenih aviona.
Erbas – rast profita i stabilna proizvodnja
Erbas je u prvih šest meseci 2025. godine ostvario konsolidovani prihod od 34 milijarde dolara (29,6 milijardi evra), što je rast od 3% u odnosu na isti period prošle godine. Neto dobit iznosila je 1,745 milijardi dolara (1,525 milijardi evra), skoro duplo više nego u H1 2024.
Komercijalna avijacija činila je glavninu prihoda – oko 24 milijarde dolara, dok su sektori helikoptera i odbrane doneli dodatnih 4,3 i 6,6 milijardi dolara. Prilagođeni EBIT iznosio je 2,5 milijardi dolara.
Erbas je isporučio 306 aviona, što je nešto manje nego u istom periodu 2024. (323 jedinice). Glavni razlog za pad isporuka bile su nestašice motora za A320 program. Ipak, kompanija ne odustaje od cilja da do 2027. dostigne proizvodnju od 75 A320 mesečno.
Ukupan broj naručenih aviona u H1 2025. iznosio je 494, a neto porudžbine 402. Erbas trenutno ima potvrđene porudžbine za 8.754 aviona.
Boing – manji gubici, ali i dalje u minusu
Boing je u prvoj polovini godine ostvario prihod od 42,2 milijarde dolara, što predstavlja značajan rast u odnosu na 2024. godinu. Međutim, uprkos povećanim prihodima, kompanija je i dalje poslovala s neto gubitkom od 498 miliona dolara. U drugom kvartalu zabeležen je gubitak od 149 miliona, što je ipak veliki napredak u poređenju sa 570 miliona iz Q2 2024.
Boing je isporučio 280 komercijalnih aviona u H1 2025 – što je rast od 60% u odnosu na 175 iz istog perioda prethodne godine. Oporavku su najviše doprinele isporuke 737 MAX i stabilizacija proizvodnje modela 787. Kompanija je u prvoj polovini godine primila 668 bruto narudžbina, od čega je 625 neto. Boing trenutno ima 5.900 aviona u knjizi narudžbina, vrednih oko 619 milijardi dolara.
Perspektiva za ostatak godine
Dok Erbus nastavlja da beleži rast profita i stabilnost u svim segmentima, Boing pokazuje znake oporavka, ali još uvek nije izašao iz negativne zone. Oba proizvođača imaju ambiciozne planove za povećanje proizvodnje u narednim godinama, ali će njihov uspeh u velikoj meri zavisiti od rešavanja problema u lancima snabdevanja, kontrole kvaliteta i sertifikacije novih modela.
(Aero.rs)