Hi Fly prvi put spustio Erbas A330 na Antarktik i otvorio novo poglavlje polarnih operacija

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Hi Fly

Avio-kompanija Hi Fly je ostvarila još jedan istorijski podvig uspešnim sletanjem Erbasa A330 na Antarktik i time proširio svoje polarne operacije na novi tip širokotrupnog aviona. Let je izveden samo mesec dana nakon što je kompanija obeležila pet godina neprekidnih misija ka „belom kontinentu“.

A330-302, registrovan kao 9H-HFI sa motorima General Electric, spustio se u kasnim večernjim satima 1. decembra na zaleđenu poletno-sletnu stazu Wolf’s Fang Runway, jedno od najudaljenijih i najzahtevnijih mesta na planeti za civilno vazduhoplovstvo. Letom iz Kejptauna komandovao je kapetan Karlos Mirpuri, potpredsednik Hi Fly-a, uz prisustvo direktora kompanije, kapetana Antoniosa Eftimiua.

Dvomotorni širokotrupac na ledenoj stazi

Foto: Hi Fly

U poređenju sa A340, koji je 2021. godine postao prvi Erbas sa četiri motora na Antarktiku, A330 ima identičnu dužinu trupa, ali koristi dva motora i potroši manje goriva, uz niže troškove i manji uticaj na životnu sredinu. Do sada je A330 bio ograničen u upotrebi na Wolf’s Fang pisti, ali je novi set zemaljske opreme uveden tokom 2025. godine i omogućio operacije dvomotornih aviona pod savremenim polarno-operativnim standardima.

Uprkos temperaturama koje u tom delu sezone prelaze izmedu minus trideset i minus pedeset stepeni, A330 se pokazao izuzetno stabilnim u polarnim uslovima. Posada je navela da kočenje na plavom ledu traži izuzetno precizno upravljanje pri sletanju i tokom usporavanja, uz jače oslanjanje na obrnuti potisak motora (reverse thrust), dok se snažna refleksija svetlosti sa ledene površine ubraja među najveće vizuelne izazove u završnoj fazi prilaza.

Kapetan Mirpuri je rekao da ni jedan let za Antarktik ne može biti „rutinski“ i da svaka misija zahteva detaljne pripreme, konstantnu analizu meteoroloških prilika i striktno poštovanje ekoloških standarda.

Nastavak saradnje sa White Desertom

Foto: Hi Fly

Let je izveden u okviru dugogodišnje saradnje sa kompanijom White Desert Antarctica, koja organizuje ekspedicijska putovanja i istraživačke misije. Za sezonu 2025/2026 planirano je više rotacija, jer se broj putnika i istraživačkih timova svake godine povećava. Wolf’s Fang danas predstavlja jednu od retkih civilnih pristupnih tačaka Antarktiku, sa kapacitetima koji se kontinuirano unapređuju.

Zanimljivosti sa misije

Foto: Hi Fly

Wolf’s Fang Runway je pista od čistog plavog leda, duga više od tri kilometra i sa trenjem znatno manjim nego na klasičnim asfaltiranim površinama, što dodatno povećava zahteve pri sletanju i kočenju. Avion 9H-HFI sleteo je u 23.59, svega minut pre ponoći, a posada je prilaz opisala kao "izuzetno čist i stabilan" zahvaljujući polarnoj svetlosti koja obezbeđuje vrlo dobru vidljivost uprkos surovim uslovima.

Stabilna temperatura kabine tokom celog leta posebno je važna jer svako odstupanje lako stvara kondenzaciju koja u polarnom okruženju momentalno mrzne. Kako na Antarktiku ne postoje hangari za širokotrupne avione, sve pripreme za povratni let obavljaju se direktno na ledu i pod stalnim nadzorom vremenskih promena koje se često menjaju u roku od nekoliko minuta. Hi Fly je pritom ostao jedina avio-kompanija koja je uspela da na Antarktik spusti i Erbas A340 i Erbas A330, čime se izdvaja među globalnim operatorima posebnih misija.

Hi Fly kao specijalista za najzahtevnije misije

Foto: Hi Fly

Hi Fly je međunarodni operator širokotrupnih aviona specijalizovan za vet lizing i čarter usluge. Kompanija sarađuje sa avio-kompanijama, vladama, humanitarnim organizacijama, turoperatorima i privatnim klijentima. Poznata je po angažovanju na posebnim operacijama, uključujući evakuacione misije, hitne humanitarne transporte i letenje do mesta koja su logistički ili klimatski izuzetno zahtevna.

Flota uključuje moderne širokotrupne avione sa naglaskom na sigurnost, efikasnost i održivost. Upravo kombinacija operativnog iskustva i tehničkih mogućnosti omogućava Hi Fly-u da realizuje projekte poput polarnih misija, koje su među najkompleksnijima u današnjoj civilnoj avijaciji.

(Aero.rs)