Pilot izbacio 45 putnika i sav prtljag: Zbog rupe na pisti avion bio pretežak za poletanje!

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Putnici na letu nemačke nacionalne avio-kompanije Lufthanza (Lufthansa, LH) iz Abudže (ABV) za Frankfurt (FRA) doživeli su neuobičajenu situaciju kada je 45 ljudi – zajedno sa prtljagom svih 200 putnika – moralo da bude iskrcano iz aviona, kako bi letelica mogla bezbedno da poleti sa piste međunarodnog aerodroma Nnamdi Azikiwe.

Rupa na pisti skratila dužinu zaleta

Do incidenta je došlo kada se, prema izveštajima Sahara Reporters i ThisDay, velika rupa pojavila na jednom kraju piste duge 3.610 metara, zbog čega je Federalna uprava za aerodrome Nigerije (FAAN) administrativno zatvorila taj deo i na taj značajno skratila raspoloživu dužinu za poletanje.

Lufthansa Airbus A330-300 avion Foto: Shutterstock

Za let LH595 prošle srede bio je određen Erbas A330 (Airbus A330-300,  D-AIGO), dvomotorni širokotrupni avion proizveden 1998. godine, koji u standardnoj konfiguraciji prevozi do 255 putnika i zahteva duži zalet zbog svoje mase i dimenzija.

Skraćena pista više nije omogućavala bezbedno ubrzanje pod punim opterećenjem, te je kapetan bio prinuđen da uradi jedino što je mogao: Odlučio je drastično smanji težinu – prvo uklanjanjem putnika, zatim i celokupnog prtljaga iz prtljažnika.

"Morate da smanjite težinu"

Lokalni Nigerijski mediji citiraju kapetana Adoa Sanusija, direktora kompanije Aero Contractors i iskusnog pilota, u ovakvim situacijama jedini način da avion poleti je da se smanji njegova masa: "Kada pista nije dovoljno dugačka, avion mora da bude lakši da bi dostigao potrebnu brzinu i uzleteo u kraćoj zoni."

Jedan od putnika koji je ostao na zemlji ispričao je za ThisDay da su on i ostali iskrcani prevezeni u hotel oko 4 ujutru, te da im je sledeći let za Frankfurt zakazan za nedelju, 27. jul 2025. godine, što je četiri dana nakon planiranog polaska.

"Odluka koga skinuti s leta izazvala je pometnju – svi su želeli da otputuju", izjavio je putnik, dodajući da su putnici pozivani u grupama, ali da je jedna grupa preskočena, pa su im tek kasnije saopštili da neće leteti.

Oni koji su ipak poleteli morali su to da učine bez svog predatog prtljaga, koji je takođe ostao u Abudži zbog, kako se navodi,  vremenskog pritiska i logističkih poteškoća prilikom selekcije torbi.

A319-100 Easyjet Foto: Shutterstock

Prema navodima portala Simple Flying, ovakve situacije se dešavaju izuzetno retko, ali nisu bez presedana. Jedan od poznatijih primera dogodio se 2023. godine, kada je easyJet zatražio od 19 putnika da dobrovoljno napuste avion koji je leteo iz Lanzarotea (ACE) za Liverpul (LIV), jer je zbog nepovoljnih vremenskih uslova, kraće piste i pune kabine avion bio pretežak za bezbedno poletanje. Putnicima koji su pristali da ostanu na zemlji ponuđena je naknada od 500 evra.

NOTAM nije bio izdat?

Dodatni problem je, kako navodi ThisDay, to što pilot navodno nije bio unapred obavešten o oštećenju piste, što baca sumnju na to da li je izdat validan NOTAM (Notice to Airmen – obaveštenje za posade o svim promenama koje utiču na odvijanje saobraćaja). U momentima pred poletanje, uslovi su dodatno pogoršani laganom kišom i slabom vidljivošću, zbog čega je razmatrano i potpuno otkazivanje leta.

LH595 Printscreen: Flightradar24.com

Na snimku leta koji je javno dostupan preko servisa za praćenje putem ADS-B signala, vidi se da se - sada rasterećeni - avion odlepio od tla već oko polovine ukupne dužine piste i bezbedno nastavio let ka Frankfurtu.

Putnici koji su ostali u Abudži, iako razočarani, prema navodima nigerijskih medija, pohvalili su osoblje Lufthanze, koje ih je, kako kažu, uz dozu profesionalnosti i ljubaznosti zbrinulo u hotelu i preuzelo odgovornost za dalju organizaciju putovanja.

Pista delimično popravljena, obaveštenja izdata

Zvaničnici FAAN su u petak ujutru saopštili da je od ponoći do 4 sata ujutru pista bila zatvorena radi hitnih popravki, te da je deo sa oštećenjem (opisan kao "depresija") saniran. Takođe je potvrđeno da je izdat NOTAM svim aviokompanijama koje koriste aerodrom u Abudži, uz preporuku da prilagode svoje operacije novonastalim uslovima.

Vozači u Srbiji i pešaci u Beogradu već odavno znaju da su rupe i ulegnuća na putevima i pešačkim stazama skoro pa uobičajena pojava, takođeći deo nacionalnog identiteta, ma koliko bile nebezbedne za vožnju ili šetnju. Međutim, ako se rupa nađe na mestu gde se očekuje da preko nje prođe ili za nju zakači letelica sa nekoliko stotina putnika, ukupne mase nekoliko stotina tona i sve to brzinom od nekoliko stotina kilometara na čas – onda rupa postaje tragedija u najavi. Posao svih u lancu odlučivanja u vazdušnom saobraćaju je da spreče da se ta tragedija i dogodi.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>