Zašto avionski prozori imaju ovalni oblik

Vreme čitanja: oko 3 min.

Kako je avijacija napredovala, a avioni postajali sve veći i brži, prozori su postali važan element u njegovoj konstrukciji

Foto: Wikipedia

U ranim danima avijacije, avioni su bili jednostavne konstrukcije, sa otvorenim kabinama i bez prozora kakve danas poznajemo. Putnici su često bili izloženi vetru i vremenskim uslovima, a prozori su bili retkost ili su se koristili samo kao mali otvori za posmatranje pejsaža.

Sa razvojem zatvorenih kabina dvadesetih godina prošlog veka, pojavili su se prvi pravi avionski prozori. Oni su bili mali, uglavnom kvadratnog ili pravougaonog oblika, izrađeni od stakla, a osim pogleda omogućavali su putnicima zaštitu od vetra i spoljnih atmosferskih uticaja.

Zbog čega avionski prozori imaju ovalni oblik

Kako je avijacija napredovala, a avioni postajali sve veći i brži, prozori su postali važan element u njegovoj konstrukciji. Međutim, kvadratni prozori su imali jedan veliki problem – zbog oštrih uglova, na njima se javljala veća koncentracija naprezanja, što je dovodilo do njihovog pucanja. Ovaj problem postao je očigledan nakon nekoliko tragičnih nesreća 1950-ih godina, kada su avioni poput De Havilland Comet-a doživeli katastrofe upravo zbog slabosti konstrukcije kvadratnih prozora.

Nakon ovih nesreća, inženjeri su shvatili da je potrebno promeniti dizajn prozora kako bi se poboljšala sigurnost. Uvođenjem okruglih i ovalnih prozora, došlo je do drastičnog smanjenja naprezanja u uglovima, čime su avioni postali sigurniji. Ovaj dizajn se zadržao do danas, i postao je standard u avijaciji.

Foto: Shutterstock

Danas su, avionski prozori, postali mnogo više od jednostavnih staklenih panela. Izrađeni su od višeslojnog akrilnog stakla ili polikarbonata, što ih čini izuzetno otpornim na pritisak i udarce. Prozori na modernim komercijalnim avionima su projektovani da izdrže ekstremne promene pritiska i temperature, kao i da blokiraju UV zračenje i smanje  refleksiju.

Takođe, neki avioni sada imaju pametne prozore koji omogućavaju putnicima da prilagode nivo zatamnjenja jednostavnim pritiskom na dugme, umesto korišćenja tradicionalnih roletnica. Ovi prozori koriste tehnologiju tečnih kristala ili elektrokromne staklene panele, koji omogućavaju bolju kontrolu nad svetlom u kabini, što doprinosi većem komforu putnika.

Od čega se sastoje avionski prozori

Prozori na putničkim avionima se sastoje iz tri sloja. Srednji sloj može biti od stakla a unutrašnji i spoljni su najčešće od rastegnutog akrila. Ovaj materijal je neverovatno izdržljiv, što ga čini idealnim za prozor aviona.

Promene pritiska utiču na avionske prozore, odnosno na sva tri sloja, unutrašnji, srednji i spoljnji. Upravo zbog razlike u pritisku koje podnose spoljnji i unutrašnji sloj prozorskog stakla, srednji sloj prozorskog stakla ima rupicu koja izjednačava pritisak.

Foto: Shutterstock

Rupica na avionskom prozoru služi kako bi se održao u ravnoteži pritisak između unutrašnjeg i spoljnog dela prozora na velikim visinama što pomaže u smanjenju stresa na prozor i sprečava prskanje ili pucanje stakla.

Avionski prozori u budućnosti

U budućnosti, možemo očekivati dalji napredak u tehnologiji avionskih prozora. Moguće je da će prozori postati još veći, pružajući putnicima širi pogled, ili čak da će biti integrisani sa ekranima visoke rezolucije koji mogu prikazivati informacije o letu, kao i panoramske poglede snimljene kamerama postavljenim na spoljašnju stranu aviona.

Avionski prozori su, naizgled jednostavan element aviona, ali njihova evolucija od ranih dana avijacije do danas pokazuje koliko su važni za sigurnost, komfor i uživanje putnika tokom leta. Kako se tehnologija nastavlja razvijati, prozori će nesumnjivo igrati još značajniju ulogu u budućnosti avioindustrije.

(Aero.rs)