ITA Airways prizemljila 22 aviona zbog problema sa Pratt & Whitney GTF motorima
ITA Airways se nalazi pod snažnim operativnim pritiskom nakon što je prizemljila 22 aviona zbog problema sa Pratt & Whitney GTF motora, što predstavlja skoro 28% njene flote. Prema dostupnim podacima, van upotrebe su avioni tipa Airbus A220, A320neo i A321neo, uključujući tri od četiri A321neo aviona.
Ovakva odluka ozbiljno utiče na kapacitete italijanske avio-kompanije, koja trenutno raspolaže flotom od 101 aviona, od čega je 79 uskotrupnih. Smanjen broj operativnih aviona doveo je do otkazivanja letova, promena reda letenja i povećane zavisnosti od vet lizing aranžmana sa drugim prevoznicima.
Finansijski efekti su značajni. Prema pisanju Corriere della Sera, ITA Airways procenjuje da će gubici premašiti 150 miliona evra u narednih pet godina, što iznosi približno 82.000 evra dnevno. Kompanija se priprema da pokrene pravni postupak protiv proizvođača Pratt & Whitney, navodeći štetu i operativne posledice koje su, kako tvrdi, daleko veće od ranijih procena.
Problemi sa PW1000G motorima pogođaju avio-industriju na globalnom nivou. Kontaminirani metalni prah korišćen pri izradi delova turbine i kompresora između 2015. i 2021. godine uzrokovao je razvoj mikropukotina koje narušavaju pouzdanost motora.
To je navelo regulatorne institucije, među kojima su Federalna uprava za avijaciju (FAA) i Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva (EASA), da nalože hitne inspekcije i uklanjanje pogođenih motora.
Posledica su masovna prizemljenja aviona širom sveta, pri čemu popravke traju mesecima. Pratt & Whitney je povećao kapacitete održavanja i popravki, ponudio finansijsku podršku, delove i rezervne motore gde je moguće, ali obim problema i dalje prevazilazi raspoložive resurse.
Pored ITA Airways, značajne poteškoće imaju i druge evropske avio-kompanije, uključujući Viz er. Očekuje se da će nedostatak ispravnih motora ograničiti mogućnosti rasta flota sve do 2027. godine, uz odlaganje pokretanja novih linija i smanjenje broja letova tokom udarnih sezona.
Generalni direktor ITA Airways Joerg Eberhart istakao je da pojedini piloti na A220 avionima lete svega oko 20 sati mesečno, što jasno pokazuje ograničenja sa kojima se kompanija suočava. Prema njegovim rečima, takvo stanje otežava planiranje i povećava troškove poslovanja u sektoru gde prevoznici imaju malo kontrole nad važnim izdacima.
Pratt & Whitney planira da u potpunosti reši probleme na PW1500G motorima do kraja 2026. godine, uz najavljena tehnološka poboljšanja i širenje mreže održavanja. Kompanija je u pregovorima sa Airbusom o povećanju isporuka motora za A320neo program posle 2025. godine kako bi se odgovorilo na rastuću potražnju.
Ishod tužbe koju ITA Airways priprema protiv Pratt & Whitney mogao bi da utiče na način na koji će avio-kompanije u budućnosti tražiti nadoknadu za štetu nastalu usled tehničkih problema ove vrste, posebno u segmentu srednje velikih prevoznika.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.