Rusija se ne vraća u ICAO: Na glasanju od potrebnih 93 za povratak Rusije glasalo 87

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock/Media_works

Rusija je izgubila bitku da povrati svoje mesto u Savetu Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva - ICAO, nakon što nije uspela da obezbedi dovoljan broj glasova na zasedanju u Montrealu, koje je počelo 23. septembra, o čemu je pisao naš portal. Moskva je posle mnogo lobiranja na glasanju dobila 87 glasova, šest manje od potrebnih 93, što je bilo nedovoljno da se vrati u 36-člani upravni savet.

Ministarstvo saobraćaja Rusije ocenilo je da ovaj ishod „narušava autoritet i efikasnost organizacije“, optužujući ICAO da deluje iz „uskih političkih interesa“. Moskva je ukazala na rastuću podršku zemalja BRIKS-a, koje, kako navodi, „predstavljaju interese ogromne većine svetske populacije“.

Odluka dolazi u trenutku kada Rusija trpi oštre kritike zbog rata u Ukrajini, manipulacije GPS signalima i drugih incidenata u međunarodnom vazdušnom prostoru. Ruski predstavnik je zatražio novo glasanje, ali je taj zahtev odbijen. ICAO bira članove saveta svake tri godine, a Rusija je svoje mesto izgubila još 2022. godine, odmah po početku sukoba sa Ukrajinom, piše Simple Flying.

Najglasnije protivljenje povratku Rusije došlo je od Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država. Američki sekretar za saobraćaj Šon Dafi nazvao je Rusiju „najagresivnijim kršiocem međunarodnih sporazuma i normi“, dok je portparolka Evropske komisije Ana-Kaisa Itkonen izjavila da je „neprihvatljivo da država koja ugrožava bezbednost putnika i krši međunarodna pravila sedi u telu čiji je zadatak da ta pravila štiti“.

Moskva je pokušala da kroz skup u Montrealu povrati legitimitet u globalnoj avijaciji. Nakon invazije na Ukrajinu, Rusija je ostala bez mesta u Savetu ICAO, između ostalog i zbog nezakonite zaplene stotina zapadnih putničkih aviona, što je izazvalo gubitke od oko 10 milijardi dolara za lizing kompanije.

Foto: Shutterstock

Pored toga, optužena je za masovnu upotrebu ometanja i lažiranja GPS signala, čime se ugrožava bezbednost civilnih letova. Prema podacima ICAO, samo u prvih četiri meseca 2025. godine više od 120.000 letova u baltičkom regionu pogođeno je ruskim elektronskim ometanjem.

Nedavno je i predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen doživela incident prilikom leta ka Bugarskoj, kada je njen avion zbog zvanično nepoznatog ometanja GPS-a koje se pripisuje Rusima morao da kruži više od sat vremena pre sletanja.

Foto: Tanjug/AP

Iako je Rusija tradicionalno bila u prvom, najvažnijem „redu“ članica Saveta kao država sa najvećim vazdušnim prostorom na svetu, njen položaj u međunarodnoj avijaciji značajno je oslabljen.

Početkom godine ICAO je i zvanično okrivio Moskvu za ulogu u obaranju aviona Malaysia Airlines-a na letu MH17 iznad Ukrajine 2014. godine, o čemu je portal Aero.rs izveštavao: prvi put da je Savet te organizacije doneo presudu u sporu između država članica.

(Aero.rs)