Šta se dešava kada padne vojni vazduhoplov: Kako izgleda operacija potrage i spasavanja

Vreme čitanja: oko 2 min.

U zavisnosti od toga gde se nesreća dogodila, kakva letelica je pala i kolika je mogućnost da se pronađu preživeli - zavisiće i model odgovora, odnosno SAR operacije

Na stranicama portala specijalizovanih za izveštavanje o vazduhoplovstvu često se, nažalost, piše i o padu neke letelice. Među njima se mnogo puta nalaze i izveštaji o rušenju nekog vojnog aviona.

Prvi odgovor na avionsku nesreću je pronalaženje mesta nesreće i potraga za preživelima. To je jedinstveni odgovor. Međutim, u zavisnosti od toga gde se nesreća dogodila, kakav vazduhoplov je pao i kolika je mogućnost da se pronađu preživeli - zavisiće i model odgovora, odnosno operacije pronalaženja i spasavanja (SAR - Search and Rescue).

Evo kako se sa tim izazovima suočavaju pripadnici najmoćnije vojne sile na svetu - Sjedinjenih Američkih Država:

Identifikovanje mesta nesreće

Prva stvar koju treba uraditi je identifikovati mesto nesreće i proveriti da li ima preživelih. U oktobru 0ve godine, mornarici je trebalo neko vreme da pronađe mesto pada aviona EA-18G Growler, koji se srušio blizu planine Rainier u saveznoj državi Vašington.

Pripadnici mornaričkih snaga viđeni su kako tragaju za olupinom aviona i posadom (za koju je kasnije potvrđeno da je poginula) pomoću helikoptera MH-60S i izviđačkog aviona američke mornarice P-8A Poseidon.

Spašavanje preživelih/Izvlačenje tela

Vojska će uvek davati prioritet pilotima i bilo kome drugom u avionu (kao i vojnim tajnama). Pre 25 godina, tokom NATO agresije na tadašnju Jugoslaviju, pripadnici Trećeg diviziona 250 raketne brigade PVO VJ pogodili su raketom S-125 Neva nevidljivi avion F-117 Nighthawk (F 82 806).

Iako je vazduhoplovstvo moglo malo toga da uradi da kako bi povratilo olupinu aviona i sprečilo da padne u ruke pripadnika VJ, USAF je poslao tim za spašavanje koji je pronašao i izvukao pilota F-117, Dejl Zelka šest sati kasnije.

Ponekad je mesto nesreće udaljeno – na primer, EA-18G Growler se srušio u zabačenu, snegom prekrivenu divljinu. Mornarici je trebalo nekoliko dana da sastavi tim za potragu i spasavanje, koji je morao peške da se popne do mesta pada.

Povratak olupine

Oružane snage širom sveta generalno žele da povrate olupinu svojih aviona. Ponekad je to lako (kao kada se B-2 'Spirit of Kansas' srušio pri poletanju 2008. godine u bazi Andersen), a ponekad može potrajati dugo da se povrate brojni mali fragmenti aviona koji su eksplodirali u sitne komade (kao sa misterioznim A-10 Warthogom 1997. godine, kojim je pilotirao Krejg Dejvid Baton).

Foto: Tanjug/AP/Eddie Moore/The Albuquerque Journal

Često su srušeni avioni puni osetljive vojne tehnologije – poput aviona pete generacije F-35 Lightning II. Prema pisanju Simple Flyinga, Sjedinjene Države toliko pažljivo čuvaju svoje tajne da čak i nekim saveznicima zabranjuju da kupuju ovaj avion ili postavljaju rigorozne uslove pod kojima ovi avioni mogu biti prodati.

U novembru 2021. godine, F-35B 617. eskadrile Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva srušio se tokom leta sa nosača aviona HMS Queen Elizabeth u Mediteranu. Dok se pilot katapultirao i ubrzo je spašen, F-35B je potonuo na dno. Pentagonu je bilo jasno da bi zemlje poput Kine ili Rusije žarko želele da otkriju neke od sistema na ovom avionu. Zbog toga je organizovana posebna operacija kako bi olupina bila izvučena sa dna mora.

(Aero.rs)