Pakistan tvrdi da je Indiji oborio pet aviona: Tri Rafala, jedan Suhoj Su 30 i jedan Mig 29

Vreme čitanja: oko 3 min.

Nakon smrtonosnog terorističkog napada 22. aprila 2025. u Pahalgamu, koji se nalazi u delu Kašmira pod indijskom upravom, tokom kog je poginulo 26 civila, tenzije između Indije i Pakistana naglo su eskalirale i prete da prerastu u otvoreni rat.

Kao odgovor, Indija je pokrenula operaciju pod nazivom Sindor u noći između 6. i 7. maja 2025, lansirajući niz raketnih udara na paravojnu infrastrukturu u Pakistanu i delu Kašmira koji je pod kontrolom Islamabada.

Operacija - po svemu sudeći - nije prošla bez gubitaka, jer Pakistan tvrdi da je tokom noći oborio pet aviona Indijskog ratnog vazduhoplovstva, od toga tri Rafala, jedan Suhoj Su-30 i jedan MiG-29. Ovu tvrdnju izneli su pakistanski ministar odbrane Havadža Asif i portparol vojske general-potpukovnik Ahmed Šarif Čaudri.

Situaciju dodatno komplikuje izveštaj Rojtersa, koji se poziva na četiri lokalna izvora iz vlade, prema kojima su tri indijska borbena aviona tog dana zaista pala u oblasti Džamu i Kašmir. Uzrok pada aviona još uvek nije jasan – da li je reč o neprijateljskoj vatri, tehničkom kvaru ili nekom drugom faktoru. Takođe nije potvrđeno da li su oboreni u vazdušnoj borbi ili dejstvom protivvazduhoplovne odbrane sa zemlje.

Najzapaženiji vizuelni dokaz do sada jeste snimak mlaznog motora koji leži na polju, sa mlaznicama koje odgovaraju motoru Safran M88, koji se koristi isključivo u borbenim avionima Rafal. Ukoliko se potvrdi autentičnost, to bi bio najdirektniji fizički dokaz da je jedan Rafal zaista izgubljen. Međutim, snimak nije nezavisno potvrđen, a vreme, mesto i okolnosti ostaju nepoznati, piše Aerotime.

Pojavili su se i drugi snimci – uključujući video na kojem se vidi raketa MICA koja je ostala pričvršćena za lansirnu šinu pored olupine u plamenu. Iako je MICA standardno naoružanje Rafala, koristi se i na avionima Miraž 2000, koji su takođe u sastavu indijskog vazduhoplovstva. Stoga prisustvo rakete MICA samo po sebi ne dokazuje da je pogođen baš Rafal.

Širom interneta kruže i fotografije za koje se veruje da prikazuju spoljašnji rezervoar za gorivo RPL-522, koji se koristi na avionima Miraž 2000. Međutim, ti rezervoari su projektovani da se odbace tokom leta radi bolje upravljivosti u borbi, pa njihovo pronalaženje ne predstavlja pouzdan dokaz o obaranju aviona.

I Indija i Pakistan su poslednjih godina značajno modernizovali svoje avijacije. Indija raspolaže sa 36 aviona Rafal opremljenih krstarećim raketama dugog dometa SCALP (do 400 km), koje omogućavaju duboke udare bez ulaska u neprijateljski vazdušni prostor. Takođe je potpisala ugovor o kupovini 26 Rafala u varijanti za ratnu mornaricu. S druge strane, Pakistan je ojačao svoju flotu kineskim borbenim avionima J-10CE, zamenjujući zastarele Miraž III/5 avione.

Indijsko vazduhoplovstvo trenutno koristi dve eskadrile Rafala. Eskadrila broj 17 Zlatne strele bazirana je na aerodromskoj bazi Ambala u saveznoj državi Harijana pod Zapadnom vazdušnom komandom. Ovo je bila prva jedinica koja je primila Rafale – prvi avioni stigli su u julu 2020, a zvanično su uvedeni u septembru iste godine. Eskadrila je strateški raspoređena blizu granice s Pakistanom i zadužena je za operacije na zapadnom frontu.

Foto: Tanjug/AP

Druga eskadrila Rafala 101 Sokolovi, nalazi se pod Istočnom vazdušnom komandom i bazirana je u Hašimari, u saveznoj državi Zapadni Bengal. Eskadrila je reaktivirana 2021. godine i igra ključnu ulogu u jačanju indijske odbrane duž istočne granice, posebno u svetlu tenzija s Kinom.

Rafal, kao najnapredniji indijski borbeni avion, predstavlja ključni stub odvraćanja i simbol vojne moći. Takođe je postao glavna meta informativnog rata između Indije i Pakistana. I pre eskalacije, proratni nalozi iz Pakistana često su objavljivali tvrdnje, memove i montirane slike navodnog uništenja Rafala.

(Aero.rs)