Direktor Erbasa upozorava: Ako hoćemo da napravimo avion 6. generacije, problem sa Francuzima se mora rešiti

Vreme čitanja: oko 3 min.

Direktor kompanije Erbas Difens end Spejs (Airbus Defence and Space) upozorio je da spor sa francuskim partnerom u vezi sa sledećom fazom ambicioznog projekta borbenog aviona šeste generacije, koji predvode Francuska i Nemačka, mora biti rešen do kraja godine ako program želi da ima ikakvu šansu za uspeh.

Mihael Šelhorn izjavio je da pan-evropska grupacija i francuski Daso (Dassault Aviation) imaju „različita gledišta“ o drugoj fazi projekta, u kojoj bi trebalo da izgrade prvu demonstracionu verziju aviona, i naglasio da će političari morati da se uključe kako bi se zastoj prevazišao.

Direktor Dasoa, Erik Trapje, sve je kritičniji prema tome kako napetosti između kompanija ometaju napredak na projektu FCAS (Future Combat Air System), i upozorava da bi dugo najavljivana prekogranična saradnja između Francuske, Nemačke i Španije mogla da se raspadne.

Foto: NICOLAS MESSYASZ / Sipa Press / Profimedia

Kako navodi Financial Times, Šelhorn je rekao da su Trapjeovi nedavni komentari ukazivali na to da francuska kompanija „želi da preuredi ili promeni celu strukturu“, uključujući i princip „jedna zemlja – jedan glas“ u sistemu upravljanja projektom.

„Moguće je da Daso upravo na to misli kada kaže da nisu zadovoljni sa trećinom posla na borbenom avionu. Situacija postaje veoma komplikovana“, rekao je Šelhorn u intervjuu na 55. Pariskom sajmu avijacije i dodaoda je malo verovatno da će Erbas i Daso sami rešiti spor: „Moraće da dođe do političkog i industrijskog dogovora da ono što je ranije dogovoreno – i dalje važi.“

Trapje je u aprilu rekao francuskom parlamentu da se struktura upravljanja mora promeniti. „To znači da Francuska, iako je vodeća nacija i značajno doprinosi programu, može biti preglasana od strane Nemačke i Španije. Takav sistem dovodi do stalnih pregovora i otežava donošenje odluka.“

Foto: NICOLAS MESSYASZ / Sipa Press / Profimedia

Šef Dasoa takođe smatra da ekspertiza njegove kompanije u pravljenju borbenih aviona – potvrđena godinama uspešnih prodaja modela Rafal – znači da bi francuska kompanija trebalo da ima slobodnije ruke u vođenju projekta FCAS.

Spor u vezi sa projektom FCAS dolazi u osetljivom trenutku za evropske vlade, koje pokušavaju da osnaže svoje domaće vojne kapacitete kako bi odgovorile na rastuće geopolitičke pretnje.

Pokrenut sa velikom pompom 2017. godine od strane Berlina i Pariza, a kasnije im se pridružio Madrid, FCAS je najveći evropski odbrambeni projekat. Cilj je bio da se ojača strateška autonomija kontinenta, unaprede političke i vojne veze između njegovih najvećih ekonomija i udahne novi život evropskoj vazduhoplovnoj industriji.

Foto: NICOLAS MESSYASZ / Sipa Press / Profimedia

Međutim, projektom dominiraju tenzije između Erbasa (Airbusa), koji predstavlja Nemačku, i francuskog rivala Dasoa (Dassault). Partner u projektu je i španska kompanija Indra Sistemas. Došlo je do brojnih sporova između prve dve kompanije o deljenju tehnologije, tome ko će voditi ključne delove programa i tehničkim specifikacijama borbenog aviona.

FCAS je zamišljen kao borbeni avion sledeće generacije koji će raditi u sprezi sa dronovima i biti opremljen naprednim komunikacionim sistemima. Ako se projekt uspešno završi, mogao bi da zameni postojeće avione evropskih vazduhoplovstava, kao što su Eurofighter, nemački Tornado i francuski Rafale.

Foto: shutterstock

Partneri na programu su pod pritiskom da ubrzaju razvoj zbog konkurentskog projekta GCAP (Global Combat Air Programme) – u kojem učestvuju britanski BAE Sistems, italijanski Leonardo i japanski Micubiši, o kom je portal Aero.rs više puta pisao. Te tri kompanije obećale su da će napraviti napredni borbeni avion do 2035. godine.

Šelhorn je rekao da je po originalnom dogovoru Daso imao vodeću ulogu u razvoju borbenog aviona, ali ako kompanija sada tvrdi da „da bi bila lider mora da ima više od trećine posla, onda ćemo naići na ozbiljne probleme.“

Airbus, kaže Šelhorn, imao je veoma uspešnu saradnju sa drugim kompanijama, naročito sa BAE Sistems i Leonardom, na projektima kao što su Eurofighter i Tornado. Kompanija je odlučila da se povuče iz tih partnerstava kako bi sarađivala sa Dasoom.

„Imamo 50-godišnju tradiciju veoma uspešne saradnje, počevši sa Tornadom, zatim Eurofajterom. Španija se priključila kao država. Pridružila se Velikoj Britaniji, Nemačkoj i Italiji. Dakle, mi smo to praktično napustili da bismo sledili političku ideju – a ključ uspeha je sada u Parizu.“

(Aero.rs)