Švedska spremna da ponudi Gripen Ukrajini, ali tek posle rata
Švedska razmatra mogućnost da u budućnosti proda napredne lovce Gripen Ukrajini, ali tek kada se završi rat sa Rusijom, izjavio je ministar odbrane Pol Jonson (Pål Jonson) na sajmu MSPO u Poljskoj, prenosi Breaking Defense.
Jonson je potvrdio da Kijev pokazuje interesovanje za Gripen, posebno za najnoviju varijantu E/F, poznatu i kao Gripen Echo, koju već koriste Švedska i Brazil. „Buduća prodaja je svakako opcija, ali bi to bio dugoročni poduhvat i razvoj zajedničkih sposobnosti vazduhoplovstva, kao što je bio slučaj i kod drugih korisnika ovog aviona,“ rekao je Jonson.
On je naglasio da bilo kakav dogovor zavisi od završetka rata i da mora imati dugoročnu perspektivu. Zapadne zemlje već su se obavezale da će pomoći obnovu ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva nakon rata, ali ostaje otvoreno pitanje koji će tipovi aviona činiti njegovu buduću flotu.
Stari zahtev za Gripen C/D
Ukrajina se godinama zalaže za dobijanje starijih Gripena C/D, ali takvi zahtevi do sada nisu realizovani. Razlog je, između ostalog, insistiranje NATO saveznika da Kijev najpre uvede F-16, kako ne bi došlo do preopterećenja pilota i logistike različitim tipovima aviona.
Ipak, Švedska je već odobrila donaciju rezervnih delova za Gripen u vrednosti od 2,3 milijarde švedskih kruna (oko 214 miliona dolara) u septembru 2024. godine, a Jonson je i sada ponovio da je Stokholm „otvoren za razgovore“ o eventualnoj donaciji polovnih Gripena C/D.
Generalni direktor Saaba Mikael Johanson (Micael Johansson) izjavio je ranije da bi Gripen E trebalo da se u perspektivi pošalje Ukrajini, ali da je odluka o početnim isporukama C/D modela isključivo politička. Portparol Saaba Matijas Rodstriom (Mattias Rådström) dodao je da kompanija u potpunosti podržava potencijalni transfer i da veruje da ne postoji bolji lovac za ukrajinske potrebe.
Koja je razlika između Gripena C/D i E/F
Gripen C/D predstavlja lakši višenamenski borbeni avion koji je u operativnoj upotrebi od sredine 2000-ih. Pokreće ga motor Volvo RM12 (licencirana i modifikovana verziju američkog motora General Electric F404), a poznat je po mogućnosti da deluje sa kratkih ili improvizovanih pista, uz relativno skromne zahteve za zemaljskom podrškom. Kao polovni avion, mogao bi brzo da se uvede u upotrebu u Ukrajini i da pruži fleksibilnost u uslovima ograničene infrastrukture. Njegova integracija bi bila brža i jeftinija, uz manji pritisak na obuku i logistiku.
Gripen E/F, s druge strane, predstavlja tehnološki iskorak. Opremljen je snažnijim motorom General Electric F414, radarom Raven ES-05 AESA, modernim elektronskim sistemima i proširenim borbenim radijusom. Nudi veću sposobnost preživljavanja, napredne opcije elektronskog ratovanja i umreženo dejstvo sa drugim platformama. Međutim, reč je o novom avionu koji bi zahtevao značajno duže vreme za nabavku, obuku pilota i tehničara, kao i za izgradnju podrške na zemlji. Zato ga Švedska vidi isključivo kao postratnu opciju u okviru dugoročnog razvoja ukrajinskog vazduhoplovstva.
Saradnja sa Poljskom
Paralelno sa razgovorima o Gripenu, Jonson je na sajmu MSPO potpisao i Pismo o namerama sa poljskim ministrom odbrane Vladislavom Kosinjak-Kamišem o jačanju vojno-tehničke saradnje dve zemlje. Sporazum predviđa bližu saradnju u razvoju vojne opreme, inovacija i odbrambene industrije.
Švedski ministar je naveo da ovaj sporazum ulazi u širi okvir dogovora između Stokholma i Varšave, a kao primer uspešne saradnje istakao je raspoređivanje Gripena švedskog vazduhoplovstva u Poljskoj u okviru NATO misija zaštite vazdušnog prostora.
Kada je reč o velikim nabavkama poput poljskog programa Orka za podmornice, Jonson je rekao da je Švedska dala „konkurentnu i atraktivnu“ ponudu sa dizajnom Saab Kockums A26, ali da je na „našim poljskim prijateljima da odluče i saopšte“ sledeće korake.
Takođe, Saab i najveći poljski odbrambeni koncern PGZ Group potpisali su Memorandum o razumevanju na MSPO, koji se zasniva na istraživanju potencijalne saradnje na projektima vezanim za razvoj odbrambenih rešenja za višedomenske operacije. Saab je dodatno uspostavio i stratešku saradnju sa kompanijom WB Group, koja uključuje razvoj bespilotnih letelica, mornaričkih rešenja i sistema zaštite granica.
(Aero.rs)