Filipini odustaju od kupovine F-16 Block 70: U budžetu nema para za 40 novih aviona

Vreme čitanja: oko 2 min.

JMS

Filipini razmišljaju o odbacivanju nabavke 40 novih Lokid Martinovih vazduhoplova F-16 Block 70/72 zbog "budžetskih ograničenja" koja "sputavaju ovu zemlju da sprovede nabavku".

Ovu informaciju potvrdio je ambasador Filipina u Vašingtonu Hoze Manuel Romualdez, koji je naznačio da je "proces nabavke trenutno obustavljen" iz navedenih razloga.

Ovo bi moglo da bude ozbiljan udarac za izvozne planove Lokid Martina, odnosno platformu F-16 Block 70/72: Sjedinjene Države su u aprilu ove godine odobrile potencijalnu prodaju ovih aviona u poslu koji bi, ukoliko bi bio realizovan kroz program "Foreign Military Sales" (FMS), premašio 5 milijardi dolara.

Ipak, kako je objasnio ambasador Romualdez, u ovom trenutku je "sve stopirano, pre svega zato što je finansiranje ključni element cele kupovine.“ On je, kako navodi portal Zona Militar, dodao i da bi resor odbrane mogao da preusmeri prioritete u nabavci za Oružane snage Filipina.

U tom kontekstu, može se pretpostaviti da je jedan od faktora koji utiču na ovaj pravac već sprovedena kupovina desetak lakih borbenih aviona KAI FA-50 iz Južne Koreje, za koje je Manila platila više od 703 miliona dolara.

Foto: Shutterstock

Prema mišljenju lokalnih analitičara, ta nabavka više odgovara realnim finansijskim mogućnostima zemlje kada je reč o uvođenju borbenih aviona, iako predstavlja jedan od ključnih elemenata modernizacije Oružanih snaga Filipina – naročito u svetlu spora sa Kinom oko spornih voda.

S druge strane, ukoliko bi zemlja ipak odlučila da nastavi konkurentski proces za ugovor o nabavci 40 aviona, važno je istaći da bi američki F-16 Block 70/72 i dalje morao da nadmaši ponude borbenih aviona KF-21 Boramae iz Južne Koreje i Gripen iz Švedske, o čemu je portal Aero.rs pisao ranije ove godine.

Foto: Shutterstock

Još u oktobru 2024. godine izveštavano je da bi ova akvizicija zahtevala najmanje milijardu dolara ulaganja u prvoj fazi, što bi uključilo nabavku oko 10 aviona. Tada su spekulacije bile fokusirane na sumnje u sposobnosti prve platforme u borbi vazduh–vazduh, kao i na pitanje da li KAI može da isporuči avione u dogledno vreme.

U tim aspektima, Gripen kompanije Saab pokazivao je dodatnu prednost, zahvaljujući dokazanim sposobnostima u vazdušnim borbama – posebno integraciji raketa dugog dometa tipa Meteor – kao i povoljnijoj ceni i kompatibilnosti sa drugim izviđačkim vazduhoplovima i avionima za rano upozoravanje ovog proizvođača (Erieye i GlobalEye).

(Aero.rs)