Turska se vraća u program F-35, ali ne odustaje od svog lovca pete generacije KAAN

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Kada su se prošle nedelje u Beloj kući posle šest godina po prvi put sastali predsednik SAD Donald Tramp i prvi čovek Turske, Redžep Tajip Erdogan, poznavaoci prilika u vazduhoplovstvu znali su da je porudžbina Boingovih komercijalnih aviona za Turkiš Erlajns samo jedna od tema o kojoj se priča iza zatvorenih vrata.

Razgovori o ogromnom izvoznom poslu već duže vreme bezbednosno poljuljanog Boinga vrednom više od 20 milijardi dolara o kom je pisao i naš portal, bili su na neki način - moglo bi se reći - uvod u mnogo teže pregovore, vezane za povratak Turske, članice NATO, u sam vrh proizvodnog procesa namenske industrije u okviru Severnoatlantskog saveza.

Činjenica da je Turska prema poslednjim zvaničnim podacima na korak do ulaska u 10 najvećih proizvođača odbrambenih sistema koji su našli svoje kupce na globalnom nivou, probudila je mnoge analitičare u Vašingtonu, naročito kada se uzme u obzir napredak koji je ova zemlja napravila u kreiranju svojih pilotiranih i bespilotnih vazduhoplova i sistema PVO.

F-35 Made in Turkie

Foto: Tanjug/AP

Po povratku u Tursku, Erdogan je ocenio da su razgovori napredovali, a glavne teme bile su kupovina borbenih aviona F-16 kompanije Lokid Martin (Lockheed Martin) i ukidanje američkih sankcija koje bi Ankari omogućile kupovinu aviona F-35.

Tramp je i pre i posle sastanka nagovestio da bi mogao ukinuti sankcije koje je Vašington uveo 2020. godine zbog kupovine ruskog sistema S-400. Sankcije su takođe suspendovale Tursku iz multinacionalnog programa F-35, u kojem je ova zemlja bila i kupac i proizvođač.

Manje je poznato javnosti da je centralni deo trupa ovog aviona zajedno sa kompozitnim delovima i panelima, sve do 2020. bio sklapan u pogonima u okolini Ankare, dok je na više lokacija u Turskoj rađeno na manjim sklopovima.

Novi KAAN poleće u aprilu 2026.

Foto:Türk Silahlı Kuvvetleri

Ovo, međutim, ni na koji način ne znači da Turska odustaje od projekta KAAN, lovca pete generacije koji je javnosti prvi put predstavljen 2023, a koji je tokom protekle godine u tri navrata vršio probne letove. Naprotiv: u pogonima korporacije TUSAS uveliko se sprema novi prototip, čiji kostur je mogao da se vidi i na fotografiji nedavno zabeleženoj u proizvodnim pogonima u Karamankazanu, gde se finalizira ovaj projekat (vidi gore). Prema nezvaničnim podacima - ovaj avion bi trebalo da poleti u aprilu sledeće godine.

Haluk Gorgun, predsedavajući Predsedništva odbrambene industrije Turske (SSB - Savunma Sanayii Başkanlığı) - državnog tela koje se stara o razvoju naprednih projekata poput KAAN-a, tenkova Altaj, i besposadnih letelica po kojima je Turska postala prepoznatljiva u svetu, izjavio je da budućnost lovca pete generacije napravljenog u ovoj zemlji nikako ne može da se dovede u pitanje.

Foto: TUR Defence Industries Presidenc / AFP / Profimedia

Zvanična Ankara potpisala je u junu ove godine sa Indonezijom ugovor vredan 10 milijardi dolara o prodaji 48 vazduhoplova ovog tipa, pa je to obaveza više. Upravo zbog toga, Gorgun je u izjavi za agenciju Anadolija ukazao da Turska nije ni u kom slučaju želela da preuzme rizik eventualnog kašnjenja u lancu snabdevanja:

„Turska je već obezbedila sve motore potrebne za prototipove i završila proces prijave za nabavku pogonskih jedinica iz SAD za početni blok serijski proizvedenih aviona. Radovi na glavnom domaćem motoru, modelu TF35000, posebno razvijenom za Kaan, odvijaju se po planu“, naglasio je Görgün za Anadoliju, ističući da je serijska proizvodnja planirana sa turskim, a ne sa stranim motorom, citira portal Daily Sabah.

Foto: TUR Defence Industries Presidenc / AFP / Profimedia

Prema njegovim rečima, avion će se proizvoditi blokovski, što znači da će Turska postepeno razvijati i uvoditi unapređene verzije sa različitim sposobnostima u operativnu upotrebu.

Nema kašnjenja u planiranom rasporedu isporuka Kaana“, rekao je. „Kako ne bismo ugrozili serijsku proizvodnju, ne oslanjamo se na jedan izvor, već radimo sa više dobavljača i paralelno procenjujemo alternative.“

„Na taj način štitimo vremenski plan i obezbeđujemo neprekidan napredak na mapi puta razvoja nacionalnog motora“, dodao je Görgün.

Šta se krije u trećem planu?

Foto: lična arhiva

Zapravo u pozadini svih ovih razgovora - leži napredak Turske u proizvodnji bespilotnih letelica - naročito iz porodice Bajkar (iako i dronovi iz TUSAS-a zavređuju svetsku pažnju): Zvaničnici SAD izrazili su želju da turski proizvođač dronova Bajkar - Baykar otvori proizvodni pogon u SAD. Ovo je u subotu nagovestio ministar spoljnih poslova Hakan Fidan, ističući značaj dvosmerne razmene tehnologije i odbrane, kao i kapaciteta same Ankare.

Posle svetski poznatih i priznatih modela Bajraktar TB 2 i Bajraktar TB 3, u Bajkaru je razvijen i supersonični borbeni bespilotni avion Kizilelma, koji su čitaoci portala Aero.rs mogli da vide početkom septembra, u reportaži koju smo objavili na našem portalu. Ovaj vazduhoplov, koji će biti smešten na budućem nosaču aviona Anadolija navodno je u centru pažnje američkih zvaničnika:

„Pre neki dan sam bio na sastanku gde su se pojavili zahtevi u vezi sa tehnologijom koju proizvodi Baykar, koja bi mogla otvoriti proizvodni pogon u SAD, a SAD bi mogle imati koristi od ove napredne tehnologije iz Turske“, rekao Fidan novinarima.

(Aero.rs)