Eurofighter Typhoon pred eksplozijom izvoza: Saudijska Arabija, Katar i Poljaci na potezu

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Šef konzorcijuma Eurofighter Typhoon izjavio je da bi turska narudžbina borbenog aviona četvrte generacije vredna 10,7 milijardi dolara mogla da posluži kao podsticaj drugim državama da se odluče za ovaj tip aviona.

„U slučaju Turske, krećemo sa 20 aviona, brojka može da raste i ovo može da posluži kao signal drugim državama“, rekao je izvršni direktor Eurofightera Horhe Tamarit Degenhardt za Breaking Defense, tokom Međunarodne konferencije o borbenim avionima u sredu.

Degenhardt je dodao da se očekuje realizacija svih drugih izvoznih kampanja – uključujući Saudijsku Arabiju, Katar, Portugal i Austriju, dok se takođe vodi kampanja za novi ugovor sa Poljskom. On je podsetio da bi turska nabavka mogla da se udvostruči u skladu sa sporazumom potpisanim sa Velikom Britanijom na Međunarodnom sajmu odbrane.

Foto: Tanjug/AP, AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Ukupne nove izvozničke mogućnosti za Austriju, Poljsku, Saudijsku Arabiju i Katar obuhvataju 134 aviona. Jedna od najvećih prednosti za konzorcijum, ukoliko se dodatni ugovori realizuju, je što bi broj izvoznika nadmašio narudžbine domaćih zemalja članica – Nemačke, Italije, Španije i Velike Britanije.

Degenhardt je u junu izjavio da konzorcijum planira povećanje proizvodnje na 30 aviona godišnje od 2028., više nego dvostruko u odnosu na sadašnji kapacitet, što je povezano sa potpisivanjem novih izvoznih ugovora. Trenutna narudžbina stoji na 157 aviona.

Foto: Shutterstock

Početkom 2023. postavljen je ambiciozni cilj da se osiguraju ugovori za 150 do 200 novih aviona u regionu: cilj koji je tada delovao optimistično, ali kako Degenhardt kaže, „nije zasnovan na snovima“.

Od tada, osim Velike Britanije, sve matične države su naručile nove avione kako bi osvežile svoje borbene flote usled rata Rusije u Ukrajini i sve složenije sigurnosne situacije u Evropi, uključujući serije ruskih dron napada.

Foto: Shutterstock

Kada je reč o interoperabilnosti sa američkim F-35 Lightning II avionima pete generacije, Degenhardt smatra da ova dva tipa aviona mogu da rade sinergijski: američki F-35 bi mogao da obavlja misije SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses - suzbijanje neprijateljske vazduhoplovne odbrane), dok bi Typhoon imao ulogu „ubice“, pružajući napadačke sposobnosti. Ipak, upozorio je da „interoperabilnost mora da se razvije, čak i tehnički“, kako bi saradnja bila efikasna.

Podrška četiri matične zemlje omogućila je Eurofighteru da započne „preliminarne razgovore“ sa svojim upravljačkim telom i ugovornim autoritetom – NATO Eurofighter i Tornado Management Agency, kako bi se reformisao postojeći model ugovora, uključujući ažuriranja regulative i okvira, uz mogućnost smanjenja vremena u lancu snabdevanja.

(Aero.rs)