• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Airbus između Emirates i Rolls Royce: Polemika o avionskim motorima na Dubai Airshow 2023

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Akcije engleskog proizvođača motora Rolls Royce su u petak dostigle najvišu vrednost u poslednje 52 nedelje, što sugeriše da je tržište odbacilo kritike predsednika kompanije Emirates Airlines na račun mlaznih motora

  • 0
Rolls Royce Trent XWB moto Foto: Wikimedia/JYB Devot

Osim po borbi velikih proizvođača za nove ugovore i prodaju vazduhoplova, Sajam aviona u Dubaiju ostaće zapamćen i po debati o performansama avionskih motora.

Potreba za uštedama i boljoj iskorišćenosti naftnih derivata u trenutku kada se stalno govori štetnom uticaju fosilnih goriva na globalno zagrevanje, postala je prioritet u avio-industriji. 

Ništa manji prioritet je i smanjenje troškova održavanja vazduhoplova, a pre svega avionskih motora.

E195 Salinger Igor
Baš sa ovim i ovakvim problemima suočili su se u Dubaiju čelni ljudi kompanije Airbus, nakon što je kompanija Emirates za 82 milijarde dolara za poručila avione Boeing, o čemu je naš portal pisao. Istovremeno, iz tog avio-prevoznika su saopštili da odustaju od kupovine aviona Airbus A350-1000 zbog "nepouzdanih motora Rolls-Royce koji se nisu dobro pokazali u peščanim i ekstremno vrelim uslovima".

Istina, pred zatvaranje sajma u Dubaiju, Emirates sklapa ugovor sa proizvođačem Airbus vredan šest milijardi dolara, nabavljajući avione A350-900 za ultra-duge linije, ali je kod članova uprave Airbusa i kompanije Rolls-Royce verovatno ostao "gorak ukus" u ustima zbog propuštenih poslova.

Problemima uštede goriva i povećanja efikasnosti motora, kao i održavanja aviona se pre skoro deset godina bavio specijalizovani portal AircraftIT, ali ta tema, naročito posle pandemije virusa Covid19 postaje još značajnija, zbog želje da se avio-industrija u svim segmentima vrati na noge.

Do neobičnog sukoba u ovoj industriji dolazi zbog želje proizvođača motora da finansijski dodatno budu nagrađeni zbog rešenja koja su primenili u novim motorima. Ova rešenja već sad donose značajne uštede pri svakom pređenom kilometru leta, navodi ugledni kanandski portal Globe and Mail. 

Proizvođači motora plaćaju skupu cenu nakon što su na prethodnih nekoliko sličnih aero-manifestacija prikazali svoja rešenja kao garantovano fantastična, uštede u gorivu prikazali kao drastične, a održavanje motora kao nešto sa čim avio-kompanije neće imati nikakvih problema.

"Mi ne želimo da imamo avione koji će se verovatno često kvariti. Na kraju ispada da postajemo servis", rekao je novinarima Tim Klark, predsednik kompanije Emirates. 

Očigledno je da je glavni kamen spoticanja u pregovorima koji su se odvijali na Sajmu u Dubaiju uzročno-posledična veza između efikasnosti potrošnje i izdržljivosti motora:

Da bi se ostvarila ušteda u potrošnji goriva (od 15 do 20 %) motori moraju da razviju veću temperaturu u radu i istovremeno da se pojačano hlade. Međutim, u ekstremnim vremenskim uslovima, po velikoj prašini, toploti ili vlazi, lakše dolazi do začepljenja sistema za hlađenje, navodi ovaj izvor.

Takođe, pesak u takvom režimu rada oštećuje lopatice na motorima, što smanjuje efikasnot i vodi ka popravci ili neminovno kraćim servisnim intervalima. Ovo je osnovni problem više vrsta modernih avionskih motora, i po svoj prilici - najveći problem motora XWB-97, koji pogone avione Airbus A350-1000.

I dok proizvođači poput kompanije Rolls-Royce grade imidž "know-how" komapnije u javnosti, dotle prihod koji ostvaruju više "liči na rad osiguravajućih društava", navodi portal Ground News. 

Avionski motori prodavali su se uz gubitak: profit je dolazio kroz održavanje, popravke  i servis tokom 20 godina upotrebe motora na avionu. U poslednje vreme, proizvođači motora umesto da naplaćuju popravke kada se za to ukaže potreba, sklapaju dugoročne poslove u kojima se cena motora formira na osnovu procenjenog broja sati leta.

Ovaj i ovakav način poslovanja pokazao se kao loš u područjima kao što je Bliski istok ili Indija, gde vladaju upravo nepovoljni, ekstremni vremenski uslovi.

U uslovima kakvi vladaju danas u industriji, kada je značajno predvideti koliko će popravki i zamena veoma skupih delova morati da se odradi tokom eksploatacije aviona, motor koji je podložan kvarovima može da bude prava tempirana bomba.

Rolls Royce Trent XWB moto Shutterstock

Rolls-Royce se sada nalazi pred velikim problemom: da li da pokuša da reši probleme koje pokazuje motor XWB-97 kako bi pomogao kompaniji Airbus da se bolje takmiči Boeingom na polju prodaje širokotrupnih aviona, ili da nastavi sa politikom koju je najavio generalni direktor Tufek Erginbilgik, koji je izjavio kako Rolls-Royce "više neće potpisivati neprofitabilne ugovore zarad dobijanja novih poslova", prenosi kanadski Globe and Mail

Inače, prema poslednjim vestima, akcije proizvođača motora Rolls Royce su u petak dostigle najvišu vrednost u poslednje 52 nedelje, a njihova vrednost je za godinu dana skočila za skoro 190 odsto, javlja agencija Tanjug pozivajući se na CNBC.

Kako prenosi CNBC, nagli skok akcija sugeriše da je tržište odbacila kritike predsednika kompanije Emirates Airlines Tima Klarka na račun mlaznih motora koje je izrekao na nedavnom samitu u Dubaiju.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>