• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Četiri šrafa čiji nedostatak je umalo ubio 171 osobu u avionu Boeing 737: NTSB objavio preliminarni izveštaj

Vreme čitanja: oko 3 min.

Preliminarni izveštaj je potvrdio da su nedostajala četiri najvažnija zavrtnja dizajnirana da drže panel na mestu nekadašnjih vrata vazduhoplova

  • 0
737 NTSB

Američki nacionalni odbor za bezbednost u saobraćaju (US National Transportation Safety Board - NTSB) objavio je svoj preliminarni izveštaj o istrazi incidenta izbijanja panela na Boeingu 737 MAX 9 kompanije Alaska Airlines (AS).

Podsetimo, 5. januara 2024. na letu kompanije Alaska Airlines AS1282 iz Portlanda (PDX) u Ontario (ONT) na visini od 5.000 metara otpao je panel koji je zatvarao nekada projektovana zadnja vrata, usled čega je došlo do dekompresije. Zbog toga je pilot bio prinuđen da se vrati na polazni aerodrom, o čemu je pisao Aero.rs.

Dokument koji ima 19 stranica opisuje šta se, kako i zašto desilo 5. januara 2024, ali se izveštaj fokusira i na ono što se dogodilo pre nego što je 737-9 napustio Boeingov objekat u Rentonu da bi bio isporučen kompaniji sa sedištem u Si Taku (savezna država Vašington, SAD).

Preliminarni izveštaj je potvrdio da su nedostajala četiri najvažnija zavrtnja dizajnirana da drže panel na mestu nekadašnjih vrata vazduhoplova.

„Nedostajala su četiri zavrtnja koja sprečavaju pomeranje panela nagore pre nego što se panel pomeri sa graničnika“, navodi se u izveštaju NTSB, prenosi portal Aerotime.

Odbor za bezbednost saobraćaja je doneo ovaj zaključak delimično zato što su istražitelji „ugledali obrasce oštećenja i odsustvo oštećenja kontakta ili deformacije“ oko rupa povezanih sa četiri vijka, što je sugerisalo da oni nisu bili na mestu tokom incidenta.

Alaska Airlines Shutterstock
Ovo se poklapa sa ranijom izjavom osobe koja je navodno bila uzbunjivač u Boeingu, a koja je napisala da vijci „nisu postavljeni kada je Boeing isporučio avion“.

Panel je delo kompanije Spirit AeroSystems Malaysia i proizveden je 24. marta prošle godine i isporučen je američkom ogranku kompanije - Spirit AeroSystems Wichita 10. maja 2023.

Prema evidenciji u koju je NTSB imao uvid, trup aviona sa ugrađenim panelom stigao je u Boeingov objekat u Rentonu železnicom 31. avgusta 2023.

Dan kasnije, 1. septembra 2023. godine, napravljen je zapisnik o neusaglašenosti (Non-Conformance Record - NCR) u kojem se navodi da je pronađeno „pet oštećenih zakovica“ na okviru na kom se nalazio panel.

U izveštaju NTSB se dalje navodi da je panel sklonjen kako bi se popravile zakovice, a da su četiri vijka uklonjena.

Na osnovu prepiske i fotografija do kojih su došli istražitelji NTSB, poznato je da su 19. septembra 2023. zakovice zamenili i popravili radnici Spirita. Kasnije istog dana u 18:39, jedan od zaposlenih u proizvodnom pogonu Boeinga je preko poruke podelio sliku panela kolegi dok su razgovarali o restauraciji enterijera nakon popravke.

Prema NTSB-u, fotografija je snimljena pre unutrašnje restauracije i nakon što je popravka zakovica završena.

Na fotografiji se vidi da na tri vidljiva mesta nema vijaka, dok je četvrto mesto pokriveno izolacijom.

Istraga će se nastaviti kako bi se ustanovilo na osnovu kog proizvodnog dokumenta je bilo odobreno otvaranje i zatvaranje panela tokom popravki zakovica, navodi NTSB u svom izveštaju i dodaje da do sada “nije pronađen dokaz da je panel bio otvoren nakon što je napustio proizvodne pogone Boeinga”.

“Bez obzira na to do kakvih se zaključaka došlo, Boeing je odgovoran za ono što se dogodilo”, rekao je predsednik Upravnog odbora i Generalni direktor Boeinga Dejv Kalun i dodao:

“Ovako nešto ne sme da se dogodi na avionu koji napusti pogone naše fabrike. Jednostavno moramo da radimo bolje u korist naših mušterija i njihovih putnika.”

Boeing je najavio da je implementirao plan kontrole kvaliteta kojim bi se osiguralo da su svi paneli koji zatvaraju projektovani otvor srednjih vrata za izlaz na avionima 737-9 instalirani po specifikacijama, piše Aerotime.

Izveštaj NTSB je pobudio toliku pažnju javnosti, da je u jednom trenutku, kako navode korisnici društvenih mreža,  njihova internet stranica pala zbog velikog broja poseta.

(Aero.rs)

Video: United States Air Force Boeing C-40B

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>