
VizEr zabeležio rekordan gubitak na kraju trećeg kvartala 2024. godine
Mađarska niskotarifna avio-kompanija VizEr, suočava se sa ozbiljnim finansijskim teškoćama, pošto je u trećem kvartalu fiskalne 2025. godine prijavila neto gubitak od 241,1 milion evra što je značajno više u odnosu na gubitak od 105,4 miliona evra iz istog perioda prethodne godine. Kompanija kaže da su glavni uzroci ovih loših rezultata operativni problemi usled prizemljenja 20% flote zbog problema sa GTF motorima proizvođača Prat i Vitni (Pratt & Whitney).
Uprkos tome što je VizEr u ovom periodu prevezao 15,5 miliona putnika, što predstavlja rast od 2,6% u odnosu na prethodnu godinu, kompanija nije uspela da iskoristi povoljnije tržišne uslove zbog rasta troškova. Prihodi su porasli za 10,5%, dostigavši 1,176 milijardi evra, dok su operativni troškovi takođe porasli, dostižući 1,252 milijarde evra. Trošak po dostupnom sedišnom kilometru (CASK) povećan je za 3,6%, dostigavši 4,25 centi, što dodatno opterećuje poslovanje kompanije.

Korekcija prognoze profita
VizEr je u januaru 2025. po drugi put u šest meseci smanjio prognozu neto prihoda za celu finansijsku godinu, očekujući sada profit u rasponu od 250 do 300 miliona evra, dok je prethodna prognoza bila između 350 i 450 miliona evra. Ovakva revizija uzrokovana je većim troškovima amortizacije i održavanja, ali i značajnim negativnim deviznim efektom od 160 miliona evra koji je evidentiran u trećem kvartalu.
Problemi sa flotom i planovi za budućnost
Problemi sa GTF motorima prisilili su VizEr da prizemlji oko 20% flote, što je značajno poremetilo operacije i povećalo zavisnost od tzv. „vet liz“ zakupa aviona sa posadom. Očekuje se da će ovi problemi trajati još najmanje dve do tri godine. Ipak, kompanija nastavlja sa širenjem flote – u poslednjem kvartalu 2024. godine primila je četiri nova A321neo aviona, dok su dva starija A320ceo aviona vraćena lizing kompanijama.
Do kraja fiskalne 2025. godine, VizEr planira da primi još osam A321neo aviona, dok će četiri A320ceo letelice napustiti flotu. Kompanija trenutno ima narudžbinu od 307 aviona, uključujući 260 A321neo i 47 A321XLR, što ukazuje na dugoročnu strategiju rasta, uprkos trenutnim finansijskim teškoćama.
Pritisak na akcije i reakcija investitora
Ovi finansijski problemi su se odmah odrazili na tržištu – akcije VizEra pale su za 12,7% u jednom danu, što ih svrstava među najlošije performanse evropskih avio-kompanija. Analitičari ističu da bi smanjenje rasta flote moglo doneti dugoročnu stabilnost smanjenjem duga, ali i dalje postoji zabrinutost zbog neizvesnosti vezane za troškove održavanja i leasing obaveze.

Prihodi po putniku i struktura prihoda
Prihodi od prodaje karata porasli su za 13,0%, dostigavši 626,2 miliona evra, dok su dodatni prihodi (non-ticket revenue) povećani za 7,8%, dosegnuvši 550,7 miliona evra. Prosečan prihod po putniku povećan je za 7,7%, dostigavši 75,79 evra, dok je prosečan prihod od karata po putniku porastao sa 36,6 evra u Q3 FY24 na 40,3 evra u Q3 FY25.
Iako VizEr i dalje beleži rast prihoda i broja putnika, ozbiljni operativni problemi, prizemljenje aviona i rastući troškovi doveli su do značajnog gubitka i ponovne revizije finansijskih prognoza. Kompanija se suočava sa izazovom balansiranja između ekspanzije i očuvanja finansijske stabilnosti, a investitori očekuju konkretne korake u stabilizaciji poslovanja u narednim kvartalima.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Vase Ime
Sjajna vest za sve ljubitelje pravde i postenja.
Podelite komentar