![stjuardesa, Avion, putnici, putnički, kabina, let, stjuardesa, Avion, putnici, putnički, kabina, let,](https://xdn.tf.rs/2021/06/30/profimedia-0049345695-670x447.jpg?ver=741936)
Faktor popunjenosti kabine i ključni pokazatelji performansi u avio-industriji: Kako se mere i zašto su važni?
Faktor popunjenosti putničke kabine (Passenger Load Factor - PLF) meri se kao procenat zauzetih sedišta u avionu u odnosu na ukupan broj dostupnih sedišta. Ovaj pokazatelj je važan faktor za ocenu efikasnosti avio-kompanija i profitabilnosti pojedinačnih letova.
Na primer, visok faktor popunjenosti od 80-90% ukazuje na dobro balansiran kapacitet i potražnju. Avio-kompanije poput Rajanera (Ryanair) i Viza era (Wizz Air) često imaju popunjenost iznad 85%, što im omogućava da zadrže niske cene karata i ostvare profit.
Nizak faktor popunjenosti, ispod 70% može značiti previše ponuđenog kapaciteta ili nedovoljnu potražnju. Avio-kompanije u takvim slučajevima često smanjuju broj frekvencija na određenim rutama ili nude promotivne cene kako bi povećale popunjenost.
U praksi, Er Frans - KLM je tokom 2023. godine imao prosečnu popunjenost kabine od 88,7%, što im je omogućilo značajan rast prihoda i profitabilnosti. Sa druge strane, Japan Erlajns u istom periodu beležio je popunjenost od 72%, što je smanjilo njegovu operativnu efikasnost na domaćim letovima.
![Ryanair Lufthansa Ryanair Lufthansa](https://xdn.tf.rs/2025/01/29/ryanair-lufthansa-460x0.jpg)
Ostali ključni pokazatelji performansi (KPI) u avio-industriji
Pored faktora popunjenosti kabine, avio-kompanije koriste i druge pokazatelje za procenu efikasnosti poslovanja:
1. Jedinični trošak po dostupnom sedištu po milji (Cost per Available Seat Mile - CASM)
- Meri operativne troškove u odnosu na pređenu distancu i kapacitet aviona.
- Primer: Sautvest erlajns (Southwest Airlines) ima jedan od najnižih CASM-a u industriji, zahvaljujući floti sastavljenoj isključivo od Boing 737 (Boeing 737) aviona, što smanjuje troškove održavanja i obuke posada.
2. Jedinični prihod po dostupnom sedištu po milji (Revenue per Available Seat Mile - RASM)
- Pokazuje koliko avio-kompanija zarađuje po pređenoj sedišnoj milji.
- Primer: Lufthanza (Lufthansa) ostvaruje visok RASM zahvaljujući premium uslugama i prvoj i biznis klasi, dok niskotarifni prevoznici poput Viz era (Wizz Air) imaju niži RASM jer se oslanjaju na dodatne prihode (prtljag, prioritetni ukrcaj).
3. Operativni koeficijent (Operating Ratio)
- Odnos između operativnih prihoda i rashoda. Niži broj ukazuje na veću profitabilnost.
- Primer: Emirejts (Emirates) ima visok operativni koeficijent, jer posluje sa modernom flotom koja koristi efikasne avione poput Erbasa A350 (Airbus A350) i Boinga 777 (Boeing 777), smanjujući potrošnju goriva.
4. Dostupnost flote i iskorišćenost aviona (Aircraft Utilization Rate)
- Meri koliko sati dnevno avion provodi u vazduhu.
- Primer: Indigo (IndiGo), vodeći indijski niskotarifni prevoznik, maksimizuje iskorišćenost aviona na preko 12 sati dnevno, dok klasični prevoznici poput Britiš ervejza (British Airways) često imaju nižu iskorišćenost zbog većih pauza između letova.
5. Tačnost poletanja i sletanja (On-Time Performance - OTP)
- Odnos broja letova koji su poleteli/sleteli u planirano vreme.
- Primer: Ol Nipon ervejz (All Nippon Airways - ANA) redovno se nalazi među najpreciznijim avio-kompanijama, sa OTP iznad 90%, dok niskotarifni prevoznici često imaju niže vrednosti zbog intenzivnog rasporeda letova.
Kako avio-kompanije koriste KPI za poboljšanje poslovanja?
Avio-kompanije koriste ove pokazatelje za optimizaciju operacija i povećanje profitabilnosti:
Delta erlajns (Delta Air Lines) koristi dinamičko upravljanje kapacitetima, prilagođavajući broj frekvencija na rutama prema sezonskoj potražnji.
Emirejts (Emirates) koristi kombinaciju visokog faktora popunjenosti i premium usluga kako bi maksimizovao prihode po letu.
Viz er (Wizz Air) se oslanja na ekstremno niske operativne troškove i visoku popunjenost kabine kako bi održao profitabilnost uz niske cene karata.
![Nemačka Lufthansa štrajk Nemačka Lufthansa štrajk](https://xdn.tf.rs/2024/02/07/lufthansa-15-460x0.jpg)
Faktor popunjenosti kabine i ostali KPI pokazatelji su ključni alati koji avio-kompanijama pomažu da prate svoje performanse, optimizuju kapacitete i unaprede profitabilnost. U kombinaciji sa efikasnim upravljanjem flotom, dinamičnim cenovnim modelima i pametnim strategijama rasta, ove metrike omogućavaju avio-kompanijama da ostanu konkurentne na globalnom tržištu.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.